Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IA-415/7/2007
z 11 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IA-415/7/2007
Data
2007.04.11



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
pozarolnicza działalność gospodarcza
szkolenie
środek trwały
zwolnienia przedmiotowe
zwrot wydatków


Pytanie podatnika
Czy dotacja otrzymana w roku 2006, w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ?



Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a§ 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 15.01.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ,, jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności" otrzymanej w 2006 roku w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 15.01.2007r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 15.01.2007r.).


Pismem z dnia 15.01.2007r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 15.01.2007r.), które zostało przez Pana uzupełnione w dniach: 01.02.2007r., 03.04.2007r. i 05.04.2007r. zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ,, jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności" otrzymanej w 2006 roku w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika,że w dniu 26 października 2005r. została zawarta umowa nr .............. o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości,pomiędzy Politechniką Łódzką , zwaną (Beneficjentem), reprezentowaną przez pełnomocnika .............. a Panem, jako ,,Mikroprzedsiębiorcą".
Przedmiotem w/w umowy było udzielenie przez Beneficjenta jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności.
Dotacja polegała na udzieleniu Mikroprzedsiębiorcy jednorazowego wsparcia kapitałowego, ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa, zgodnie z wnioskiem mikroprzedsiębiorcy.
Całkowite wydatki inwestycyjne zgodnie z umową wynosiły - 30 920,00 PLN.
Całkowita kwota dotacji wynosiła nie więcej niż 20 000,00 PLN, tj. 65% całkowitych wydatków inwestycyjnych.
Mikroprzedsiębiorca zobowiązany był do wydatkowania na realizację inwestycji wkładu własnego, w wysokości nie mniejszej niż 10 920,00 PLN, tj. 35% całkowitych wydatków inwestycyjnych.
Warunkiem wypłaty zaliczki w wysokości 80% kwoty dotacji, tj. 16 000,00 PLN było uczestniczenie i ukończenie przez Mikroprzedsiębiorcę bloku szkoleniowo-doradczego realizowanego przez Beneficjenta w ramach Projektu ,,Szkolenie przygotowujące do założenia działalności gospodarczej wraz z podniesieniem kwalifikacji zawodowych" (współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego).
Przedmiotowa dotacja, wg informacji uzyskanej przez Pana od Beneficjenta Końcowego (Instytucji Wdrażającej), tj. Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w 75% finansowana jest ze środków Unii Europejskiej, a w 25% z budżetu Państwa.
Działalność gospodarczą w zakresie fotografii rozpoczął Pan w dniu 01.05.2006r.
W okresie od miesiąca sierpnia 2006r. do miesiąca marca 2007 ponosił Pan wydatki inwestycyjne w postaci, tzw. wkładu własnego, które wyniosły 10 920,00 PLN, tj. stanowiły ok. 35 % całkowitych wydatków inwestycyjnych.Realizacja inwestycji w Pana przypadku dotyczyła wyłącznie zakupu składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, które zaliczył Pan do środków trwałych.
Były to składniki majątku o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok (wszystkie), których wartość przekraczała 3500zł (np. aparat fotograficzny i sprzęt studyjny), jak również i takie których wartość nie przekraczała 3500zł.
Zaliczka w wysokości 80% dotacji , tj. 16 000,00 PLN została przelana na Pana konto w miesiącu grudniu 2006 roku.
Ponadto poinformował Pan, że w okresie od miesiąca października 2005 roku do miesiąca czerwca 2006 roku uczestniczył Pan i ukończył szkolenie w zakresie podstaw prowadzenia działalności gospodarczej, które realizowane było przez Beneficjenta, tj. Politechnikę Łódzką.
Wartość powyższego szkolenia stanowiła dla Pana pomoc de minimis.
Fakt ten został potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez Beneficjenta.
Z treści Pan wniosku wynika,że aneks do umowy nr ........... zawartej w dniu 26.10.2005r. zostal sporządzony w miesiącu marcu 2007 roku, z uwagi na fakt przedłużenia terminu realizacji harmonogramu rzeczowo - finansowego.
Nadmienił Pan, że opodatkowany jest Pan w formie zasad ogólnych i w związku z tym faktem prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów, a podatek dochodowy od osób fizycznych wyliczany jest wg jednolitej 19% stawki podatkowej.
Na tle powyższych okoliczności faktycznych zwróciła się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:


  • Czy dotacja otrzymana w roku 2006, w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ?


Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że udzielona Panu pomoc finansowa w postaci dotacji korzysta ze zwolnienia na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) z uwagi na fakt, że ,,jest zaprojektowana, aby pomóc w rozwijaniu działalności gospodarczej".
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.
Do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego mają zastosowanie niżej wymienione przepisy:


  • art. 14 ust. 3 pkt 3a,
  • art. 21 ust. 1 pkt 114,
  • art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b,
  • art. 23 ust. 1 pkt 45.


ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2006.

Powyższe przepisy stanowią:


  • art. 14 ust. 3 pkt 3a - Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 (tj. przychodów z działalności gospodarczej), nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
  • art. 21 ust. 1 pkt 114 - Wolne od podatku dochodowego są: wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych ( w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
  • art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b - Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów : wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit.d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.
  • art. 23 ust. 1 pkt 45 - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych,według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości , która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.


Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji ( WE ) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.)
Celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej,społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.
W ramach ZPORR realizowany był i jest Piorytet 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach.
Celem realizacji Piorytetu 2 było stworzenie warunków dla rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym i regionalnym. Szczególne znaczenie miała realizacja działań mających na celu reorientację zawodową pracowników zanim staliby się bezrobotnymi oraz przekwalifikowanie osób odchodzących z rolnictwa.
Rolę Beneficjenta Końcowego ( Instytucji Wdrażającej) dla Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości ZPORR w województwie łódzkim pełni Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
Wymienione wyżej Działanie 2.5 współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego ( EFS ), który to Fundusz wspiera przedsięwzięcia zmierzające do zapobiegania i zwalczania bezrobocia oraz rozwoju zasobów ludzkich i społecznej integracji rynku pracy w celu sprzyjania wysokiemu poziomowi zatrudnienia, równości szans, trwałemu rozwojowi oraz spójności gospodarczej i społecznej.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.
W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego do osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz .U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:


  • inwestycyjne,
  • o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.


Konkludując, stwierdzić należy, że w przypadku otrzymania przez Pana w roku 2006, jako beneficjenta ostatecznego, ,,jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności", tj. zakup środków trwałych, w/w środki pomocowe nie korzystały ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Otrzymana przez Pana w/w ,,dotacja", jako zwrot poniesionych przez Pana wydatków nie była przychodem z działalności gospodarczej w świetle art. 14 ust. 3 pkt 3a wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 powyższej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane przez Pan świadczenie o charakterze niepieniężnym w postaci szkolenia korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy.
Jedynie dla przejrzystości niniejszej interpretacji zauważyć należy, że wydatki
poniesione przez Pana na zakup środków trwałych, zarówno w części objętej wsparciem finansowym, jak również w części finansowanej przez Pana, jako beneficjenta tej pomocy - nie były kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie będą również kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych, która została Panu zrefundowana.
Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego przez Pana we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w roku 2006.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj