Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/689/137/2006/GW
z 8 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/689/137/2006/GW
Data
2006.08.08



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia z tytułu importu towarów --> Definicje legalne stworzone na potrzeby stosowania dalszych przepisów ustawy


Słowa kluczowe
organizacje międzynarodowe
przetarg
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana przedmiotowa dostawa przez Podatnika jako finalisty, również wyroby poddostawców uczestniczących w ramach realizacji kontraktu?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku PODATNIKA , z dnia 01.08.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 42 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w związku z § 7c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług , Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania dostaw towarów i świadczenia usług przez Wnioskodawcę stawką podatku od towarów i usług w wys. 0%.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Podatnik na podstawie nominacji w formie „Deklaracji uprawnienia” udzielonej przez Ministra Gospodarki bierze udział w przetargu „Dostawa i montaż systemu łączności opartego na radioliniach cyfrowych krótkiego zasięgu” numer przetargu: IFB-CO-11873-LOS przeprowadzanego przez Agencję NATO ds. Konsultacji, Dowodzenia i Kierowania (NC3A) z siedzibą w Brukseli. W ramach składanej oferty należy przygotować kalkulację cenową w oparciu o wymagania i warunki przedstawione przez Nabywcę (NC3A) w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przytoczone poniżej:Przygotowanie kalkulacji cenowej1.Oferenci powinni przygotować swoje Kalkulacje Cenowe poprzez wypełnienie Arkuszy Ofertowych załączonych do niniejszego dokumentu (Aneks A).2.Oferenci powinni określić ustalone ceny stałe (FFP) dla wszystkich wymaganych pozycji zgodnie z formatem podanym w instrukcjach do przygotowania Arkuszy Ofertowych3.Nabywca proponuje plan etapowej płatności w Paragrafie 10.8 Księgi II, Część 2.4.Oferenci mogą podać kalkulacje cenowe w swojej walucie narodowej lub w Euro. Oferenci mogą także przedstawić oferty w różnych walutach, w tym walutach innych państw członkowskich NATO, pod następującymi warunkami:a). waluta należy do „kraju uczestniczącego” w projekcie, i a). Oferent może wykazać, albo poprzez organizację subkontraktu, albo w swojej proponowanej metodologii pracy, że będzie miał ekwiwalentne wydatki w danej walucie. Wszystkie główne lub subkontrakty i ich przybliżona przewidywana wartość powinny być przedstawione w formie listy na oddzielnym arkuszu wraz z Kalkulacją Cenową.5.Oferent może przygotować kalkulacje cenowe określone wyłącznie w EURO, jeśli są one oparte na kraju lub wydatki wynikające z subkontraktów są ponoszone w kraju, który należy do Europejskiej Unii Walutowej.6.Informuje się Oferentów, że Nabywca, na mocy swojego statusu wyznaczonego w przepisach Karty NC3O, Artykuł 67 (c) (3), jest zwolniony ze wszystkich podatków bezpośrednich ( w tym VAT) i wszystkich opłat celnych w obrocie towarami importowanymi i eksportowanymi. Zapis ten brzmi następująco:„ Każdy kraj uczestniczący zobowiązuje się do przyznania Agencji NC3A w ramach warunków Artykułów 9 i 10 Porozumienia z Ottawy, zwolnienia z podatków bezpośrednich (za wyjątkiem stawek, podatków i opłat, które nie są niczym innym niż opłatami dla instytucji użyteczności publicznej), z podatków od sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomego oraz ceł i opłat akcyzowych w odniesieniu do urządzeń importowanych lub eksportowanych przez Agencję NC3A lub jej wyznaczonych agentów.”7.Oferenci powinni zatem wyłączyć ze swoich Kalkulacji Cenowych wszelkie podatki, cła i opłaty celne, z których Nabywca jest zwolniony na mocy porozumienia międzynarodowego. Przypomina się Oferentom o wymaganiu wypełnienia certyfikatu przedstawionego w Aneksie B.48.Wszystkie ceny skalkulowane w propozycji powinny być cenami DDP (Opłacone Opłaty związane z Dostawą), zgodnie z przepisami INCOTERMS 2000 wydanymi przez Międzynarodową Izbę Handlową (Publikacja ICC Nr 560).9.Kalkulacje cenowe dla każdej pozycji powinny być dokładne i realistyczne, oparte na danych historycznych i / lub rynkowych oraz konkurencyjnych trendach w określonych sektorach przemysłowych. 10.Ceny powinny obejmować wszystkie koszty dla pozycji dostarczanych, odebranych, testowanych i objętych wsparciem11.Wszystkie dane cenowe, np. ilości, ceny jednostkowe, powinny być przedstawiane w stanie odwierciedlonym w Harmonogramie Dostaw i Usług. Tam, gdzie nie określono ilości, Oferent powinien wprowadzić ilości i ceny jednostkowe.12.W przypadku, gdy Oferent chce dodać pozycje dodatkowe do SSS, powinien on podać dokładną cenę jednostkową każdej pozycji dodatkowej.13.Żadna inna dokumentacja, poza Arkuszami Ofertowymi i listą potencjalnych podwykonawców, jeśli dotyczy, nie powinna być uwzględniana w Kalkulacji Cenowej. Jakikolwiek inny dokument o charakterze kontraktacyjnym lub technicznym nie będzie brany pod uwagę podczas oceny i może on spowodować uznanie oferty przez Nabywcę za niezgodną.W związku z rygorem wynikającym z pkt 6 i 7 każda kalkulacja uwzględniająca stawkę VAT 22% zostanie odrzucona jako niezgodna ze specyfikacją przetargową.

2. Pytanie Podatnika:

Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana przedmiotowa dostawa przez Podatnika jako finalisty, również wyroby poddostawców uczestniczących w ramach realizacji kontraktu?

3. Stanowisko Wnioskodawcy co do przedstawionego stanu faktycznego:

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym przypadku powinno mieć zastosowanie obniżenie stawki VAT do wysokości „o” zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami, gdyż podlega to § 7c ust. 1 pkt 2 i 3:§ 7c. Ust. 1. Obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: 1) instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej "instytucjami Wspólnot", posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji; 2) organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, uznane za takie przez państwo siedziby, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji; 3) sił zbrojnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych; 4) posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju zagranicznych misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.2. Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podmioty, o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy: 1) wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996 r., Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo; 2) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 42 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz.535 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:1)specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług,2)przebieg realizacji budżetu państwa, 3)przepisy Wspólnoty Europejskiej. Stosownie do § 7c. ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: 1) instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej "instytucjami Wspólnot", posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji; 2) organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, uznane za takie przez państwo siedziby, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji; 3) sił zbrojnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych; 4) posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju zagranicznych misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.Zgodnie z ust. 2 ww. par. przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podmioty, o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:1)wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996 r., Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;2)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik bierze udział w przetargu przeprowadzanego przez Agencję NATO ds. Konsultacji, Dowodzenia i Kierowania (NC3A) z siedzibą w Brukseli. Kwestie związane z konsultacją, dowodzeniem i kontrolą są określane w NATO wspólnym symbolem „C3”. Agencja NC3A zajmuje sie centralnym planowaniem, obsługą inżynieryjną, projektowaniem, integracją, wsparciem technicznym i kontrolą konfiguracji NC3. Agencja ta zapewnia również doradztwo naukowe i techniczne oraz wsparcie dla dowódców strategicznych oraz innych osób w sprawach związanych z badaniami operacyjnymi, obserwacją i nasłuchem oraz dowodzeniem i kontrolą w lotnictwie. NATO jako organizacja wojskowa powstała na mocy Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Waszyngtonie 4 kwietnia 1949 roku jest organizacją międzynarodową określoną w § 7 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia. Preferencyjną stawkę podatku VAT stosuje się do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz podmiotów wymienionych w § 7c ust. 1 cyt. rozporządzenia, gdy usługi te służą celom służbowym tych podmiotów. Podatnik dokonuje dostawy wraz z montażem na rzecz organizacji międzynarodowej (jaką jest NATO reprezentowaną przez agencję NC3A, będącą pionem technicznym organizacji) posiadającą siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju (Bruksela). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik bierze udział w przetargu „Dostawa i montaż systemu łączności opartego na radioliniach cyfrowych krótkiego zasięgu”. Stwierdzić należy że zostanie spełniony tutaj wymóg, aby towary będące przedmiotem dostawy, jak i świadczone usługi służyły celom służbowym organizacji międzynarodowej jaką jest NATO. Wobec powyższego, jeżeli Podatnik spełni wymogi określone w § 7 ust. 2 w/w rozporządzenia, wówczas dostawa towarów, jak i świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowej NATO, podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj