Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PD/423-6/07
z 26 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-6/07
Data
2007.04.26
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
reklama
wydanie towarów
Pytanie podatnika
Czy bezpłatne przekazanie własnych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom przez przedstawicieli, w celu zachęcenia ich do kupna towarów – ma charakter reklamy i stanowi koszt uzyskania przychodów?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1, 4 ustawy z dnia 29.08.97 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, p.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego dnia 22.03.2007r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego s t w i e r d z a, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. U z a s a d n i e n i e Spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w odniesieniu do następującego stanu faktycznego. Mianowicie, wnioskodawca jako producent wód mineralnych i mieszanek do wypieku chleba, poprzez swoich przedstawicieli, przekazuje bezpłatnie swoje wyroby (wody, mieszanki oraz chleb wypieczony z tych mieszanek), potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom, w celu zachęcenia ich do kupna. Jednostkowy koszt wytworzenia wody jak i mieszanki nie przekracza 5 zł. Wobec powyższego, Spółka złożyła zapytanie, czy w/w czynności przekazania własnych wyrobów stanowią koszt uzyskania przychodu, w świetle przepisu art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.92 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, p. 654 ze zm.). W ocenie podatnika, działanie takie służy pozyskaniu nowych nabywców oraz zwiększeniu sprzedaży dotychczasowym klientom. Stanowi zaprezentowanie walorów i właściwości produktu odbiorcom, jest więc reklamą i ma na celu osiągnięcie przychodów; nie jest wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodu, określonym w art.16 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. Podatnik formułuje więc stanowisko, że koszt wytworzenia własnego wyrobu, przekazanego w celach reklamowych jest kosztem uzyskania przychodu dla celów podatkowych, w momencie przekazania. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Nowa Huta, po zapoznaniu się z przedstawionym przez podmiot stanem faktycznym, na podstawie unormowań ustawy z dnia 15.02.92 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, p. 654 ze zm.), obowiązujących w 2007 r., stwierdza, co następuje: Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Wydatki te muszą być celowe, tzn. poniesione dla uzyskania, zwiększenia przychodów podatkowych. W ocenie tut. Organu, działania opisane przez Spółkę, tj. przekazywanie własnych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom przez swoich przedstawicieli, w celu zachęcenia ich do kupna - zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy - mają charakter reklamy wyrobu. Reklamą jest bowiem - wg wykładni językowej, działanie polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, ich zaletach i wartościach, dla zachęcenia potencjalnych klientów do zawarcia umowy , nabywania towarów. Polega ona na prezentowaniu danego towaru, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu - co w nin. sprawie dokonuje się poprzez przekazywanie jednostkowych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym klientom. Zatem działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży wyrobów a więc mogą przyczyniać się do wzrostu przychodów osiąganych przez Spółkę. Wydatki związane z reklamą produktów nie są ujęte w katalogu wyłączeń, o których mowa w art. 16 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Po zmianie przepisów art. 16 ust. 1 pkt 28) cyt. wyżej ustawy, z dniem 1.01.2007 r. kosztem podatkowym są wydatki na reklamę zarówno tą skierowaną do ograniczonego jak i nieograniczonego kręgu odbiorców, przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. Reasumując, tut. Organ podatkowy potwierdza stanowisko wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, że koszt wytworzenia własnego wyrobu przekazanego w celach reklamowych potencjalnym klientom i dotychczasowym kontrahentom jest kosztem uzyskania przychodów, w świetle przepisów art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. Informuje się, że interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, zostanie udzielona odrębnym postanowieniem. Na dzień wydania niniejszego postanowienia, wobec wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Powyższa interpretacja: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.