Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/4/07/JB
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/4/07/JB
Data
2007.03.27



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
pomoc publiczna
rozliczanie straty
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
kiedy można rozliczyć stratę za lata 2000 i 2001, w kontekście skonsumowania zdyskontowanej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego i czy Spółkę obowiązuje 5 letni okres rozliczania straty?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia strat za lata 2000 i 2001 poniesionych na działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w związku z art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 22.10.2003r, o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.)
u z n a j e za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

Pismem z dnia 27.12.2006r. (data wpływu 29.12.2006r.) Sp. z o.o. wystąpiła z pytaniem: kiedy można rozliczyć stratę za lata 2000 i 2001, w kontekście skonsumowania zdyskontowanej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego i czy Spółkę obowiązuje 5 letni okres rozliczania straty?
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego 20.05.1999r. z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej i korzysta ze zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W pierwszych latach działalności: w 2000r i w 2001r., realizując większość wydatków inwestycyjnych poniosła straty na działalności zwolnionej. Spółka jest ,,dużym przedsiębiorcą" w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 02.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.).
Zdaniem Wnioskodawcy stratę na działalności zwolnionej za lata 2000 i 2001 Spółka może rozliczyć w dowolnym okresie czasu, gdyż ogólna wartość pomocy publicznej z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego jest limitowana kwotą zdyskontowanych kosztów kwalifikowanych (nakładów inwestycyjnych), wielkością dochodu i zdyskontowanego niezapłaconego podatku dochodowego CIT.
Jednakże ze względu na zastosowanie dyskonta moment ten powinien być jak najszybszy, gdyż późniejsze rozlicznie prowadzić będzie do znaczącego obniżenia przysługującej Spółce kwoty pomocy publicznej, wynikającej z relatywnie późniejszej redukcji kwoty dochodu zwolnionego i konieczności dokonania operacji jej zdyskontowania na dzień uzyskania zezwolenia - zgodnie z § 9 rozporządzeń strefowych. Jeżeli chodzi o 5 letni okres rozliczania straty, to w kontekście art. 5 ust. 2 pkt 4 (ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) okres ten nie obowiązuje Spółki.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zgodnie z art. 7 ust. 2 w/w ustawy z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Stosownie do art. 7 ust. 3 w/w ustawy przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. wymienionych w pkt 1 - przychodów ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, oraz zgodnie z pkt 3 tego artykułu - kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2.

Oznacza to, że przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu nie uwzględnia się, zarówno przychodów, jak i kosztów uzyskania przychodów mających wpływ na dochód wolny od podatku.
Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 4 w/w ustawy przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 (...). Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego strata w 2000r. i w 2001r. osiągnięta została na działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, objętej zezwoleniem czyli na działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nie jest to zatem strata w rozumieniu prawa podatkowego, określona w art. 7 ust. 4 w/w ustawy, o wysokość której, stosownie do art. 7 ust. 5 w/w ustawy, obniża się dochód, w ciągu najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z zastrzeżeniem, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty.
Podatnikowi nie przysługuje więc odliczenie straty za 2000r. ani za 2001r. na działalności objętej zezwoleniem na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż jest to strata ze źródła przychodów wolnego od podatku (art. 7 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy) i nie może wpływać na dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Nieprawidłowe jest również stwierdzenie we wniosku, że z przepisu art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 2.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) wynika ,,...prawo do rozliczenia straty powstałej na działalności zwolnionej," przysługujące rzekomo ,,w ramach pakietu osłonowego, który przewiduje powyższa ustawa".
Jak wynika z treści tego przepisu ,, do określenia wielkości pomocy publicznej z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego przyjmuje się dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, pomniejszony o równowartość strat poniesionych na tej działalności przez przedsiębiorcę".Oznacza to, że strata poniesiona przez przedsiębiorcę na działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, która nie jest stratą podatkową podlegającą odliczeniu stosownie do art. 7 ust. 5 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (np. strata za 2000r. i 2001r. opisana w przedmiotowym wniosku) pomniejsza dochód uzyskany na tej działalności objęty zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływając tym samym na zmniejszenie, a nie na zwiększenie wielkości pomocy publicznej z tytułu zwolnienia.

W związku z powyższym tut.organ podatkowy uznając za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj