Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/691/140/2006/JZ
z 8 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/691/140/2006/JZ
Data
2006.11.08



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
odliczanie podatku naliczonego
wynajem samochodów


Pytanie podatnika
Czy od wartości usługi udostępnienia pojazdu zastępczego możemy odliczyć 100% VAT czy tylko 60% VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 10.08.2006r (data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 86 ust. 3 i ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka użytkuje na podstawie umowy najmu samochody osobowe. Dodatkowo z tą samą firmą wynajmującą Spółka zawarła umowę serwisu tych pojazdów. W umowie serwisowej są uwzględnione trzy usługi: obsługi technicznej, wymiany ogumienia, usługi udostępnienia pojazdu zastępczego. Ponieważ wszystkie samochody leasingowe, zgodnie z art.86 ust.3 są samochodami osobowymi, zgodnie z art.86 ust.7 odliczany od faktury za najem samochodów 60% VAT nie więcej jednak niż 6000 PLN w całym okresie użytkowania samochodu. Za serwis firma obciąża Spółkę ryczałtem, co miesiąc dodatkową fakturą, w której są wyszczególnione pozycje:obsługi technicznej,wymiany ogumienia,usługi udostępnienia pojazdu zastępczego

2. Pytanie Spółki:

Czy od wartości usługi udostępnienia pojazdu zastępczego możemy odliczyć 100% VAT czy tylko 60% VAT?

3. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

W ocenie Spółki w powyższej stosuje się następujące przepisy prawa podatkowego ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z art.86 ust.3 i 7 w/w ustawy odliczeniu 60% VATz faktury podlegają użytkowane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze pojazdy samochodowe spełniające warunki art.86 ust.3. Umowa sewisowa jest umową, w ktorej zostaje Spółka obciążona ryczałtem stałym miesięcznym, za zapewnienie sprawności wynajmowanych samochodów oraz zapewnienie samochodu zastępczego w przypadku dłuższej naprawy samochodu.Spółka uznała, że usługa udostępnienia samochodu zastępczego, udokumentowana ryczałtowymi miesięcznymi fakturami, wraz z pozostałym serwisem jest usługą niepodlegającą pod usługi wymienione w art.86 ust.7.Z zastosowania w/w przepisów wynikają skutki podatkowe w postaci, że od całej faktury za ryczałt serwisu samochodu, czyli za ryczałt obsługi technicznej, wymiany ogumienia, usługi udostępnienia pojazdu zastępczego odliczamy 100% VAT.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 2 pkt 1 lit a art. 86 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 3 w/w ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 złPrzepis art. 86 ust. 7 w/w ustawy stanowi, że w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.W ust. 4 art. 86 wskazano, że w/w ust. 3 nie dotyczy określonych pojazdów samochodowych, tj.:1)pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2)pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3)pojazdów samochodowych, które maj ą otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4)pojazdów samochodowych, które posiadaj ą kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5)pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy; 6)pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;Stosownie do art. 86 ust. 5 ustawy o VAT spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Okolicznością przesądzającą o ograniczeniu prawa do odliczenia podatku jest przedmiot najmu, tj. rodzaj pojazdu samochodowego będącego przedmiotem najmu. Towary jak i usługi (z wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej stosownie do art. 2 pkt. 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87 ze zm.) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź), który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną. Ponieważ Wnioskodawca ma wątpliwości jak zakwalifikować usługę udostępnienia pojazdu zastępczego, w celu prawidłowego zastosowania art. 87 ust. 7 ustawy o podatku VAT, powinien wystąpić z takim wnioskiem do w/w organu.Według “Słownika Języka Polskiego” - Wydawnictwo WILGA, określenie “udostępniać” oznacza czynić dostępnym, umożliwiać kontakt z czymś w celu korzystania z czegoś, dlatego zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu usługi udostępniania pojazdu zastępczego mieszczą się w umowach o podobnym charakterze, o których mowa w art. 87 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do obniżenia całego podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT z tytułu udostępnienia samochodu zastępczego, jeżeli jest on pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub pojazdem samochodowym spełniającym wymagania określone w przepisie art. 86 ust 4 pkt. 1-6, natomiast w pozostałych przypadkach Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% nie więcej niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, który mówi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczania tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj