Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PD/423-6/07
z 26 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-6/07
Data
2007.04.26



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
reklama
wydanie towarów


Pytanie podatnika
Czy bezpłatne przekazanie własnych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom przez przedstawicieli, w celu zachęcenia ich do kupna towarów – ma charakter reklamy i stanowi koszt uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1, 4 ustawy z dnia 29.08.97 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, p.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego dnia 22.03.2007r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego s t w i e r d z a, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

U z a s a d n i e n i e

Spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w odniesieniu do następującego stanu faktycznego.

Mianowicie, wnioskodawca jako producent wód mineralnych i mieszanek do wypieku chleba, poprzez swoich przedstawicieli, przekazuje bezpłatnie swoje wyroby (wody, mieszanki oraz chleb wypieczony z tych mieszanek), potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom, w celu zachęcenia ich do kupna. Jednostkowy koszt wytworzenia wody jak i mieszanki nie przekracza 5 zł.

Wobec powyższego, Spółka złożyła zapytanie, czy w/w czynności przekazania własnych wyrobów stanowią koszt uzyskania przychodu, w świetle przepisu art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.92 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, p. 654 ze zm.).

W ocenie podatnika, działanie takie służy pozyskaniu nowych nabywców oraz zwiększeniu sprzedaży dotychczasowym klientom. Stanowi zaprezentowanie walorów i właściwości produktu odbiorcom, jest więc reklamą i ma na celu osiągnięcie przychodów; nie jest wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodu, określonym w art.16 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Podatnik formułuje więc stanowisko, że koszt wytworzenia własnego wyrobu, przekazanego w celach reklamowych jest kosztem uzyskania przychodu dla celów podatkowych, w momencie przekazania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Nowa Huta, po zapoznaniu się z przedstawionym przez podmiot stanem faktycznym, na podstawie unormowań ustawy z dnia 15.02.92 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, p. 654 ze zm.), obowiązujących w 2007 r., stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Wydatki te muszą być celowe, tzn. poniesione dla uzyskania, zwiększenia przychodów podatkowych.

W ocenie tut. Organu, działania opisane przez Spółkę, tj. przekazywanie własnych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym kontrahentom przez swoich przedstawicieli, w celu zachęcenia ich do kupna - zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy - mają charakter reklamy wyrobu.

Reklamą jest bowiem - wg wykładni językowej, działanie polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, ich zaletach i wartościach, dla zachęcenia potencjalnych klientów do zawarcia umowy , nabywania towarów. Polega ona na prezentowaniu danego towaru, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu - co w nin. sprawie dokonuje się poprzez przekazywanie jednostkowych wyrobów potencjalnym nabywcom i dotychczasowym klientom. Zatem działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży wyrobów a więc mogą przyczyniać się do wzrostu przychodów osiąganych przez Spółkę.

Wydatki związane z reklamą produktów nie są ujęte w katalogu wyłączeń, o których mowa w art. 16 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Po zmianie przepisów art. 16 ust. 1 pkt 28) cyt. wyżej ustawy, z dniem 1.01.2007 r. kosztem podatkowym są wydatki na reklamę zarówno tą skierowaną do ograniczonego jak i nieograniczonego kręgu odbiorców, przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Reasumując, tut. Organ podatkowy potwierdza stanowisko wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, że koszt wytworzenia własnego wyrobu przekazanego w celach reklamowych potencjalnym klientom i dotychczasowym kontrahentom jest kosztem uzyskania przychodów, w świetle przepisów art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Informuje się, że interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Na dzień wydania niniejszego postanowienia, wobec wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- zgodnie z art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej - dotyczy stanu faktycznego przedstawionegoprzez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- stosownie do art. 14b § 1, 2 cyt. Ordynacji podatkowej - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj