Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-128/07/RM
z 5 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-128/07/RM
Data
2007.06.05


Referencje


Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
aport
przychód
udział
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Pytanie podatnika
1.Czy majątek wnoszony przez Spółkę aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?2.Czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki w zamian za jej udział nie generuje przychodów dla celów podatku dochodowym od osób prawnych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki X z dnia 29 marca 2007 r. (data wpływu wniosku do tutejszego organu podatkowego 30 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie,

postanawia

uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że 26 czerwca 2003 r. została wydana Dyrektywa 2003/54/WE dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (dalej “Dyrektywa”). Dyrektywa ta ma na celu stopniową liberalizację rynku energii w krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami Dyrektywy, do 1 lipca 2007 r. operatorzy systemu dystrybucyjnego (dalej “OSD”) powinni zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne.

Przekształcenia, zgodnie z wymogami unijnej Dyrektywy, zostały uregulowane ustawą z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 552), na mocy której w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że OSD będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych typów działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. W listopadzie 2006 roku została podjęta decyzja w sprawie sposobu wydzielenia OSD.

W związku z powyższym, w celu rozdziału istniejących obecnie w Spółce funkcji dystrybucyjnych oraz obrotu, Wnioskodawca planuje wniesienie aportem do spółki docelowej oddziału samodzielnie sporządzającego bilans oraz prowadzącego działalność OSD.

Zarząd Spółki podjął uchwałę nr 423/V/151/2006 o powołaniu z dniem 1 grudnia 2006 roku oddziału samodzielnie sporządzającego bilans z majątku związanego z działalnością OSD. Powyższa uchwała została podjęta dnia 12 grudnia 2006 r. W uchwale tej zarząd potwierdził także istnienie w ramach obecnej struktury zorganizowanej części przedsiębiorstwa pełniącej funkcję OSD. Jednocześnie w trybie przewidzianym przez statut Spółki, Rada Nadzorcza Spółki X uchwałą nr 23/VI/2006 podjętą na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2006 r. zatwierdziła regulamin organizacyjny Spółki X. Wyodrębniany oddział posługuje się własną nazwą Spółka Y. Zgodnie z uchwałą do oddziałów Spółki zostały przyporządkowane składniki majątkowe i niemajątkowe związane z działalnością dystrybucyjną, takie jak:

- aktywa trwałe związane z działalnością dystrybucyjną,

- aktywa obrotowe związane z działalnością dystrybucyjną,

- zobowiązania związane z działalnością dystrybucyjną,

- umowy związane z działalnością dystrybucyjną,

Dodatkowo, w związku z aportem do spółki docelowej przejdą pracownicy Wnioskodawcy związani z działalnością OSD.

W zakresie określonym przez przepisy prawa, spółka docelowa wejdzie we wszystkie stosunki handlowe realizowane przez OSD w ramach dotychczasowej struktury. Oznacza to, że przejmie także klientelę Wnioskodawcy związaną z OSD. Oddział prowadzi ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo - księgowym. Oddział sporządza odrębne od Spółki sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości (tj. bilans oraz rachunek wyników oddziału). Jednocześnie sprawozdanie finansowe Spółki za 2006 r. zawiera informację, że opiera się ono między innymi na sprawozdaniu finansowym oddziału.

Oddział samodzielnie sporządzający bilans (OSD) został wpisany w KRS jako Oddział Spółki X, ponadto uzyskał odrębny numer statystyczny REGON zgodnie z właściwymi przepisami. Posiada także odrębny rachunek bankowy.

W związku z powyższym stanem faktycznym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

1. Majątek wnoszony przez Spółkę aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki w zamian za jej udział nie generuje przychodów dla celów podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 1 Zdaniem Spółki zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zdaniem Spółki OSD spełnia wszystkie powyższe warunki.

Ad. 2 W oparciu o przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wysnuła wniosek, że wartość otrzymanych udziałów w zamian za aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie dla niej stanowiła przychodu podatkowego.

Po zapoznaniu się z wnioskiem, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznając stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, wyjaśnia co następuje:

Ad. 1 Zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie, oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast art. 4a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. definiuje „zorganizowaną część przedsiębiorstwa” jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że majątek wnoszony przez Spółkę aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Spełnione są zatem wymagania wynikające z art. 4a ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, aby składniki majątku przenoszone przez Wnioskodawcę na rzecz spółki docelowej określić mianem zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wnioskodawca wskazuje bowiem, że składniki majątkowe będące przedmiotem aportu mogą stanowić samodzielne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie funkcje operatora systemu dystrybucyjnego zgodnie z właściwymi przepisami prawa energetycznego. Składniki te ponadto obejmują wartości niematerialne i prawne, zobowiązania, oraz są wyodrębnione finansowo (prowadzi się dla nich wyodrębnione w systemie rachunkowym grupy kont księgowych pozwalające na sporządzenie osobnego bilansu oraz rachunku zysku i strat). Zatem w ocenie tutejszego organu podatkowego przedmiotowy aport należy traktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa o której mowa w art. 4a ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż jego organizacja i stopień wyodrębnienia pozwala na przyjęcie wniosku, iż mógłby stanowić samodzielne przedsiębiorstwo.

Ad. 2 W kwestii nabycia udziałów w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy przyjąć, że na dzień objęcia tych udziałów nie powstaje po stronie Wnioskodawcy przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wskazany bowiem przez Spółkę przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do przychodów powstałych na skutek objęcia udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zatem w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku przepis ten nie będzie miał zastosowania. Ponieważ art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnosi się do udziałów (akcji) obejmowanych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy wobec tego przyjąć, że Spółka na dzień objęcia udziałów nie uzyska przychodu. Przychód taki powstanie dla niej bowiem dopiero w przypadku ewentualnego zbycia tych udziałów zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak na wstępie.

W zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług odpowiedź zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółdzielnię w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj