Interpretacja Prezydenta Miasta Koszalina
Fn.II.BN-0550/1/07
z 8 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.II.BN-0550/1/07
Data
2007.03.08
Autor
Prezydent Miasta Koszalina
Temat
Opłata skarbowa
Słowa kluczowe
nabycie
pojazd samochodowy
rejestracja czasowa
rejestracja pojazdu
zwolnienie z opłaty skarbowej
Pytanie podatnika
Czy Powiat może być zobowiązany do zapłaty opłaty skarbowej w związku z czynnościami urzędowymi Prezydenta Miasta dokonywanymi na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, w szczególności w związku z posiadanymi oraz nabywanymi samochodami?
POSTANOWIENIE Prezydent Miasta Koszalina działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) postanawia udzielić na wniosek pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stwierdzając, iż :
Uzasadnienie wnioskiem z dnia 03-01-2007 r. (data wpływu do Urzędu 04-01-2007 r.) wystąpił do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem, czy Powiat z siedzibą w może być zobowiązany do zapłaty opłaty skarbowej w związku z czynnościami urzędowymi Prezydenta Miasta Koszalina dokonywanymi na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, w szczególności w związku z posiadanymi oraz nabywanymi samochodami. I tak, czy zgodnie z przepisami ustawy o opłacie skarbowej obowiązującej od 1 stycznia 2007 r., opłacie skarbowej, określonej w części I poz. 53 załącznika do tej ustawy podlegają:
W ocenie wnioskodawcy, czynności te nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 3 ustawy o opłacie skarbowej. Analizując przedmiotowy wniosek należało stwierdzić, iż Powiat z siedzibą w nie może być zobowiązany do zapłaty opłaty skarbowej, z uwagi na fakt, iż-będąc jednostką samorządu terytorialnego-podlega zwolnieniu od opłaty skarbowej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o opłacie skarbowej, który stanowi, iż zwalnia się od opłaty skarbowej jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie należy stwierdzić, iż opłacie skarbowej nie podlegają decyzje o rejestracji pojazdów i decyzje czasowej rejestracji pojazdów. Czynność rejestracji pojazdu na postawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), dokonywana na wniosek właściciela pojazdu, polega na wydaniu dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz nalepki kontrolnej. Jednocześnie, złożenie wniosku w organie rejestrującym, oznacza wszczęcie postępowania w sprawie o zarejestrowanie pojazdu. Jest to sprawa indywidualna rozstrzygana w postępowaniu przed organem administracji publicznej. Załatwienie sprawy w tym postępowaniu następuje przez wydanie decyzji. Decyzja ta jest wydawana z urzędu z samego faktu wszczęcia postępowania i poprzedza czynność materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego, tablic i nalepki kontrolnej. Czynności wydania tych elementów podlegają odrębnym opłatom publicznoprawnym przewidzianym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 z późn. zm.). Czynność czasowej rejestracji pojazdu na postawie art. 74 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym polega na wydaniu pozwolenia czasowego (na ściśle określony okres) i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych. Przepis art. 74 ust. 2 przewiduje trzy okoliczności czasowej rejestracji. Czasowa rejestracja pojazdu z urzędu jest możliwa po złożeniu wniosku przez właściciela pojazdu o jego rejestrację, który wszczyna postępowanie w sprawie o zarejestrowanie pojazdu. Zarejestrowanie pojazdu, o którym mowa w art. 73 omawianej ustawy, poprzedzone jest wydaniem pozwolenia czasowego (decyzji) na podstawie ww. art. 74. W tym przypadku, już z treści przepisu materialnego wynika, że czynności tej dokonuje się z urzędu. Czynności wydania elementów towarzyszących wydaniu pozwolenia w postaci zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych podlegają odrębnym opłatom na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Wobec powyższego, Powiat z siedzibą w zwolniony jest od opłaty skarbowej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Mając zaś na względzie treść art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o opłacie skarbowej, który stanowi, że opłacie skarbowej podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek, decyzje o rejestracji pojazdów i decyzje czasowej rejestracji pojazdów nie rodzą obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej, a dokonanie czynności polegających na wydaniu dowodu rejestracyjnego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej, nie podlegają opłacie skarbowej w świetle art. 3 ustawy o opłacie skarbowej, z uwagi na to, że podlegają innym opłatom o charakterze publicznoprawnym. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Koszalina, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.