Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/443-74/07/EJ
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-74/07/EJ
Data
2007.08.16



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
W jaki sposób możemy odzyskać nienależnie odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego ?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 16 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), po rozpatrzeniu wniosku nr xxx z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r.) uzupełnionego pismem nr xxxx z dnia 24.07.2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 25.07.2007 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku odnośnie pytania nr 1.

W dniu 28 czerwca 2006 r. Podatnik złożył wniosek w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług dotyczących opłat za użytkowanie wieczyste gruntów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 25.07.2007 r. W złożonym wniosku Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z prośbą o udzielenie odpowiedzi na n/w pytania, tj:

  1. "w jaki sposób możemy odzyskać nienależnie odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego,
  2. w jaki sposób należy dokonać korekty deklaracji VAT-7 w celu zwrotu w sumie nadpłaconego podatku VAT z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste,
  3. jaką podstawę prawną dotyczącą sprzedaży, która nie podlega ustawie o VAT należy umieścić na fakturze korygującej, która powinna być wystawiona użytkownikowi wieczystemu."

Przedmiotem niniejszego postanowienia jest odpowiedź na pytanie nr 1 złożonego wniosku. Stanowisko odnośnie pytania nr 2 i 3 złożonego wniosku tut. organ podatkowy zajął w odrębnych postanowieniach z dnia 16.08.2007 r. o nr xxxx oraz xxx.

Stan faktyczny:

"Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta. Starosta wykonuje to zadanie z zakresu administracji rządowej, w ramach którego między innymi pobiera opłaty roczne z tytułu przekazania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntownych należących do Skarbu Państwa. Wieczyste użytkowanie jest to umowa zawierana w formie aktu notarialnego, na mocy której następuje oddanie osobie fizycznej lub prawnej w użytkowanie gruntu, stanowiącego własność Skarbu Państwa. Grunt taki oddawany jest na 99 lat. Użytkownik wieczysty przez czas trwania swojego prawa uiszcza co roku bez wezwania opłatę roczną. (....) Z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o podatku od towarów i usług, powstało pytanie, czy wymieniona opłata z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustalona przed 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi VAT, musi podlegać temu podatkowi po wejściu w życie nowej ustawy. Zgodnie z treścią interpretacji nr PP1-811-1181/2004/EF/2699 Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, z dnia 11 sierpnia 2004 r. do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za oddanie nieruchomości gruntownej w użytkowanie wieczyste, oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, lecz świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art 8 ust. 1 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Mając na uwadze w/w interpretację Ministerstwa Finansów, xxxx z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o VAT, od wymienionych opłat odprowadzało należny podatek w wysokości 22%, nie powiększając tych opłat użytkownikom wieczystym, tzn. że w należnej opłacie rocznej zawarto podatek VAT. Ponadto wszystkim użytkownikom zostały wystawione faktury VAT. W dniu 8 stycznia 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę sygn. akt I FPS 1/06, zgodnie z którą uznał, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług, ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy. Ponadto zastosowanie wyżej wymienionego stanowiska zostało potwierdzone pismem Ministerstwa Finansów - pismo nr PT10-812-167/2007/MR/429 z dnia 27 marca 2007 r., skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej."

Podatnik zwraca się z następującym pytaniem:

"W jaki sposób możemy odzyskać nienależnie odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego"

Stanowisko podatnika:

"Naszym zdaniem powinny być wystawione faktury korygujące VAT dla podatników ."

Organ podatkowy stwierdza poniżej co następuje:

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie tej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek został wniesiony przed dniem 1 lipca 2007 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.

Uchwałą składu 7 sędziów z 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z pózn. zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż "od opłat odprowadzono należny podatek w wysokości 22%, nie powiększając tych opłat użytkownikom wieczystym, tzn. że w należnej opłacie rocznej zawarto podatek VAT. Ponadto wszystkim użytkownikom zostały wystawione faktury VAT."

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

  • art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
  • § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), zwanego dalej "rozporządzeniem", zgodnie z którym w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą,
  • § 16 ust. 2 rozporządzenia w myśl którego faktura korygująca winna zawierać co najmniej:
    1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia
    2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
          a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
          b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
    3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
    4) kwotę zmniejszenia podatku należnego
  • § 16 ust. 3 rozporządzenia w myśl którego przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
    1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy,
    2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
  • § 16 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust 1 ustawy.
  • § 16 ust. 5 rozporządzenia w myśl którego nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Podatnik winien wystawić faktury korygujące dla użytkowników wieczystych dla których zostały wystawione faktury pierwotne zawierające podatek VAT. Powyższe faktury powinny zostać wystawione w oparciu o przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących zawarte w § 16 rozporządzenia.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko Podatnika zaprezentowane w złożonym wniosku z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r. ) uzupełnionego w dniu 25.07.2007 r. odnośnie pytania 1 należy uznać - za prawidłowe.

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.06.2007 r. ) uzupełnionym w dniu 25.07.2007 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, określonej we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj