Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/443-76/07/EJ
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-76/07/EJ
Data
2007.08.16



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Jaką podstawę prawną dotyczącą sprzedaży, która nie podlega ustawie o VAT należy umieścić na fakturze korygującej, która powinna być wystawiona użytkownikowi wieczystemu ?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1 , art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 9 ust. 7, § 16 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5, ust. 6 i ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), po rozpatrzeniu wniosku nr xxx z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r.) uzupełnionego pismem nr xxx z dnia 24.07.2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 25.07.2007 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku odnośnie pytania nr 3.

W dniu 28 czerwca 2006 r. Podatnik złożył wniosek w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług dotyczących opłat za użytkowanie wieczyste gruntów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 25.07.2007 r. W przedmiotowym wniosku Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z prośbą o udzielenie odpowiedzi na n/w pytania, tj:

  1. "w jaki sposób możemy odzyskać nienależnie odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego,
  2. w jaki sposób należy dokonać korekty deklaracji VAT-7 w celu zwrotu w sumie nadpłaconego podatku VAT z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste,
  3. jaką podstawę prawną dotyczącą sprzedaży, która nie podlega ustawie o VAT należy umieścić na fakturze korygującej, która powinna być wystawiona użytkownikowi wieczystemu."

Przedmiotem niniejszego postanowienia jest odpowiedź na pytanie nr 3 złożonego wniosku. Stanowisko odnośnie pytania nr 1 i 2 złożonego wniosku tut. organ podatkowy zajął w odrębnych postanowieniach z dnia 16.08.2007 r. o nr xxx oraz xxx.

Stan faktyczny:

"Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta. Starosta wykonuje to zadanie z zakresu administracji rządowej, w ramach którego między innymi pobiera opłaty roczne z tytułu przekazania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntownych należących do Skarbu Państwa. Wieczyste użytkowanie jest to umowa zawierana w formie aktu notarialnego, na mocy której następuje oddanie osobie fizycznej lub prawnej w użytkowanie gruntu, stanowiącego własność Skarbu Państwa. Grunt taki oddawany jest na 99 lat. Użytkownik wieczysty przez czas trwania swojego prawa uiszcza co roku bez wezwania opłatę roczną. (....) Z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o podatku od towarów i usług, powstało pytanie, czy wymieniona opłata z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustalona przed 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi VAT, musi podlegać temu podatkowi po wejściu w życie nowej ustawy. Zgodnie z treścią interpretacji nr PP1-811-1181/2004/EF/2699 Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, z dnia 11 sierpnia 2004 r. do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za oddanie nieruchomości gruntownej w użytkowanie wieczyste, oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, lecz świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Mając na uwadze w/w interpretacje Ministerstwa Finansów, xxx z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o VAT, od wymienionych opłat odprowadzało należny podatek w wysokości 22%, nie powiększając tych opłat użytkownikom wieczystym, tzn. że w należnej opłacie rocznej zawarto podatek VAT. Ponadto wszystkim użytkownikom zostały wystawione faktury VAT. W dniu 8 stycznia 2007 r. Naczelny Sąd administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę sygn. akt I FPS 1/06, zgodnie z którą uznał, że oplata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 ., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług, ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy. Ponadto zastosowanie wyżej wymienionego stanowiska zostało potwierdzone pismem Ministerstwa Finansów - pismo nr PT10-812-167/2007/MR/429 z dnia 27 marca 2007 r., skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej."

Podatnik zwraca się z następującym pytaniem:

"Jaką podstawę prawną dotyczącą sprzedaży, która nie podlega ustawie o VAT należy umieścić na fakturze korygującej, która powinna być wystawiona użytkownikowi wieczystemu"

Stanowisko podatnika:

"Jako podstawę dokonania korekty naszym zdaniem należy wpisać "Uchwała Składu 7 Sędziów NSA z dnia 8 stycznia 2007 r. - sygnatura I FPS 1/06""

Organ podatkowy stwierdza poniżej co następuje:

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie tej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek został wniesiony przed dniem 1 lipca 2007 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.

Uchwałą składu 7 sędziów z 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z pózn. zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, iż "od opłat odprowadzono należny podatek w wysokości 22%, nie powiększając tych opłat użytkownikom wieczystym, tzn. że w należnej opłacie rocznej zawarto podatek VAT. Ponadto wszystkim użytkownikom zostały wystawione faktury VAT."

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

  • art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,
  • art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • art. 7 ust. 1 ustawy w myśl którego przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...),
  • art. 8 ust. 1 ustawy zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...),
  • art. 19 ust. 1 ustawy zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (...)
  • art. 29 ust. 4 ustawy z zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
  • § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), zwanego dalej "rozporządzeniem", zgodnie z którym w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą,
  • § 16 ust. 2 rozporządzenia w myśl którego faktura korygująca winna zawierać co najmniej:
    1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia
    2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
          a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
          b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
    3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
    4) kwotę zmniejszenia podatku należnego
  • § 16 ust. 3 rozporządzenia w myśl którego przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
    1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy,
    2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
  • § 16 ust. 4 rozporządzenia zgodnie z którym sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
  • § 16 ust. 5 rozporządzenia w myśl którego nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali
  • § 16 ust. 6 rozporządzenia zgodnie z którym przepisy § 9 ust. 5-7 i § 11 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.
  • § 9 ust. 7 rozporządzenia zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Mając na uwadze szerokie ekonomiczne rozumienie pojęcia przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a także uwzględniając fakt, iż definicja towaru zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy obejmuje również grunty, należy stwierdzić, iż oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym w przypadku, gdy oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie nastąpiło przed 1 maja 2004 r. nie podlega ona obecnie podatkowi od towarów i usług. W przypadku dostawy towarów zasadą jest bowiem, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru - art. 19 ust. 1 ustawy. W momencie zaś ustanowienia użytkowania wieczystego czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Konsekwencją powyższego jest fakt, iż przedmiotowe opłaty po wejściu w życie ustawy ani nie zawierają w sobie należnego podatku, ani też nie powinny być powiększone o taki podatek na podstawie przepisów ustawy. Powyższe zostało potwierdzone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 08.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Podatnik winien wystawić faktury korygujące dla użytkowników wieczystych, dla których zostały wystawione faktury pierwotne zawierające podatek VAT. Faktury korygujące winny zawierać dane określone w przepisie § 16 ust. 2, ust. 4 i ust. 6 rozporządzenia. Na fakturach korygujących Podatnik winien podać postawę prawną - art. 5 ust. 1 w związku z art. 7 ustawy.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko Podatnika zaprezentowane w złożonym wniosku z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r.), uzupełnionego w dniu 25.07.2007 r., odnośnie pytania 3 należy uznać - za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r.) uzupełnionego w dniu 25.07.2007 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, określonej we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj