Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO1/423-108/06/92405
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO1/423-108/06/92405
Data
2006.11.29



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
licytacja
nabycie nieruchomości
odpowiedzialność za zobowiązania
zobowiązanie podatkowe


Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło: rozstrzygnięcia czy za zaległości podatkowe zbywcy odpowiada nabywca nieruchomości kupionej na licytacji organizowanej przez komornika sadowego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 26.10.2006 r. (błędnie złożony w Urzędzie Skarbowym z Wadowicach w dniu 30.10.2006 r., data wpływu do tut. Urzędu: 06.11.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia czy za zaległości podatkowe zbywcy odpowiada nabywca nieruchomości kupionej na licytacji organizowanej przez komornika sadowego.

Według opisu stanu faktycznego Spółka zamierza przystąpić do licytacji nieruchomości należącej do przedsiębiorstwa, w stosunku do którego prowadzona jest egzekucja sądowa. Wiadomo Wnioskodawcy, że wśród wierzycieli dłużnika znajduje się Urząd Skarbowy. Z załączonego do wniosku obwieszczenia o licytacji wynika, ze wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę 1.468.260,00 zł, zaś cena wywoławcza określona na kwotę 1.101.195,00 zł. Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje stanowisko, że podmiot, który nabył nieruchomość w wyniku sprzedaży licytacyjnej prowadzonej przez organ egzekucyjny - komornika sądowego - nie ponosi odpowiedzialności za wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu zaległości podatkowych dłużnika, w stosunku do którego prowadzona jest egzekucja. Zdaniem Spółki podstawę dla wyłączenia odpowiedzialności z tego tytułu stanowi art. 1000 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.), zwanej dalej ustawą k.p.c.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Podatnika. Odpowiedzialność następcy prawnego za zaległości podatkowe poprzednika reguluje art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa, który w § 1 przewiduje, ze nabywca:
1) przedsiębiorstwa,
2) zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
3) składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą wymienionych w § 2, jeżeli ich wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 15.000 zł
- odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zakres odpowiedzialności nabywcy został uregulowany w art. 112 w § 3, § 4, § 6 i § 7 w następujący sposób:
- odpowiedzialność nabywcy jest ograniczona do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku,
- odpowiedzialność nabywcy nie obejmuje: należności wymienionych w art. 107 § 2 pkt 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz oprocentowania, o którym mowa w art. 107 § 2 pkt 3, powstałych po dniu nabycia, a także zaległości podatkowych, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu, o którym mowa w art. 306g (z zastrzeżeniem ust. 7).

Zastrzec należy, że przewidziane w art. 306g ustawy Ordynacja podatkowa zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego jest wydawane na wniosek nabywcy i stanowi zabezpieczenie tylko dla tego nabywcy, który je uzyskał.

Stosownie do art. 999 § 2 ustawy k.p.c. od chwili uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu własności na rzecz nabywcy należą do niego pożytki. Powtarzające się daniny publiczne przypadające z nieruchomości od dnia prawomocności postanowienia o przysądzeniu własności ponosi nabywca. Świadczenia publicznoprawne nie powtarzające się nabywca ponosi tylko wtedy, gdy ich płatność przypada w dniu uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu własności lub po tym dniu.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że nabycie nieruchomości w sprzedaży licytacyjnej prowadzonej przez komornika sądowego nie ma tego skutku, że zaległości podatkowe przypadające z nieruchomości, a obciążające poprzednika, bezwzględnie wygasną, czyli że - jak twierdzi Wnioskodawca - nie znajdzie zastosowania przepis art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. W powołanym przez Spółkę art. 1000 ustawy k.p.c. została ustalona zasada, w myśl której z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu własności wygasają wszelkie prawa i skutki ujawnienia praw i roszczeń osobistych ciążące na nieruchomości, zaś na ich miejsce powstaje prawo do zaspokojenia z cepy nabycia. Zastrzec jednak należy, że reguła ta doznaje ograniczeń tak ty § 2, § 3 i § 4 art. 1000, jak i w poprzedzającym go art. 999 § 2 ustawy k.p.c. W art. 999 § 2 ustawy k.p.c. zagadnienie przejęcia przez nabywcę długów zbywcy z tytułu zaległości podatkowych zostało uregulowane w sposób samodzielny i wyczerpujący, nie ma podstaw do tego, by rozstrzygnięcie w tym zakresie opierać na postanowieniach art. 1000 § 1 ustawy k.p.c. Z treści art. 999 § 2 ustawy k.p.c. wynika bowiem, że odpowiedzialność z tytułu zaległości podatkowych przechodzi co do zasady na nabywcę. Pamiętać trzeba, że zakres tej odpowiedzialności może ulec ograniczeniom, które wynikają z procedury przetargu organizowanego przez komornika sądowego. Szczególnego znaczenia nabierają z tego punktu widzenia art. 954 pkt 2 i art. 973 ustawy k.p.c. W art. 954 pkt 2 został wyznaczony termin, w jakim organ skarbowy powinien zgłosić swoje wierzytelności, aby uzyskać prawo dochodzenia zaspokojenia od nabywcy wyłonionego w licytacji. W art. 973 zostały określone obowiązki informacyjne komornika, które musi wypełnić po wywołaniu licytacji, aby osoby obecne na licytacji uzyskały wiadomości mające podstawowe znaczenia dla podjęcia decyzji o udziale w przetargu. W pkt 5 art. 973 został sformułowany obowiązek poinformowania uczestników licytacji o ciążących na nieruchomości zaległościach w podatkach państwowych oraz innych daninach publicznych, jeżeli wysokość tych sum jest zgłoszona, z wyjaśnieniem, które z nich obciążają nabywcę bez zaliczenia na cenę nabycia. W praktyce przed rozpoczęciem przetargu komornik musi przedstawić informacji o zaległościach z tytułu podatków i innych danin publicznych z uwagi na szczególny rygor odpowiedzialności nabywcy za tego rodzaju zobowiązania - zaległości te obciążają nabywcę bez zaliczenia na poczet ceny (art. 999, 1000 KPC). W tym kontekście znaczenia nabiera fakt zgłoszenia, a także zakres wierzytelności zgłoszonych przez organ podatkowy. Stanowisko prezentowane w judykaturze jest w tej sprawie jednoznaczne, że niezgłoszenie w postępowaniu egzekucyjnym przez organ podatkowy zestawienia podatków i innych danin publicznych należnych na dzień licytacji zgodnie z art. 954 pkt 2 k p. c. lub jego wycofanie przed podziałem uzyskanej sumy, powoduje określony w tym przepisie rygor, niemożność orzekania o odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części za długi podatnika na podstawie art. 112 Ordynacji podatkowej. A contrario, zgłoszenie przez organ podatkowy we właściwym czasie i wszystkich ciążących na zbywcy zaległości z tytułu podatków przypadających z licytowanej nieruchomości, będzie skutkowało odpowiedzialnością nabywcy w sytuacji spełnienia dyspozycji art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa.

W okolicznościach stanu faktycznego zaistniały warunki stosowania art. 112 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - jak wynika z załączonego obwieszczenia o licytacji, wartość nieruchomości przekracza 15.000 zł, a wierzytelności urzędu skarbowego są Wnioskodawcy znane. To oznacza, że jeżeli Wnioskodawca nabędzie nieruchomość w licytacyjnej sprzedaży prowadzonej przez komornika sądowego, będzie ponosił odpowiedzialność za zaległości podatkowe zbywcy przypadające z nieruchomości w granicach wynikających z postanowień art. 954 pkt 2, art. 973 pkt 5 ustawy k.p.c. i art. 112 § 3, § 4, § 5, § 6, § 7 ustawy Ordynacja podatkowa.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj