Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443-70/06
z 12 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-70/06
Data
2006.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynsz inicjalny
faktura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur dokumentujących dopłatę do czynszu inicjalnego, który to czynsz wynika z umowy leasingowej (faktury takie nie zostały wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług)?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.06.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza,

że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 czerwca 2006 r. (data wpływu: 13.06.2006 r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. na wstępie ustawy Ordynacja podatkowa (dalej u. O.p.).

Pismo dotyczy interpretacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur dokumentujących czynsz inicjalny wynikający z umowy leasingowej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie, będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego:

Podatnik na podstawie umów leasingowych Nr 35580, 35579 z dnia 19.01.2006 r. stał się leasingobiorcą samochodów ciężarowych wykorzystywanych dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. W dniu 13.04.2006 r. Spółka otrzymała od leasingodawcy fakturę Nr 100041/04/2006/01/51 obejmującą czynsz inicjalny wynikający z umowy Nr 35580, następnie w dniu 28.04.2006 r. kolejną fakturę Nr 10024/04/2006/02 na dopłatę do czynszu inicjalnego do tej samej umowy. Natomiast do umowy leasingowej Nr 35579 Spółka w dniu 28.04.2006 r. otrzymała fakturę Nr 100083/04/2006/01/51 obejmującą czynsz inicjalny następnie tego samego dnia fakturę Nr 100025/04/2006/02 na dopłatę do czynszu inicjalnego oraz fakturę korygującą Nr 100076/05/2006/11 do faktury Nr 100025/04/2006/02 .

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podatnik stwierdza, iż faktury Nr 10024/04/2006/02, 100025/04/2006/02 oraz faktura korygująca Nr 100076/05/2006/11 nie spełniają wymogów określonych w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług bowiem nie określono w nich nazwy towaru lub usługi. Ponadto zgodnie z § 17 rozporządzenia w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury, należy wystawić fakturę korygującą, nie spełniają tego wymogu faktury Nr 10024/04/2006/02, 100025/04/2006/02.

Zdaniem Spółki pomimo stwierdzonych nieprawidłowości przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w ww. fakturach dot. dopłat do czynszu inicjalnego bowiem w tej sprawie nie występują okoliczności wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jak również z uwagi na to, że po stronie wystawcy powstał obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Kwestie dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony uregulowane zostały w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług cytowanej na wstępie. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Wyłączenia zastosowania prawa do obniżenia podatku zostały wymienione w art. 88 ust. 1 i ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w sytuacji kiedy otrzymane faktury są wystawione w sposób rzetelny, transakcja w rzeczywistości nastąpiła i otrzymana faktura odzwierciedla stan faktyczny (każda z nich potwierdza faktyczną zmianę wysokości czynszu inicjalnego), to po spełnieniu innych warunków zawartych w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, o których mowa w zapytaniu.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w powołanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Równocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu informuje, że nie dokonał oceny prawidłowości wystawienia faktur przez leasingodawcę bowiem ocena taka wykraczałaby poza zakres uprawnień wynikających z art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj