Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-83/07/AP
z 3 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-83/07/AP
Data
2007.04.03



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne


Słowa kluczowe
akcjonariusz
emisja akcji
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie (nabycie) akcji
podwyższenie kapitału zakładowego
prawo poboru
przeniesienie akcji
wkłady niepieniężne
wpis
wpłaty z zysku
wydanie
zbycie


Pytanie podatnika
Czy w związku z tym, że Spółka jest spółką z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa nie podlega od 1 stycznia 2007 r. obowiązkowi z ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa dotyczącemu wpłat z zysku przez jednoosobowe spólki SP? Spółka posiadała status jednoosobowej spółki SP. Dnia 29 grudnia 2006 r. uchwałą Akcjonariuszy P. S. A. podwyższono kapitał zakładowy tej spółki z pozbawieniem prawa poboru w całości oraz emisji akcji w drodze subskrypcji prywatnej. Nowe akcje imienne serii B objął Skarb Państwa. Na podstawie "Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki P. S.A." zawartej w formie aktu notarialnego z 29 grudnia 2006 r. Skarb Państwa w zamian za objęte akcje wniósł wkład niepieniężny w postaci akcji ośmiu spółek dystrybucyjnych i elektrowni, których był właścicielem. Zgodnie z tą umową Skarb Państwa m. in. wniósł tytułem wkładu niepieniężnego akcje serii A Wnioskodawcy, stanowiące 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji Spółki. Akcje zostały wniesione za zgodą Rady Ministrów wydaną na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Wydanie akcji zgodnie z umową nastąpiło 29 grudnia 2006 r. Dnia 19 stycznia 2007 r. Sąd dokonał wpisu podwyższenia kapitału zakładowego P., a jej Zarząd w tym samym dniu zwrócił się z wnioskiem o dokonanie stosowanych zmian w księdze akcyjnej. Zarząd Wnioskodawcy złożył do Sądu stosowny wniosek, na podstawie którego postanowieniem z 20 lutego 2007 r. Sąd wykreślił Skarb Państwa jako jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy. Dane nowego akcjonariusza P. S. A. zostały ujawnione przez Zarząd Wnioskodawcy w księdze akcyjnej 29 grudnia 2006 r. zgodnie z KSH i w/w umową. Zgodnie z KSH dokonano wpisu na odcinku zbiorowym akcji Spółki.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika, przedstawionej w piśmie nr DH/EF/881/2007 z dnia 7 marca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 7 marca 2007 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Spółka Akcyjna - posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

W dniu 29 grudnia 2006 roku uchwałą Nr 1 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki pod firmą: P. S.A. dokonano podwyższenia kapitału zakładowego tej spółki z pozbawieniem prawa poboru w całości oraz emisji akcji w drodze subskrypcji prywatnej o kwotę 7.519.361.158 zł. Nowe akcje imienne serii B w ilości 7.519.361.158 o wartości nominalnej 1 zł każda objął Skarb Państwa. Na podstawie "Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym P. S.A.", zawartej w formie aktu notarialnego Rep. A. 22576/22006 z dnia 29 grudnia 2006 r., Skarb Państwa w zamian za objęte akcje wniósł wkład niepieniężny w postaci akcji ośmiu spółek dystrybucyjnych i elektrowni, których był właścicielem.

Zgodnie z powyższą umową Skarb Państwa między innymi wniósł tytułem wkładu niepieniężnego także akcje Wnioskodawcy w ilości 3 131 680 serii A od nr ....... do nr ......, stanowiące 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji Spółki. Akcje zostały wniesione za zgodą Rady Ministrów wydaną na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397). Wydanie akcji zgodnie z treścią § 6 w/w umowy nastąpiło w dniu 29 grudnia 2006 r.

W dniu 19 stycznia 2007 roku Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego dokonał wpisu podwyższenia kapitału zakładowego P. S.A., a jej Zarząd w tym samym dniu zwrócił się z wnioskiem o dokonanie stosowanych zmian w księdze akcyjnej.

Zarząd Wnioskodawcy złożył do Sądu Rejonowego – Sądu Gospodarczego XIII Wydziału Krajowego Rejestru Sądowego w Warszawie stosowny wniosek, na podstawie którego postanowieniem sygn. akt. WA.XIII NS-REJ.KRS 818/07/358 z dnia 20 lutego 2007 roku Sąd dokonał wykreślenia Skarbu Państwa jako jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy.

Dane nowego akcjonariusza P. S. A. zostały ujawnione przez Zarząd Wnioskodawcy w księdze akcyjnej w dniu 29 grudnia 2006 roku zgodnie z art. 343 KSH i zapisem w/w umowy. Ponadto zostały spełnione warunki zawarte w przepisie art. 339 KSH poprzez dokonanie stosownego wpisu na odcinku zbiorowym akcji Spółki.

Spółka, w związku z faktem, że aktualnie jest Spółką z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa, wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż nie podlega począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. obowiązkowi określonemu w art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792), oraz że obowiązek z tytułu wpłat z zysku przez jednoosobowe spólki Skarbu Państwa ustał w stosunku do niej z dniem 31 grudnia 2006 roku.

Zdaniem Spółki w świetle art. 1 w zw. z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wypłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w wyniku wniesienia przez Skarb Państwa akcji Wnioskodawca utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, co oznacza że nie podlega przepisom w/w ustawy, a tym samym obowiązkowi podatkowemu z tytułu wpłat z zysku, który ustał z dniem 31 grudnia 2006 roku.

Spółka swoje stanowisko w odniesieniu do ustania obowiązku podatkowego opiera na treści art. 3 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 w/w ustawy ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Spółka uważa, że w/w przepis, mimo iż wprost nie odnosi się do ustania obowiązku wpłaty z zysku dla innych trybów niż "tryb zbycia akcji na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych" to jednak znajduje również zastosowanie do zbycia akcji w trybie przedstawionym w stanie faktycznym. Zgodnie bowiem z art. 75 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na uchyloną przepisem art. 74 ustawę lub odsyłają ogólnie do przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, stosuje się w tym zakresie odpowiednio przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Zdaniem Spółki, w świetle powyższego należy stwierdzić, że Spółka z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji – to jest z końcem grudnia 2006 roku – nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie podlega obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji. Natomiast obowiązek do dokonania wpłat z zysku dla Spółki ustał z końcem miesiąca, w którym Skarb Państwa wniósł akcje na podwyższenie kapitału, tj. z dniem 31 grudnia 2006 roku.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7, stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz do spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 w/w ustawy, spółki o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397), dalej "ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji", akcje w imieniu Skarbu Państwa zbywa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

Według art. 33 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, z zastrzeżeniem art. 36 i 37, akcje należące do Skarbu Państwa są zbywalne w trybie:

1) oferty ogłoszonej publicznie,

2) przetargu publicznego,

3) rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia,

4) przyjęcia oferty w odpowiedzi na wezwanie ogłoszone na podstawie art. 72-74 lub art. 91 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539),

5) aukcji ogłoszonej publicznie, jeżeli przedmiotem zbycia są akcje spółki, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 10% kapitału zakładowego, a cena sprzedaży nie jest niższa od wartości księgowej akcji.

Jednakże zbycie akcji może nastąpić w innym trybie niż wyżej wymienione. W myśl art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji Rada Ministrów może wyrazić zgodę na inny niż przewidziany ust. 1 tryb zbywania akcji.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że akcje Spółki serii A w ilości 3 131 680 od nr 000000001 do nr 003131680 zostały wniesione przez Skarb Państwa za zgodą Rady Ministrów na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji do P. S. A. w dniu 29 grudnia 2006 r. uchwałą Nr 1 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki P. S. A. w wyniku zawartej w formie aktu notarialnego "Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki P. S. A." i wydane w dniu 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 339 ustawy Kodeks Spółek Handlowych przeniesienie akcji imiennej lub świadectwa tymczasowego następuje przez pisemne oświadczenie albo na samym dokumencie akcji, albo na świadectwie tymczasowym, albo w osobnym dokumencie oraz wymaga posiadania akcji lub świadectwa tymczasowego. Według art. 343 § 1 ustawy KSH wobec spółki uważa się za akcjonariusza tylko tę osobę, która jest wpisana do księgi akcyjnej, lub posiadacza akcji na okaziciela, z uwzględnieniem przepisów o obrocie instrumentami finansowymi.

Należy wskazać, że pomimo skutecznie dokonanego zbycia akcji, podmiot będący zbywcą akcji jest nadal wobec spółki uprawnionym i zobowiązanym z akcji imiennej tak długo, jak długo jest on wpisany w księdze akcyjnej. O skutecznym wykonywaniu praw z akcji imiennych rozstrzyga nie stan rzeczywisty, ale treść wpisu istniejącego w księdze akcyjnej, bowiem wobec spółki zobowiązanym do świadczeń związanych z akcjami imiennymi jest tylko osoba wpisana do księgi akcyjnej. Jeżeli nabywca akcji nie jest wpisany do księgi akcyjnej, nie ma wobec spółki żadnych uprawnień ani obowiązków, a spółka nie może żądać od niego zaległych, przywiązanych do akcji świadczeń, ani też zgłaszać wniosku o dokonanie wpisu nabywcy do księgi akcyjnej.

Spółka w przedstawionym stanie faktycznym wskazuje, że zostały spełnione warunki zawarte w przepisie art. 339 KSH poprzez dokonanie stosownego wpisu na odcinku zbiorowym akcji Spółki, jak również w myśl art. 343 zostały ujawnione przez Zarząd Spółki dane nowego akcjonariusza Spółki w dniu 29 grudnia 2006 r.

W odniesieniu do w/w przepisów prawa i opisanego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Spółka z dniem 29 grudnia 2006 r. utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa poprzez skuteczne dokonanie wpisu nowego akcjonariusza do księgi akcyjnej oraz na odcinku zbiorowym akcji Spółki.

W związku z powyższym zastosowanie znajdzie przepis art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, według którego w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

W związku z faktem, że ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w art. 3 mówi o zbyciu akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, to zgodnie z art. 75 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na uchyloną przepisem art. 74 ustawę lub odsyłają ogólnie do przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, stosuje się w tym zakresie odpowiednio przepisy ustawy o komercjalizacji i prwatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Spółka z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) – to jest z końcem grudnia 2006 r. - nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Spółka nie podlega od początku kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym dokonano zbycia akcji obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów wpłat z zysku oraz wzorów i terminów składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj