Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Soli
IV/443-52/06-1/07
z 8 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443-52/06-1/07
Data
2007.01.08



Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Soli


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
sprzedaż wyrobów medycznych
stawka preferencyjna podatku
wyroby medyczne


Pytanie podatnika
dot. syawki podatku VAT na dostawę sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego oraz urządzeń medycznych


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisu art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w podanym stanie faktycznym sprawy, na wniosek z dnia 08.11.2006 r., uzupełniony dnia 29.12.2006 r. złożony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie pytania przedstawionego w piśmie w stanie faktycznym dotyczącym stawki podatku VAT dla dostawy na terytorium kraju sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego oraz urządzeń medycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.11.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Soli złożone zostało zapytanie dotyczące stawki podatku VAT dla dostawy na terytorium kraju sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego oraz urządzeń medycznych.

W złożonym wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Z dniem 06.11.2006 r. Pani .......................... rozpoczęła działalność gospodarczą, dokonując jednocześnie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest sprzedaż sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego sprowadzanego z Niemiec. W złożonym w dniu 29.12.2006 r., na wezwanie tutejszego organu podatkowego, uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Strona wskazała, iż sprzedawany sprzęt rehabilitacyjny i wyroby medyczne spełniają wymogi ustawy z dnia 20.04.2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) oraz zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku VAT.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, zgodnie z którym dostawa towarów wymienionych we wniosku z dnia 08.11.2006 r. podlega opodatkowaniu według stawki VAT 7%.

Odpowiadając w trybie art. 14a § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cytowanej powyżej na zapytanie dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli wyjaśnia:

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 w/w załącznika figurują wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na symbol PKWiU.

Definicja wyrobu medycznego zawarta została w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.), zgodnie z którą przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,,br. c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,,br.d) regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy o wyrobach medycznych do obrotu i do używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie. W świetle art. 4 ust. 5 podmiot uprawniony (tj. wytwórca, jego autoryzowany przedstawiciel, importer, dystrybutor lub podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego), który wprowadza wyrób medyczny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany oznakować wyrób w języku polskim oraz dostarczać użytkownikowi instrukcje używania i etykiety tego wyrobu w języku polskim. W myśl art. 16 ust. 1 tej ustawy wyrób medyczny wprowadzony do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze. Art. 52 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, iż wyrób medyczny przed pierwszym wprowadzeniem go do obrotu lub do używania winien być zgłoszony do Rejestru wyrobów medycznych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i produktów Biobójczych.

W świetle powyższego warunkiem stosowania preferencyjnej 7% stawki podatku VAT dla dostawy wyrobów medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT jest dokonanie rejestracji tego wyrobu jako wyrobu medycznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Jeżeli zatem wymienione we wniosku wyroby spełniają wymogi ustawy o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu na terytorium Polski oraz posiadają stosowne oznaczenia znakiem zgodności, to ich dostawa podlega opodatkowaniu stawką podatku 7%.

Co do wyrobów wyszczególnionych w załączniku nr 3 według konkretnych symboli klasyfikacji PKWiU, a wskazanych przez Stronę w złożonym wniosku jako towary będące przedmiotem prowadzonej działalności, stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku VAT, wynosi 7%.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień jej datowania przepisy prawa.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – art. 236 § 2



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj