Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim
U.S.I/3415-3/2007
z 13 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.I/3415-3/2007
Data
2007.04.13
Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Mazowieckim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
podróż służbowa (delegacja)
pracownik
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
Czy powinien być pobierany podatek dochodowy od zwrotu kosztów podróży służbowych pracowników ?
Z treści złożonego zapytania wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 01 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2005 r. potrącał podatek dochodowy od wypłaconych pracownikom zwrotów kosztów podróży służbowych z tytułu używania prywatnych pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy. Wnioskodawca wskazuje, iż do czasu obowiązywania art. 21 pkt 22b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ryczałtu za jazdy lokalne pracownika nie naliczał i nie odprowadzał podatku dochodowego do Urzędu Skarbowego. Po zmianie przepisów i uchyleniu wspomnianego artykułu, tj. od 01 stycznia 2004 r. Wnioskodawca należny podatek zaczął pobierać i odprowadzać na rachunek Urzędu Skarbowego. Z dniem 01 stycznia 2005 r. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 93, poz. 894) zmieniła ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych dodając pkt 23b, który zwalnia ryczałt za jazdy lokalne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca przez pewien czas po dniu 01 stycznia 2005 r. pobierał podatek dochodowy od ryczałtu wypłacanego pracownikowi za jazdy lokalne. Obecnie tego nie czyni. Odnosząc się natomiast do zwrotu kosztów poniesionych przez pracowników z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładu pracy w celu odbycia podróży (w jazdach lokalnych i zamiejscowych) po uchyleniu art. 21 pkt 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 01 stycznia 2004 r. Wnioskodawca zaczął naliczać i pobierać od pracowników podatek dochodowy od wypłaconego zwrotu poniesionych przez pracowników kosztów podróży służbowych. Z dniem 01 stycznia 2005 r. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 93, poz. 894) dodała pkt 23b, który zwalnia te koszty od podatku dochodowego. Wnioskodawca przez pewien czas po dniu 01 stycznia 2005 r. pobierał podatek dochodowy, obecnie tego nie czyni. Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy powinien być pobierany, gdyż art. 21 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowił, iż kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu kosztów używania pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy są wolne od podatku dochodowego został uchylony ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) zmieniająca od 01 stycznia 2004 r. ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, iż kwestie zwrotu kosztów poniesionych przez pracowników z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładu pracy regulują dwa przepisy:1) odnośnie podróży służbowych - art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są diety i inne należności za czas: Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji podróży służbowej, zatem dla określenia tego pojęcia należy kierować się przepisem art. 77(5) § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), który stanowi, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Z powyższego przepisu wynika, iż podróżą służbową jest wyjazd na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce świadczenia pracy wynikającej z zawartej umowy o pracę. Istotą podróży służbowej jest wykonanie określonego zadania charakteryzującego się incydentalnością i tymczasowością pobytu w miejscu jego wykonania. Rozpatrując ustawowe określenie "jazda lokalna" NSA wskazuje, że "jazdami lokalnymi" są jedynie jazdy w granicach administracyjnych gminy położenia podmiotu gospodarczego. Również Słownik Języka Polskiego PWN definiuje hasło "lokalny" jako istniejący na danym obszarze, charakterystyczny dla danego obszaru, zawężony. Art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy tylko i wyłącznie zwrotu ponoszonych kosztów w jazdach lokalnych przez pracowników Poczty Polskiej i Lasów Państwowych. W świetle w/cyt. przepisów zwrot pracownikom kosztów z tytułu używania prywatnych samochodów w podróżach służbowych korzystał ze zwolnienia podatkowego w latach 2004-2005 i korzysta do chwili obecnej, natomiast w jazdach lokalnych podlega opodatkowaniu od dnia 01 stycznia 2004 r. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.