Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-83/07/PS
z 9 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-83/07/PS
Data
2007.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
nieruchomość budowlana
sprzedaż nieruchomości
zamiana


Istota interpretacji
Czy zamiana dwóch działek budowlanych na działkę rolną opodatkowana będzie podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 825 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu (zamiana) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu (zamiana).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W roku 1995 nabyła Pani wraz z małżonkiem nieruchomość niezabudowaną – działkę przeznaczoną na uprawy rolne. Grunt został podzielony na 41 działek. Część z nich została sprzedana w latach 1998 – 2003 jako działki rolne. Uchwałą Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2005 r. dokonano zmiany przeznaczenia tych działek. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wprowadzonego tą uchwałą, grunt ten został przeznaczony na teren zabudowy rekreacyjnej indywidualnej, teren o funkcji ochronnej i rekreacyjnej, teren gospodarki leśnej, teren służący do obsługi komunikacyjnej i infrastrukturalnej terenów budowlanych i terenów zieleni urządzonej. Zamierza Pani wraz mężem dokonać zamiany dwóch działek przeznaczonych na teren zabudowy rekreacyjnej indywidualnej na jedną działkę rolną położoną w innej miejscowości. Wartość zamienianych działek byłaby ekwiwalentna. Dodaje Pani, że sprzedając w czerwcu 2007 r. jedną z działek zapłaciła VAT, ponieważ tak nakazał Urząd Skarbowy w z czym się Pani nie zgadza i zamierza wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy z tytułu dokonania czynności zamiany przedmiotowych działek będziecie Pani wraz z mężem podatnikami podatku od towarów i usług...


Pani zdaniem, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe, umowa zamiany działek nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Podnosi Pani, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a przedmiotowe działki należą do majątku prywatnego. Dlatego też nie będzie Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ nie zachodzą przesłanki określone w art. 15 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, w ust. 2 ustawodawca określił, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku od towarów i usług, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów wskazanej wyżej ustawy. Dla celów ustalenia czy przesłanki omawianej sprawy wyczerpują znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie czy intencją wykonania czynności było jej dokonywanie w sposób częstotliwy.

Zgodnie przedstawionym opisem grunt podzielono na 41 działek, po czym dokonywano cyklicznej sprzedaży (status działek – rolne). Podjęto więc szereg zorganizowanych czynności zmierzających do podziału i sprzedaży gruntu. Dostawa wydzielonych działek dokonywana była w sposób częstotliwy w latach 1998 – 2003. Uchwałą Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2005 r. dokonano zmiany przeznaczenia działek. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wprowadzonego tą uchwałą, grunt ten został przeznaczony na teren zabudowy rekreacyjnej indywidualnej, teren o funkcji ochronnej i rekreacyjnej, teren gospodarki leśnej, teren służący do obsługi komunikacyjnej i infrastrukturalnej terenów budowlanych i terenów zieleni urządzonej. Wprawdzie sprzedaż gruntów przed 1 maja 2004 r. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ale nie ze względu na charakter czynności, a dlatego, że grunt nie stanowił towaru w rozumieniu ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.).

Dokonując w czerwcu 2007 r. dostawy jednej z wydzielonych działek, stała się Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie strona wraz z małżonkiem ma zamiar dokonać zamiany dwóch działek o ww. przeznaczeniu na działkę rolną. Mając na uwadze powyższe, podjęte działania mają charakter zorganizowany i ciągły. Dostawy dokonywane są w sposób częstotliwy. Podkreślić należy, że prawo podatkowe, w tym również przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie definiują pojęcia "częstotliwość". Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza "częstotliwy" to następujący raz po raz, jeden po drugim, często, wielokrotnie.

Z powyższego wynika, że zamiana działek z całą pewnością nie będzie czynnością jednorazową. Bez znaczenia dla obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności dostawy gruntu jest czy podatnik sprzeda je jedną po drugiej w jednym roku podatkowym, bądź dokona zamiany, czy w różnych okresach podatkowych. Istotnym jest bowiem, aby w momencie dokonywania pierwszej dostawy miał zamiar dokonać kolejnej czynności tego rodzaju. W omawianej sprawie nie ulega wątpliwości, że taki zamiar występuje, dostawa nie ma charakteru sporadycznego. O zamiarze częstotliwym decyduje chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj