Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-19/07
z 10 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-19/07
Data
2007.05.10



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
przyczepa


Pytanie podatnika
Czy podatek od towarów i usług od zakupu przyczepy campingowej, w związku z koniecznością obsługi budów, podlega odliczeniu w całości czy też dotyczą go ograniczenia analogicznie jak dla samochodów osobowych.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku – Białej uznaje stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku, złożonym w tut. urzędzie w dniu 19 kwietnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup przyczepy campingowej, za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 19 kwietnia 2007 r. w tut. urzędzie został złożony przez Podatnika wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowanie prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani przed sądem administracyjnym. Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik jest deweloperem, w związku z czym organizuje budowy budynków mieszkalnych w różnych miejscach. Do obsługi budowy potrzebne jest tzw. zaplecze, m.in. dla przechowywania sprzętu i narzędzi, a także dla potrzeb socjalnych, np. spożywanie posiłków pracowników zatrudnionych przy budowie. Znaczną część tych funkcji może spełnić przyczepa campingowa znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie budowy. W związku z powyższym Podatnik zwraca się pytaniem czy podatek od towarów i usług od zakupu przyczepy campingowej, w związku z koniecznością obsługi budów, podlega odliczeniu w całości czy też dotyczą go ograniczenia analogicznie jak dla samochodów osobowych.

Zdaniem Podatnika w przypadku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od nabywanej przyczepy decydujące znaczenie będzie mieć art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 534 ze zm.) i załącznik nr 9 do ustawy. Wnioskodawca stwierdza, że w załączniku nr 9 ustawodawca nie wymienia "przyczep" jako samochodów specjalnych, ale analizując treść art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o VAT dochodzi do wniosku, że ograniczenie tam zawarte nie będzie dotyczyć przyczepy campingowej. Przyczepa ta nie jest ani samochodem osobowym ani innym pojazdem samochodowym - przyczepa, bowiem może być jedynie częścią składową pojazdu, gdyż samoistnie nie może się poruszać, nie stanowi, więc sama w sobie "pojazdu". Podatnik uważa więc, że odliczenie VAT -u od zakupu przyczepy campingowej nie podlega ograniczeniom.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednak w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednak przepis ten nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, tj. zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, na podstawie przepisów o podatku dochodowym (art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. ustawy można uznać za koszty uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środka trwałego, dokonywane według zasad określonych w art. 22a – 22o, jednak pod warunkiem, że wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tego środka trwałego nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania albo zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Natomiast na podstawie art. 22a ust. 1 cyt. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, tj. umowy leasingu, zwane środkami trwałymi.

W przedmiotowej sprawie Podatnik, prowadzący firmę developerską, dokonuje zakupu przyczepy campingowej w związku z koniecznością obsługi budów. Z uwagi na fakt, że przyczepa ta została zakupiona na potrzeby prowadzonej działalności i zaklasyfikowana przez Podatnika jako środek trwały, o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, będzie ona podlegała amortyzacji. Dodatkowo można zauważyć, że będzie można w tej sytuacji uznać za koszty uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia tego środka trwałego (oczywiście dokonywane według zasad określonych w art. 22a – 22o ustawy), o ile wydatki na nabycie tej przyczepy nie zostaną przez Podatnika odliczone od podstawy opodatkowania albo zwrócone mu w jakiejkolwiek formie. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone interpretacją tut. Organu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nr 2403-PDFD-415-23-07 wydaną dla Podatnika w dniu 30.04.2007 r.

Przechodząc na grunt podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 6.000 zł – art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „samochodów osobowych” oraz „innych pojazdów samochodowych”, których nabycie podlega ograniczeniom w odliczaniu podatku naliczonego, zgodnie z cyt. art. 86 ust. 3. Dlatego też, zdaniem tut. Organu, należy posiłkować się w tym zakresie ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 40 tej ustawy samochodem osobowym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. Natomiast pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (art. 2 pkt 33 cyt. ustawy). Przyczepa jest definiowana jako pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.

Z powyższego wynika, iż przyczepa (także przyczepa campingowa) nie jest pojazdem samochodowym, a zatem jej nabycie nie podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie ma tu zastosowania ust. 4 tego przepisu, mówiący m.in. o pojazdach specjalnych.

Reasumując, jeśli przedmiotowa przyczepa, jako środek trwały podlegający amortyzacji, jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Podatnikowi w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony zawarty w fakturach stwierdzających jej nabycie, ponieważ nie ma zastosowania w tym przypadku ograniczenie w odliczeniu, zawarte w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2007r. jest prawidłowe. Zatem należało orzec jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku – Białej w oparciu o art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj