Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-293/12-4/AD
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-293/12-4/AD
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynsz
dokumentowanie
dzierżawa
najem
najemcy
opodatkowanie
podatek od nieruchomości
podatek od towarów i usług
podatek rolny
refakturowanie
świadczenie usług
umowa najmu
usługi
usługi najmu
wynajem


Istota interpretacji
1. Czy administrator musi obciążyć drugą szkołę fakturą VAT za podatek od nieruchomości, jeśli tak to jaką stawką podatku VAT?
2. Czy może wystawić dokument wewnętrzny – notę księgową na kwotę podatku od nieruchomości?



Wniosek ORD-IN 444 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 16 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT obciążenia użytkownika budynku w postaci podatku od nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT obciążenia użytkownika budynku w postaci podatku od nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W budynku są dwie szkoły. Tylko jedna szkoła – Wnioskodawca, jest administratorem całego budynku. Administrowanie budynkiem odbywa się w imieniu Prezydenta Miasta na rzecz Miasta, na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 4 marca 2010 r. Administrator budynku wykonuje następujące czynności:

  • rozliczanie zużytych mediów przez kontrahentów (obciążanie fakturami VAT– refakturowanie),
  • płacenie i rozliczanie podatku od nieruchomości.

Urząd Miasta zobowiązał administratora do uiszczenia opłaty z tytułu podatku od nieruchomości oraz nakazał obciążyć kosztami powyższego podatku kontrahentów wynajmujących pomieszczenia w szkole. Administrator jest podatnikiem VAT, zatem musi obciążyć drugą szkołę podatkiem od nieruchomości. Problem polega na tym, że druga szkoła nie płaci czynszu za wynajem pomieszczeń (ma podpisaną umowę o użyczeniu części budynku). Zainteresowany nie wie w jakiej formie obciążyć podatkiem od nieruchomości. W myśl ustawy o podatku od towarów i usług podatek od nieruchomości nie jest usługą, ani towarem ani refakturowaniem.

Administrator za rok 2011 wystawił drugiej szkole faktury VAT za podatek od nieruchomości ze stawką zw. Rozliczenie podatku za rok 2012 jeszcze nie nastąpiło.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy administrator musi obciążyć drugą szkołę fakturą VAT za podatek od nieruchomości, jeśli tak to jaką stawką podatku VAT...
  2. Czy może wystawić dokument wewnętrzny – notę księgową na kwotę podatku od nieruchomości...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wystawić notę księgową (będącą dokumentem wewnętrznym) na wartość zwrotu podatku od nieruchomości. W tej sytuacji nie nalicza się w ogóle podatku VAT i nie wykazuje się go w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż w budynku są dwie szkoły. Jedna z nich – Wnioskodawca, jest administratorem całego budynku. Administrowanie budynkiem odbywa się w imieniu Prezydenta Miasta na rzecz Miasta, na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 4 marca 2010 r. Administrator budynku wykonuje następujące czynności:

  • rozlicza zużyte media przez kontrahentów (obciążanie fakturami VAT – refakturowanie),
  • płaci i rozlicza podatek od nieruchomości.

Urząd Miasta zobowiązał administratora do uiszczenia opłaty z tytułu podatku od nieruchomości oraz nakazał obciążyć kosztami powyższego podatku kontrahentów wynajmujących pomieszczenia w szkole. Administrator jest podatnikiem VAT. Problem polega na tym, że druga szkoła nie płaci czynszu za wynajem pomieszczeń (ma podpisaną umowę o użyczeniu części budynku).

Zauważyć należy, że z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż to nie odpłatność sama w sobie podlega opodatkowaniu, a świadczenie, za które odpłatność przysługuje Dotyczy to także podatku od nieruchomości, który – jak słusznie zauważył Wnioskodawca – nie jest ani towarem, ani usługą w rozumieniu art. 7 i art. 8 tej ustawy.

W świetle postanowień art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Jest to więc świadczenie pieniężne nieekwiwalentne (w zamian za wpłacony podatek od nieruchomości wpłacającemu nie przysługuje wzajemne świadczenie z drugiej strony). Z tych też względów podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega on refakturowaniu. Podatek ten ma charakter majątkowy i związany jest z posiadanym majątkiem, a nie obrotem uzyskiwanym z tytułu posiadania nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie właścicielem nieruchomości jest Miasto. Wnioskodawca jest jedynie administratorem budynku zobowiązanym przez właściciela do rozliczania i uiszczania podatku od nieruchomości, a także obciążania kosztami tego podatku drugiej szkoły mającej podpisaną umowę o użyczeniu części budynku. Tym samym w zamian za pobierany od tej szkoły i przekazywany podatek od nieruchomości Zainteresowany nie świadczy na rzecz drugiej szkoły żadnych usług. W konsekwencji pobrany podatek od nieruchomości przez Wnioskodawcę nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest dokumentowana fakturą VAT i może być udokumentowana notą księgową.

Należy jednak zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj