Interpretacja Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DWUS DP-443-21/07
z 25 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DWUS DP-443-21/07
Data
2007.04.25



Autor
Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia
pośrednictwo pracy


Pytanie podatnika
Gdzie jest położone miejsce świadczenia usług przez Spółkę na rzecz unijnego kontrahenta usług w zakresie pośrednictwa do pracy obywateli polskich za granicą (u pracodawców zagranicznych) w sytuacji określonej w podanym stanie faktycznym?


Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) w związku z art. 27 ust. 1, ust. 3 pkt 2, ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) oraz w związku z § 27 ust. 1-4 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r., Nr 95, poz. 798 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia miejsca świadczenia usług w przypadku usług pośrednictwa pracy

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług pośrednictwa pracy. W ramach świadczenia usług pośrednictwa pracy podejmowane są następujące działania:

I.poszukiwanie ofert pracy i upowszechnianie informacji o miejscach pracy,

II.poszukiwanie kandydatów na pracowników i wybór zgłoszeń pod kątem potrzeb pracodawcy zagranicznego.

Wnioskująca Spółka na podstawie umowy zawartej z pracodawcą zagranicznym tj. spółką prawa holenderskiego, kieruje obywateli polskich do pracy na terenie Holandii. Pracodawca holenderski jest holenderską agencją pracy tymczasowej, a zatrudniani w niej obywatele polscy są pracownikami tymczasowymi. Spółka świadczy więc usługi pośrednictwa pracy na rzecz pracodawcy zagranicznego, który jest kontrahentem z innego niż Polska państwa Unii Europejskiej. Pracodawca zagraniczny jest podatnikiem podatku od wartości dodanej oraz posiada numer będący odpowiednikiem polskiego NIP, pod którym jest zidentyfikowany w Holandii dla potrzeb podatku od wartości dodanej, w tym także dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W ramach świadczonych usług pośrednictwa pracy Spółka korzysta czasami z usług podwykonawcy, którym jest inna polska agencja pośrednictwa pracy. Podwykonawca taki działa wyłącznie na rzecz i na zlecenie Spółki, która wypłaca należne mu wynagrodzenie.

Zarówno Wnioskująca Spółka jak i jej podwykonawca są podatnikami podatku VAT oraz posiadają NIP,

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka stawia następujące pytanie:

Gdzie jest położone miejsce świadczenia usług przez Spółkę na rzecz unijnego kontrahenta usług w zakresie pośrednictwa do pracy obywateli polskich za granicą (u pracodawców zagranicznych) w sytuacji określonej w podanym stanie faktycznym?

Zdaniem Spółki świadczenie usług pośrednictwa pracy na rzecz unijnego kontrahenta posiadającego status podatnika od wartości dodanej, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega na terenie Polski opodatkowaniu podatkiem VAT. Podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku będzie zawsze usługobiorca.

Analiza obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazuje co następuje:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, 535 ze zm.) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem przy świadczeniu usług decydujące znaczenie dla objęcia opodatkowaniem ma miejsce świadczenia tych usług, co związane jest z zasadą terytorialności podatku od towarów i usług. Jednakże opodatkowanie usług wykonywanych przez polskich podatników, zarówno w kraju jak i za granicą, nie jest już uzależnione wyłącznie od miejsca faktycznego wykonywania usługi, bowiem od 1.05.2004r. do ustalenia miejsca wykonywania usługi niezbędne jest określenie jej charakteru.

Zgodnie więc z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust.1 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia (tj. miejscem opodatkowania) jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy tj. m. in. usług przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy tj. usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby (m.in. dostarczanie, oddelegowanie personelu), jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10, wykonywanych na rzecz m. in. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania – art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy.

Powyższe oznacza, iż w przypadku świadczenia przez podatnika podatku od towarów i usług na rzecz kontrahentów określonych w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy usług, o których mowa wyżej, wykonanie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, ale podatkiem od wartości dodanej przez ich nabywcę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje na rzecz kontrahenta holenderskiego (a więc podmiotu z Unii Europejskiej) posługującego się holenderskim numerem identyfikacyjnym usługi pośrednictwa pracy. Jeżeli zatem usługi, o których mowa wyżej są usługami wymienionymi w art. 27 ust. 4 pkt 3 lub w art. 27 ust. 4 pkt 11 w związku z pkt 5 w/w ustawy, a ich nabywca posiada siedzibę na terytorium Holandii to wykonane przez Wnioskodawcę czynności nie są opodatkowane podatkiem VAT na terytorium kraju, ale podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej przez ich nabywcę na terytorium Holandii.

W związku z powyższym stanowisko Strony wyrażone we wniosku jest prawidłowe pod warunkiem, że powyższe usługi są sklasyfikowane zgodnie z PKWiU jako przetwarzanie danych i dostarczanie informacji lub jako pośrednictwo w dostarczaniu, oddelegowaniu personelu. W związku z tym, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji jak i pojęcia usług pośrednictwa w dostarczaniu personelu, dlatego też klasyfikacji rodzaju wykonywanych usług dokonuje zainteresowany podmiot. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju wykonywanych usług i wydanie stosownej opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym należało stwierdzić jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj