Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/1/07/MJS
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/1/07/MJS
Data
2007.03.27



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
dostawa towarów
rejestracja podatnika VAT UE
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Możliwość zastosowania przewidzianej w § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawki podatku od towarów i usług 0 % do dostaw towarów wykonywanych na rzecz nabywcy z innego państwa członkowskiego Wspólnoty (Niemiec), w przypadku, gdy towar przekazywany jest innemu polskiemu podatnikowi w celu wykonania na nim usług na ruchomym majątku rzeczowym i następnie do wywozu z terytorium RP na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec), wyłącznie w oparciu o umowę trójstronną zawartą pomiędzy dostawcą, nabywcą oraz świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 20.12.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 27.12.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania przewidzianej w § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawki podatku od towarów i usług 0 % do dostaw towarów wykonywanych na rzecz nabywcy z innego państwa członkowskiego Wspólnoty (Niemiec), w przypadku, gdy towar przekazywany jest innemu polskiemu podatnikowi w celu wykonania na nim usług na ruchomym majątku rzeczowym i następnie do wywozu z terytorium RP na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec), wyłącznie w oparciu o umowę trójstronną zawartą pomiędzy dostawcą, nabywcą oraz świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego, uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 27.12.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania przewidzianej w § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawki podatku od towarów i usług 0 % do dostaw towarów wykonywanych na rzecz nabywcy z innego państwa członkowskiego Wspólnoty (Niemiec), w przypadku, gdy towar przekazywany jest innemu polskiemu podatnikowi w celu wykonania na nim usług na ruchomym majątku rzeczowym i następnie do wywozu z terytorium RP na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec), wyłącznie w oparciu o umowę trójstronną zawartą pomiędzy dostawcą, nabywcą oraz świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka zamierza sprzedawać podmiotowi z siedzibą w Niemczech komponenty do produkcji rowerów dla osób niepełnosprawnych. Komponentami tymi będą w szczególności: koła, tulejki, ośki, felgi rowerowe, opony, dętki, podnóżki, paski. Komponenty będą dostarczane przez Spółkę nie bezpośrednio do niemieckiego nabywcy, lecz do położonego w Polsce zakładu należącego do innego polskiego podatnika, w celu wykonania na nich w tym zakładzie usług na ruchomym majątku rzeczowym - na zlecenie niemieckiego nabywcy. Ten inny polski podatnik, wykorzystując komponenty otrzymane bezpośrednio od Spółki oraz komponenty otrzymane od innych dostawców, wytwarza na zlecenie niemieckiego nabywcy rowery dla osób niepełnosprawnych. Rowery te, jako wyrób końcowy, wywożone są z zakładu produkcyjnego do magazynu nabywcy znajdującego się na terytorium Niemiec. Komponenty dostarczane przez Spółkę wytwórcy rowerów przeznaczone są wyłącznie do wykonania na nich wyżej opisanych usług na ruchomym majątku rzeczowym na zlecenie niemieckiego nabywcy. Przedmiotowe usługi na ruchomym majątku rzeczowym wykonywane są na terytorium Polski. Jak informuje Spółka, niemiecki nabywca jest zidentyfikowany na terytorium Niemiec na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka jest zarejestrowana w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, posiada numer identyfikacyjny VAT-UE, a w zgłoszeniu rejestracyjnym wskazała, iż zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W ramach wyżej opisanych dostaw Spółka będzie każdorazowo wykazywać swoje dostawy na rzecz niemieckiego nabywcy w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE za okres, w którym wystawi fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towaru - jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ponadto, Spółka będzie każdorazowo otrzymywać zapłatę na rachunek bankowy w polskim banku w terminie 60 dni od dnia wydania komponentów polskiemu wytwórcy. Spółka będzie posiadać umowę zawartą z niemieckim nabywcą i polskim wytwórcą rowerów, z której będzie wynikać, że towary (komponenty) przekazane przez Spółkę polskiemu wytwórcy po wykonaniu na nich usługi na ruchomym majątku rzeczowym (polegającej na zamontowaniu ich w rowerach dla osób niepełnosprawnych) zostaną wywiezione z terytorium kraju, jako składnik wyrobów końcowych (rowerów). Niemiecki nabywca lub polski wytwórca rowerów będą przekazywać Spółce, na żądanie, kopie następujących dokumentów: faktur wystawianych przez polskiego wytwórcę na rzecz niemieckiego nabywcy z tytułu świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, dokumentów WZ z tytułu wydania przez polskiego wytwórcę gotowych produktów niemieckiemu nabywcy w związku z ich wywozem do Niemiec, dokumentów przewozowych CMR wystawionych w związku z wywozem gotowych produktów do Niemiec.

W związku z opisanym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, czy umowa opisana we wniosku stanowi "dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju" - w rozumieniu § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) oraz, czy dokonując dostaw komponentów w sposób opisany we wniosku Spółka będzie uprawniona do stosowania do tych dostaw stawki podatku od towarów i usług 0 %.

Podatnik uważa, iż dokonując dostaw komponentów na rzecz niemieckiego nabywcy, w sposób opisany we wniosku, będzie spełniać wszystkie warunki zastosowania stawki podatku od towarów i usług 0 % przewidziane w przepisie § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług . W szczególności, w opinii Spółki, posiadając opisaną we wniosku umowę, której projekt załączono do wniosku, Spółka będzie posiadać "dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju". Podatnik zauważa, iż przepis § 7a ust. 2 pkt 5 w/w rozporządzenia nie precyzuje, jakie dokumenty należy uznać za spełniające powyższy warunek. Zdaniem Spółki, wystarczającym dokumentem będzie już sama umowa pomiędzy Spółką, niemieckim nabywcą i polskim wytwórcą rowerów, zawarta zgodnie z projektem załączonym do wniosku. Zgodnie bowiem z powyższą umową niemiecki nabywca i polski wytwórca rowerów zobowiązali się w sposób jednoznaczny względem Spółki, iż komponenty przekazywane przez Spółkę polskiemu wytwórcy w związku z ich nabyciem przez niemieckiego nabywcę, zostaną po wykonaniu na nich przez polskiego wytwórcę usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 okt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług (tj. usług na ruchomym majątku rzeczowym), wywiezione z terytorium kraju. W opinii Podatnika, pozostałe dokumenty, tj. faktury wystawione przez polskiego wytwórcę na rzecz niemieckiego nabywcy z tytułu świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, dokumenty WZ z tytułu wydania przez polskiego wytwórcę gotowych produktów niemieckiemu nabywcy w związku z ich wywozem do Niemiec, dokumenty przewozowe CMR wystawione w związku z wywozem gotowych produktów do Niemiec, stanowić będą dokumentację uzupełniającą, posiadanie ich kopii nie będzie jednak warunkować zastosowania przez Spółkę dla przedmiotowych dostaw stawki podatku od towarów i usług 0 %.

Podsumowując, Spółka uważa, iż przepisy prawa podatkowego należy interpretować w ten sposób, iż umowa opisana we wniosku będzie stanowić "dokumenty", o których mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a dokonując dostaw komponentów w sposób opisany we wniosku Spółka postąpi prawidłowo stosując dla tych dostaw stawkę podatku od towarów i usług 0 %.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 53, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 w/w ustawy), przy czym towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części (...), a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy). Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %. Inne stawki oraz zwolnienia od podatku znajdują zastosowanie tylko w przypadkach wskazanych w przepisach.

Na podstawie § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług (czyli usług na ruchomym majątku rzeczowym), na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie z § 7a ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r., przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1) jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;

2) przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy;

3) wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4) otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5) posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

W obliczu powyższego należy stwierdzić, iż na podstawie § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, preferencyjna 0 % stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie do dostawy towarów, wykonywanej przez polskiego podatnika zarejestrowanego dla dostaw wewnątrzwspólnotowych, na rzecz kontrahenta zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na ruchomym majątku rzeczowym na terytorium Polski, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Możliwość zastosowania stawki 0 % w powyższym przypadku uzależniona jest jednak od łącznego spełnienia szeregu warunków wymienionych w § 7a ust. 2 w/w rozporządzenia. Jednym z nich jest, przewidziane w § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, dysponowanie przez Podatnika dokumentami, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Oznacza to, że podmiot dokonujący dostawy tego rodzaju i spełniający wymogi wskazane w § 7a ust. 2 pkt 1-4 rozporządzenia, ma prawo zastosować do tej dostawy stawkę podatku 0 %, jeżeli w momencie rozliczania dostawy dysponuje dokumentami, z których wynika, iż towary zostaną w przyszłości, po wykonaniu na nich w Polsce usług na ruchomym majątku rzeczowym, wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.

Pisemną trójstronną umowę zawartą przez Podatnika z nabywcą towarów i podmiotem wykonującym na jego zlecenie usługi na ruchomym majątku rzeczowym, w której niemiecki nabywca i polski wytwórca rowerów zobowiązali się w sposób jednoznaczny względem Spółki, iż komponenty przekazywane przez Spółkę polskiemu wytwórcy w związku z ich nabyciem przez niemieckiego nabywcę, zostaną po wykonaniu na nich przez polskiego wytwórcę usług na ruchomym majątku rzeczowym, wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, można uznać za jeden z dokumentów, o których mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. Powyższa umowa jest jednak tylko dokumentem, z którego wynika, że strony prowadzą współpracę tego rodzaju, iż Podatnik sprzedaje towary (komponenty do produkcji rowerów) nabywcy niemieckiemu, przekazuje je polskiemu wytwórcy rowerów wykonującemu na nich, na zlecenie niemieckiego kontrahenta, usługi na ruchomym majątku rzeczowym, a potem towary te są jako części składowe rowerów wywożone z terytorium kraju. Aby jednak w odniesieniu do konkretnej partii towarów (komponentów) zastosować stawkę 0 % Podatnik oprócz w/w umowy musi jeszcze dysponować dokumentami, z których będzie jednoznacznie wynikało, iż Podatnik przekazał tę konkretną partię towarów nabytych przez niemieckiego kontrahenta polskiemu wytwórcy z przeznaczeniem do przerobu i następnie wywozu do innego państwa członkowskiego. Spółka powinna więc posiadać oprócz w/w umowy, np. kopię faktury, z której treści będzie wynikało, iż konkretna partia komponentów sprzedana niemieckiemu kontrahentowi jest przeznaczona do przerobu i następnie wywozu wraz z potwierdzeniem odbioru partii komponentów przez wytwórcę rowerów z zaznaczeniem, że komponenty zostaną przerobione i następnie wywiezione. Dla zastosowania stawki 0 % w momencie rozliczenia dostawy nie jest natomiast konieczne posiadanie przez Podatnika innych dokumentów wymienionych we wniosku, tj. kopii faktur wystawionych przez polskiego wytwórcę na rzecz niemieckiego nabywcy z tytułu świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, kopii dokumentów WZ z tytułu wydania przez polskiego wytwórcę gotowych produktów niemieckiemu nabywcy w związku z ich wywozem do Niemiec, kopii dokumentów przewozowych CMR wystawionych w związku z wywozem gotowych produktów do Niemiec. Zastrzeżenie możliwości otrzymania od niemieckiego nabywcy i polskiego wytwórcy rowerów kopii tych dokumentów, na żądanie Spółki, uznać należy za zasadne. Dokumenty te mogą bowiem okazać się niezbędne w toku ewentualnego postępowania kontrolnego w celu potwierdzenia faktu, iż Spółka rzeczywiście miała prawo do zastosowania stawki 0 %., bo towary przekazała do przerobu, a po przerobie zostały one wywiezione z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego.

Jeśli Spółka, jako podatnik zarejestrowany dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, dokona dostawy konkretnej partii towarów (komponentów do produkcji rowerów) na rzecz niemieckiego nabywcy zidentyfikowanego w Niemczech na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, przekaże te towary innemu polskiemu podmiotowi (wytwórcy rowerów) w celu wykonania na nich (na zlecenie niemieckiego kontrahenta) usług na ruchomym majątku rzeczowym i wywozu na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec) po wykonaniu na nich w/w usług, wykaże tę dostawę jaką wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej VAT-UE za okres, w którym wystawi fakturę, otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru (przekazania komponentów wytwórcy rowerów) oraz będzie dysponować opisaną we wniosku umową, fakturą, z której będzie wynikało przeznaczenie konkretnej partii towaru do przerobu i następnie wywozu i dokumentem przekazania towarów wytwórcy do przerobu i wywozu, to taka dostawa konkretnej partii towarów (komponentów do produkcji rowerów) będzie podlegała opodatkowaniu według stawki preferencyjnej 0 % - na podstawie § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, choć dla zastosowania stawki 0 % w momencie rozliczenia dostawy nie jest konieczne posiadanie kopii faktur wystawionych przez polskiego wytwórcę na rzecz niemieckiego nabywcy z tytułu świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, kopii dokumentów WZ z tytułu wydania przez polskiego wytwórcę gotowych produktów niemieckiemu nabywcy w związku z ich wywozem do Niemiec, kopii dokumentów przewozowych CMR wystawionych w związku z wywozem gotowych produktów do Niemiec, a po spełnieniu wyżej opisanych wymogów Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki podatku 0 % do wykonywanych dostaw komponentów, to jednak nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż dokumentem stanowiącym podstawę do zastosowania stawki 0 % będzie już sama umowa pomiędzy Spółką, niemieckim nabywcą i polskim wytwórcą rowerów oraz, że umowa ta będzie samodzielnie stanowić "dokumenty", o których mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku z dnia 20.12.2006 r. (data wpływu 27.12.2006 r.), jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj