Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4151/17/07
z 18 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4151/17/07
Data
2007.04.18


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz pracowników


Pytanie podatnika
Czy przychód z tytułu wypłaconego ekwiwalentu pieniężnego emerytom, rencistom, osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystały z ulgowej odpłatności za energię oraz osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, objęty jest zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.09.2006r. znak PUS.I/415/20/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 12.07.2006r. E. S.A. zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie Załącznika nr 6 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego emeryci, renciści, osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz osoby pobierające rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, emerycie lub renciście, uprawnione dotychczas do ulgowej odpłatności za energię elektryczną, otrzymają od dnia 01.01.2006r. odpowiednik pieniężny w zamian tych świadczeń w postaci ekwiwalentu, w wysokości 80% ceny energii elektrycznej wg taryfy ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych. Osoby, które nabyły prawo do przedmiotowego świadczenia będą regulować w całości należności wynikające z faktur za zużytą energię elektryczna, a wypłata ekwiwalentu dokonywana będzie przez E. S.A. dwa razy w roku.

W związku z powyższym Wnioskodawca pyta: „Czy przychód z tytułu wypłaconego ekwiwalentu pieniężnego emerytom, rencistom, osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystały z ulgowej odpłatności za energię oraz osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, objęty jest zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?”.

Według Wnioskodawcy „ekwiwalent pieniężny wypłacany emerytom i rencistom oraz osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystały z ulgowej odpłatności za energię, korzysta ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł, a ekwiwalent pieniężny wypłacany osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, emerycie lub renciście korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł”.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z dnia 29.09.2006r. znak PUS.I/415/20/06 uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że zwolnienie od podatku dochodowego określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000r., Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dotyczy jedynie ekwiwalentu pieniężnego za energię elektryczną wypłaconego emerytom i rencistom. Zwolnieniem tym natomiast nie są objęte ww. świadczenia wypłacane osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne, gdyż nie są one emerytami ani rencistami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17.12.1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity z 2004r. Dz. U. Nr 39, poz. 353 ze zm.). Organ podatkowy I instancji stwierdził ponadto, że ekwiwalent pieniężny za energię elektryczną wypłacony osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, emerycie lub renciście podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ został przyznany tym osobom na podstawie Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego, który stanowi źródło prawa pracy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po dokonaniu analizy wniosku z dnia 12.07.2006r. oraz treści postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.09.2006r. znak PUS.I/415/20/06, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, w myśl art. 14a § 3 ww. ustawy, to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).

Postanowienie, na które służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, zgodnie z art. 217 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej znajdującym zastosowanie również w odniesieniu do postanowień w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, winno zawierać m.in. rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie faktyczne i prawne, przy czym postanowienie takie to akt, z którego strona winna czerpać pełną, wszechstronną, zgodną z prawem wiedzę co do sposobu realizacji obowiązków wynikających z prawa podatkowego. Sentencja postanowienia wydanego w trybie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej winna zatem zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wyrażoną przez organ załatwiający sprawę, przy czym musi być ona sformułowana w sposób wyczerpujący i precyzyjny, a więc tak, aby w świetle jej treści możliwym było jednoznaczne określenie prawnopodatkowych skutków przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego. Natomiast uzasadnienie postanowienia (jakkolwiek stanowiące jego integralną część) powinno być jedynie wyjaśnieniem rozstrzygnięcia, a nie określać zakres praw i obowiązków wnioskodawcy.

Odnosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.09.2006r. znak PUS.I/415/20/06 zawierające interpretację co do sposobu i zakresu stosowania prawa podatkowego zostało wydane z naruszeniem ww. uregulowań, gdyż zwiera rozbieżności pomiędzy rozstrzygnięciem (sentencją) a uzasadnieniem. Jak wykazano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy „ekwiwalent pieniężny wypłacany emerytom i rencistom oraz osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystały z ulgowej odpłatności za energię, korzysta ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł, a ekwiwalent pieniężny wypłacany osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, emerycie lub renciście korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł”. W rozstrzygnięciu postanowienia organ I instancji uznał ww. stanowisko E. w całości za nieprawidłowe. Natomiast w uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdził, podobnie jak Wnioskodawca, że zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęte są przedmiotowe ekwiwalenty wypłacane emerytom, rencistom oraz osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, emerycie lub renciście. A zatem organ podatkowy I instancji nie zgodził się ze stanowiskiem Płatnika jedynie w zakresie zwolnienia z podatku na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne.

Wystąpienie powyższych rozbieżności skutkuje uchyleniem postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 29.09.2006r. znak PUS.I/415/20/06 w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ odwoławczy uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, między innymi, jeżeli postanowienie to rażąco narusza prawo.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj