Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
IV/443-67/06/I/EP
z 17 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443-67/06/I/EP
Data
2006.10.17



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi związane z rolnictwem


Pytanie podatnika
Czy usługa utrzymania trawników wokół budynków biurowych objęta jest stawką VAT 3%?


POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie z dnia 31.07.2006 r. złożonym w dniu 01-08-2006 r. przez Panią XXXX o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 31 lipca 2006 r. złożonym dnia 01.08.2006 r. Pani XXX przedstawiła następujący stan faktyczny, zapytanie i własne stanowisko w sprawie:

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie usług porządkowych. W związku z tym, że zamierza przystąpić do przetargu na wykonywanie usług polegających na koszeniu trawy na trawnikach wokół budynków biurowych oraz na pielęgnacji krzewów i kwiatów rosnących na tych trawnikach Podatniczka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy usługa utrzymania trawników wokół budynków biurowych objęta jest stawką VAT 3% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1, określoną w załączniku nr 6 do ustawy w poz. 64 pod symbolem PKWiU ex 01.4, czy też stawka 7% określoną w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 135 pod symbolem PKWiU ex. 01.4. Podatniczka wyraziła stanowisko, iż kierując się treścią art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, właściwą stawką VAT dla w/w usług do 30.04.2008 r. jest 3%, określona w załączniku nr 6 do ustawy pod poz. 64. Ponadto Podatniczka stwierdziła, iż wątpliwość w zastosowaniu właściwej stawki VAT 7% czy 3% zrodziła się stąd, iż niektóre publikatory, tłumaczą że dla prac porządkowych wykonywanych na zewnątrz budynku polegających na utrzymaniu zieleni właściwą stawką VAT jest 7%, bowiem prace te wchodzą w zakres grupy 90 i podgrupy 90.03.

Zgodnie z § 2 ust. 14 a cyt. ustawy składający wniosek podatnik, jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Wobec faktu, iż w/w wniosek nie spełniał wymogów zawartych w art. 14 a § 2 Ordynacji podatkowej tut. Organ podatkowy na podstawie art. 169 tej ustawy wezwał Stronę, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia, do usunięcia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania braków w wniosku, uniemożliwiających ocenę prawną stanowiska pytającego w trybie art. 14 a § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, tj. do podania klasyfikacji statystycznej do odpowiedniego grupowania statystycznego Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usług wymienionych we wniosku wykonywanych przez podatnika.

W odpowiedzi na w/w wezwanie Podatniczka pismem z dnia 21.08.2006 r. wyjaśniła: We wniosku z dnia 31.07.2006 r. zgodnie z art. 14 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiła stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.Ponadto mając na uwadze wezwanie Naczelnika Urzędu Skarbowego do uzupełnienia wniosku, tj. podanie klasyfikacji statystycznej do odpowiedniego grupowania statystycznego PKWiU usług wymienionych we wniosku dodatkowo go uzupełniła o informację, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza przystąpić do przetargu na wykonywanie usług polegających na koszeniu trawy na trawnikach wokół budynków biurowych, oraz pielęgnacji krzewów i kwiatów rosnących na tych trawnikach. Wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 tj. usługi związane z zagospodarowywaniem terenów zieleni.

Naczelnik Urzędu Skarbowego udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z przepisem przejściowy zawartym w art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, tj. czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów /w tych przypadkach stosuje się stawkę 0%, przy spełnieniu określonych warunków/. W załączniku nr 6 do cyt. ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3%, zostały m.in. wymienione pod poz. 64 „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem ex 01.4.

W świetle powyższego dla wskazanych przez Stronę usług, zaliczanych do usług w zakresie rolnictwa o symbolu wg klasyfikacji statystycznej PKWiU 01.41.12-00.00 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”, w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2008 r., na podstawie przejściowego przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 3%, natomiast docelowo zastosowanie będzie miała stawka 7%, wynikająca z załącznika nr 3 do cyt. wyżej ustawy. Należy jednak pamiętać, że dla prawidłowego ustalenia stawki podatku VAT dotyczącej zagospodarowania, utrzymania i konserwacji terenów zielonych, należy ustalić prawidłowy symbol PKWiU dla każdej ze świadczonych usług. W grupowaniu 01.41.12-00.00 sklasyfikowane są usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, które zaliczane są do usług w zakresie rolnictwa. Zakres tych usług obejmuje sadzenie, uprawę i utrzymanie roślin, przycinanie żywopłotów i gałęzi drzew w parkach, ogrodach, na cmentarzach i obiektach sportowych, a więc także utrzymanie zieleni miejskiej.

Ponadto, tut. organ podatkowy informuje /wobec braku w cyt. ustawie o VAT definicji pojęcia „terenów zieleni”, iż zgodnie z art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) tereny zieleni to – tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzysząca ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż stawka podatku VAT na utrzymanie zieleni miejskiej zależy od sposobu formułowania dokumentów przetargowych. Tego rodzaju usługi są bowiem nabywane w drodze zamówień publicznych.

W sytuacji, gdy całość usług objęta jest jedną ceną (wynika to z zapytania ofertowego, oferty czy treści umowy), można w wielu przypadkach uznać, że całość stanowi usługę utrzymania zieleni sklasyfikowaną wg PKWiU 01.41.12-00.00 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych). W zakresie podatku VAT w niektórych przypadkach część usług związanych z usługą zasadniczą może zostać zaklasyfikowana wraz z usługą zasadniczą jako jedna usługa- dotyczy to m.in. koszenia trawy powiązanego z usunięciem pozostałości (takie bowiem łączne określenie znaleźć można w specyfikacjach). Jednak często nie jest możliwe zaklasyfikowanie wymienionych w specyfikacji zamówienia publicznego usług jako jednej usługi w zakresie zieleni miejskiej. Zasadniczym, choć nie jedynym argumentem, jest wymienienie odrębnych usług, z podaniem w stosunku do nich odrębnych cen i stawek podatku VAT, co oznacza, że każda składowa opisana w specyfikacji usług powinna zostać zaklasyfikowana odrębnie i nie może wchodzić w skład innej, większej usługi dla celów podatkowego rozliczenia omawianej transakcji. W ten sam sposób powinna zostać ustalona stawka podatku VAT.

Zatem, jeżeli w specyfikacji zamówienia publicznego usługa porządkowa będzie odrębnie wymieniona jako jedna ze składowych usług w zakresie zieleni miejskiej wówczas powinna zostać zaklasyfikowana odrębnie ( PKWiU 90) i nie może wchodzić w skład innej większej usługi dla celów podatkowego rozliczenia omawianej transakcji tzn. stawkę podatku dla tej usługi należy określić odrębnie wg właściwego dla tej usługi symbolu PKWiU, tj. w przypadku PKWiU 90 w wysokości 7% na podstawie poz. 153 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj