Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
USPDI/415/1/3/35/07
z 28 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USPDI/415/1/3/35/07
Data
2007.08.28



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
diety
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
podróż służbowa (delegacja)
samochód
usługi serwisowe


Pytanie podatnika
Czy wykonywanie poza granicami kraju usług na rzecz podmiotu zagranicznego, w ramach zarejestrowanej w Polsce działalności gospodarczej w zakresie serwisu samochodowego, można traktować jako podróż służbową i rozliczać diety ryczałtem w wysokości określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t.Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że Pana stanowisko, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15.06.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości rozliczania przez przedsiębiorcę świadczącego usługi poza granicami kraju diet z tytułu podróży służbowej ryczałtem w wysokości określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236 z 2002 r. poz. 199 ze zm.) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 15.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 12.07.2007 r., doręczonym w dniu 16.07.2007 r., organ podatkowy wezwał Pana do uzupełnienia braków formalnych we wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w piśmie złożonym w dniu 18.07.2007 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.
W myśl ww. art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem 01.07.2007 r. podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 01.07.2007 r.
Według przedstawionego w pismach stanu faktycznego, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się głównie serwisem samochodowym na terenie kraju. W ramach prowadzonej działalności zawiera Pan z podmiotami zagranicznymi umowy o przygotowanie samochodów do rajdów samochodowych na terenie Francji lub Belgii oraz umowy o wykonanie serwisu tych samochodów w czasie rajdów samochodowych na terenie różnych państw świata. We wniosku wyjaśnia Pan, że każdorazowe żądanie faktury za zakupioną usługę jest bardzo trudne i czasami niezrozumiałe dla obcokrajowców, czasami żądanie jej wystawienia jest niemożliwe, a najczęściej faktyczne koszty pobytu poza granicami kraju znacznie przekraczają wartość ryczałtu ustalonego przez Ministra, jednakże ryczałtowa forma ustalania kosztów pobytu poza granicami kraju jest wygodna i nie krępuje w stosunkach z obcokrajowcami. W związku z powyższym stawia Pan pytanie, czy okresowy pobyt poza granicami kraju i wykonywanie tam usług na rzecz podmiotu zagranicznego w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, zarejestrowanej w Polsce, może Pan traktować jako podróż służbową i rozliczać diety ryczałtem w wysokości określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. Zdaniem Pana, pobyt poza granicami kraju jest podróżą służbową, gdyż właśnie poza granicami kraju świadczy Pan usługi związane z działalnością, stąd we wniosku zawarł Pan stanowisko, że powołane rozporządzenie ma zastosowanie również do przedsiębiorców świadczących usługi poza granicami kraju.

Rozpatrując przedmiotowy wniosek, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Z przytoczonego przepisu wynika, że diety stanowią koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że podróż służbowa pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z działalnością gospodarczą podatnika, o czym mowa w cyt. art. 22 ust. 1 ustawy, a jednocześnie nie mogą one przekraczać kwot określonych w rozporządzeniach:
- rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.)
- rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.),
przy czym ww. rozporządzenia nie zawierają definicji „podróży służbowej”. Również przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „podróż służbowa”. Stosując wykładnię językową art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy i posiłkując się wykładnią celowościową art. 77(5) Kodeksu pracy, podróżą służbową pracodawcy, jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą, będzie wyjazd poza miejsce prowadzenia działalności, związany z wykonywaniem zadań prowadzonej firmy. Stąd za zagraniczną podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie bezpośrednio przez przedsiębiorcę zadań firmy poza granicami kraju.
Sens i treść cyt. art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy wskazuje zatem na uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z wyjazdami dotyczącymi prowadzonej działalności gospodarczej do wysokości diet określonych w odrębnych przepisach, tj. do wysokości przysługującej pracownikom, bez względu na rodzaj wykonywanej działalności.
W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy uznał za prawidłowe Pana stanowisko w sprawie możliwości rozliczania diet oraz zastosowania przez Pana – w związku z odbywaniem zagranicznych podróży służbowych w celu świadczenia usług – przepisów ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy, ul. Marcinkowskiego 1-3, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj