Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białogardzie
USP-III-415/8/07
z 11 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USP-III-415/8/07
Data
2007.04.11
Autor
Urząd Skarbowy w Białogardzie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
czynsz
dochód z najmu
dzierżawa
przychód
zadatek
Pytanie podatnika
Czy w przypadku zawarcia umowy dzierżawy gruntu i otrzymania na poczet czynszu dzierżawnego kwoty 150.000 zł, z której w przypadku rozwiązania umowy kwota 100.000 zł podlega zwrotowi, opodatkowaniu podatkiem dochodowym w momencie uzyskania przychodu podlega cała kwota, czy też wyłącznie niepodlegająca zwrotowi kwota 50.000 zł?
W dniu 12.03.2007 r. wpłynęło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białogardzie pismo Państwa, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Wniosek uzupełniono w dniu 11.04.2007 r. Wnoszący zapytanie przedstawili stan, z którego wynika, iż: Od dnia 26 września 2000 roku są właścicielami nieruchomości gruntowej. W dniu 06.12.2006 roku, jako osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, zawarli ze spółką Sp. z o.o. umowę dzierżawy gruntu, w celu wybudowania siłowni wiatrowych wraz ze stacją rozdzielni, stacją pomiarową i transformatorową oraz koniecznymi drogami dojazdowymi i dojściami w celu ich eksploatacji. Wynagrodzenie za dzierżawę – czynsz dzierżawny ma wynosić 0,7% sprzedanej energii nie mniej jednak niż 2.000 euro za jedną turbinę wiatrową. W umowie ustalono, iż na poczet czynszu dzierżawnego dzierżawcy otrzymają zadatek w wysokości 150.000 zł. Ponadto w przypadku nie otrzymania przez wydzierżawiającego pozwolenia na budowę linii energetycznej, Podatnicy zobowiązali się do zwrotu 100 000 zł. W takim przypadku umowa dzierżawy zostałaby rozwiązana i przestała obowiązywać. Na tle takich okoliczności przedstawionych we wniosku wnoszący formułuje stanowisko, iż:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białogardzie stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe. Do opisanego stanu mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
Zastosowanie powyższych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej powyższego stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Specyfikację źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z nim, źródłami przychodów są:
Jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie;
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie zawierają odmiennych uregulowań w zakresie ustalenia przychodów z najmu. Oznacza to, że do określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy stosować postanowienie art. 11 tej ustawy. Podstawą generowania przychodów z tytułu najmu jest zawarcie pomiędzy stronami stosownej umowy. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu. Czynsz ten stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 11 ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do przychodów z działalności gospodarczej, która stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi odrębne od najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy oraz umów o podobnym charakterze, źródło przychodu. Wobec powyższego jako przychód do opodatkowania z dzierżawy dokonywanej przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, należy przyjąć całą kwotę otrzymaną tj. 150.000 zł i bez znaczenia jest zawarcie w umowie dzierżawy klauzuli, zgodnie z którą w przypadku nieuzyskania przez dzierżawcę pozwolenia na budowę, część zadatku w kwocie 100.000 zł podlega zwrotowi. Kwota zwróconego zadatku będzie stanowiła podstawę do złożenia korekty zeznania rocznego. Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielona w indywidualnej sprawie podatnika, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a par. 4 i art. 236 § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białogardzie, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.