Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD-2/423-13-3/07
z 16 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-2/423-13-3/07
Data
2007.04.16



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
pomoc de minimis
pożyczka
świadczenie nieodpłatne
umorzenie
zobowiązanie
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy umorzenie części jednorazowej pożyczki udzielonej w ramach pomocy de minimis, w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych dla przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej na zasadach pomocy de minimis, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.)


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm ), Naczelnik Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego po analizie złożonego wniosku z dnia 15 stycznia 2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 stycznia 2007r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 marca 2007r. (wpływ do tutejszego Organu w dniu 02 kwietnia 2007r.).

W piśmie Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia w 2004r. otrzymała jednorazową pożyczkę ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego, na ochronę istniejących w jej strukturze w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych. Pożyczka ta była przeznaczona na zakup towarów w określonym terminie tj. 6 miesięcy od chwili jej przekazania. Spłata tej pożyczki zgodnie z ustalonym harmonogramem dokonywana była na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego. Zgodnie z uchwałą nr 47/1011/06 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 09 października 2006r. Spółdzielni umorzono część tej jednorazowej pożyczki, biorąc pod uwagę że wywiązała się ona z warunków umowy, i:

- utrzymała status zakładu pracy chronionej,

- utrzymała stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych,

- spłacała raty pożyczki zgodnie z harmonogramem.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy umorzenie części jednorazowej pożyczki udzielonej w ramach pomocy de minimis, w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych dla przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej na zasadach pomocy de minimis, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.)?

Zdaniem wnioskodawcy otrzymana pomoc ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych korzysta ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.).

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 3 pkt 3, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, iż zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r. wolne od podatku były dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Z dniem 1 stycznia 2004r. na podstawie art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz.1957) przepis art. 17 ust. 1 pkt 25 zwalniający z podatku dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych został wykreślony z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże stosownie do zapisu art. 5 wyżej wymienionej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zwolnienie, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.(art. 5 wyżej wymienionej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., w zakresie utraty prawa do zwolnienia stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 32 ust.1 pkt. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) prowadzący zakład pracy chronionej może na wniosek otrzymać, dla tego zakładu, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jednorazową pożyczkę w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych. Szczegółowe zasady i tryb postępowania w zakresie jednorazowej pożyczki w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 125, poz. 1161 ze zm.).

Z przedstawionego stanu wynika, że Gminna Spółdzielnia “...” w ... otrzymała z PFRON pożyczkę, na podstawie wyżej wymienionego art. 32 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Uchwałą Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego nr 47/1011/06 z dnia 9 października 2006r. umorzono część tej jednorazowej pożyczki, motywując decyzję tym, że Spółdzielnia utrzymała status zakładu pracy chronionej, stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz spłacała raty pożyczki zgodnie z obowiązującym harmonogramem.

Spółdzielnia wyraziła opinię, że może w tym przypadku skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowił on, że z tego zwolnienia korzystać mogą dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z PFRON przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. W tej sprawie Spółdzielnia otrzymała pożyczkę z PFRON, która następnie została w części umorzona. Zwolnienie, o którym mowa w wyżej wymienionym art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy, nie dotyczy zaś wszelkich nieodpłatnych świadczeń otrzymanych z PFRON, lecz tylko tych, które zostały wymienione w tym przepisie.

W tej sytuacji należy odwołać się do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl, którego przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 jest wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

W uzupełnieniu należy jednak dodać, iż zgodnie z przywołanym powyżej art. 12 ust. 4 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się kwoty stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

  1. bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub
  2. postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub
  3. realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Z treści wyżej wymienionego przepisu wynika, że przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość umorzonych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek. Wyjątek uczyniono tylko dla zobowiązań, w tym kredytów i pożyczek, umorzonych w związku z bankowym postępowaniem ugodowym, z postępowaniem upadłościowym albo z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, należy uznać, że wartość umorzonej pożyczki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi dla Spółdzielni przychód.

Zatem w powyższej sprawie, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane obowiązującym do 31 grudnia 2006r. przepisem art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem zwolnienie to dotyczyło dotacji, subwencji i dopłat otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W przedstawionym przypadku umorzoną część jednorazowej pożyczki należy zaliczyć zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów podatkowych firmy.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielania.

Zgodnie z art.14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia. Stosownie do treści art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj