Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew
IX-005/44/Z/K/07
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IX-005/44/Z/K/07
Data
2007.04.12



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Widzew


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Jak wynika ze złożonego wniosku podatnik jest uczestnikiem projektu „Własna firma”, który jest realizowany przez Wojewódzki Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Języków Obcych „W..." z/s w Ł. na podstawie umowy z Łódzką Agencją Rozwoju Regionalnego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Piorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działania 2.5 „Promocja Przedsiębiorczości”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz z budżetu państwa (25%) w ramach Piorytetu 2 ZPORR, Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działania 2.5 „Promocja Przedsiębiorczości”.W ramach realizacji tego projektu, jego uczestnicy zakładali działalność gospodarczą, następnie mogli się starać o bezzwrotne wsparcie finansowe w postaci:podstawowego wsparcia pomostowego (tj. bezpośrednia bezzwrotna pomoc kapitałowa wspomagająca „przetrwanie” mikroprzedsiębiorcy, który jest uprawniony do pomocy kapitałowej w formie comiesięcznych dotacji w wysokości 700,00 zł - przez okres 6 m-cy)przedłużonego wsparcia pomostowego (jest wypłacane mikroprzedsiębiorcy w formie comiesięcznej pomocy kapitałowej w wysokości 700,00 zł - przez okres nie dłuższy niż 12 m-cy)orazjednorazowej dotacji inwestycyjnej (polega na udzieleniu bezzwrotnego jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych – max. 20 tys. zł.)Podatnik uważa, że podstawowe wsparcie pomostowe oraz przedłużone wsparcie pomostowe należy traktować jako przychód, dlatego też po otrzymaniu raty wsparcia pomostowego w danym miesiącu ewidencjonuje ją po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jednorazową dotację inwestycyjną przeznacza na zakup środków trwałych (dwóch maszyn), w związku z czym wydatki poniesione na ich zakup nie będą kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy w/w otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy w/w odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym uważa, że dotacja ta jest zwolniona z opodatkowania. Zakupione środki trwałe nie będą podlegały amortyzacji w pełnej wartości, ale proporcjonalnie do wysokości wkładu własnego.
Tożsamy z
w części z Nr 136858, 101639


Odnosząc się do powyższej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew stwierdza co następuje:

Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 omawianej ustawy.

Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: - inwestycje,

- o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ewidencjonować przychody podlegające opodatkowaniu oraz koszty ich uzyskania. Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartymi w załączniku nr 1, stanowiącym integralną część w/w rozporządzenia, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Natomiast kolumna 14 księgi jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-13), z wyjątkiem kosztów, które zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

W przypadku przeznaczenia otrzymanej pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione na ich nabycie - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl przepisów art.14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Otrzymywana zaś comiesięczna dotacja pomostowa, nie związana z nabyciem środków trwałych - stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 8.

W oparciu o powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew podziela stanowisko przedstawione we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj