Interpretacja Urzędu Celnego II w Warszawie
442000-AP-9104-5/07/DC
z 23 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
442000-AP-9104-5/07/DC
Data
2007.03.23



Autor
Urząd Celny II w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe


Słowa kluczowe
akcyza
piwo
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nieposiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczenie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 16.01.2007r. (data wpływu do UC 22.01.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa

postanawiam

uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.01.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek XXXXXXXXXXXXXXX NIP XXXXXXXXXXXXXXXXXX z siedzibą w Warszawie przy ul. XXXXXXXXXXXXX, zwanej dalej Spółką, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa.

Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego cyt.:

„XXXXXXXX” zamierza wysyłać (sprzedawać) piwo w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego do magazynów sieci XXXXXX znajdujących się na terenie Czech i Słowacji. Powyższe magazyny nie są zarejestrowane jako składy podatkowe, zatem występuje konieczność skorzystania z usług innych podmiotów znajdujących się w w/w krajach, które użyczą klientowi swoich składów podatkowych, celem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego cyt.:

„XXXXXXXXXXX” zamierza wysyłać (sprzedawać) piwo w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego do magazynów sieci XXXXXXXX znajdujących się na terenie Czech i Słowacji. Powyższe magazyny nie są zarejestrowane jako składy podatkowe, zatem występuje konieczność skorzystania z usług innych podmiotów znajdujących się w w/w krajach, które użyczą klientowi swoich składów podatkowych, celem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Istnieją wątpliwości: który z podmiotów – XXXXXXXXX czy ww. podmiot, który prowadzi skład podatkowy, jest zobligowany jako pierwszy otrzymać dokumenty ADT (5kart).

Występują w tej sytuacji 2 możliwości:

a) samochód jedzie bezpośrednio do sieci XXXXXXX, gdzie następuje przyjęcie towaru i opisanie tego faktu na tylnej stronie dokumentu ADT, po czym kierowca zabiera komplet kart: 2, 3, 4 i przywozi je do składu podatkowego celem ich weryfikacji przez miejscowy Urząd Celny,

b) samochód jedzie do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, tam tworzone są dokumenty przyjęcia i wydania towaru; w składzie pozostaje komplet dokumentów ADT, po czym samochód jedzie na rozładunek do sieci XXXXXXX.”

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące cyt.:.

„Czy w procedurze użyczenia składu podatkowego (przez podmiot nie będący fizycznym odbiorcą towaru) na potrzeby wysyłki piwa w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego obieg dokumentów ADT przedstawiony przez XXXXXXXXX jest poprawny z punktu widzenia przepisów o podatku akcyzowym?

Stanowisko wnioskodawcy:

XXXXXXXXXX „uznaje jako swojego finalnego odbiorcę i klienta podmiot XXXXXXXXX. Sprawy związane z procedurą uiszczania Podatku akcyzowego reguluje odrębny dokument ADT, w którym w pozycji nr 7 : Odbiorca zostanie umieszczona pełna nazwa i adres podmiotu, będącego składem podatkowym dla potrzeb bieżącej wysyłki.”

Oceniając przedstawione stanowisko Spółki stwierdzam, że:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 i 3 cyt. ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej oraz dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 27 ust. 4 ww. ustawy , jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łącznie spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych towarów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Zasady przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostały w sposób szczegółowy przedstawione w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Zdaniem tut. organu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nieposiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy na terytorium kraju i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na odbiorcę wyrobów akcyzowych zharmonizowanych prowadzącego skład podatkowy w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego zlokalizowanego w kraju do składu podatkowego zlokalizowanego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, czyli odbiorcy tych wyrobów wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym korzystać będą z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie, warunkiem korzystania z procedury zawieszania poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie pomiędzy składami podatkowymi, czy też nie.

Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Spółki, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj