Czy też w przypadku wpłat za uczestnictwo w imprezach turystycznych, pobieranych od klienta wg zasad określonych w pytaniu pierwszym, faktury VAT-marżą obejmujące pełną wartość imprezy, podatnik powinien wystawić dopiero w terminie do 7 dni po zakończeniu imprezy ? W przedmiotowej sprawie Podatnik przedstawia następujące stanowisko:
ad. 1
W przypadku wpłaty w wysokości do 90 % a często 100 % całej wartości imprezy, pobieranych od klientów Biura Podróży przed wykonaniem usługi, tj. często dwa miesiące lub wcześniej przed terminem rozpoczęcia imprezy, Podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT na kwotę przyjętej wpłaty. Zgodnie bowiem z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje w takim przypadku - z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
Podatnik uważa , że na prośbę klienta może w takim przypadku wystawić fakturę VAT - marża na kwotę pobranej wpłaty, jednak nie wpłynie to na datę powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, który powstanie w odniesieniu do całości obrotu z danej imprezy - w terminie określonym w zdaniu poprzednim, tj. z chwilą ustalenia marży , nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
ad. 2 W przypadku wpłaty za uczestnictwo w imprezach turystycznych, organizowanych przez Biuro Podróży Podatnika, pobieranych od klientów wg zasad określonych powyżej, jeżeli klient nie zażąda wystawienia faktury na potwierdzenie dokonanej wpłaty, wówczas fakturę VAT - marża obejmującą pełną wartość imprezy, zgodnie z przepisem § 13 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz Pani stanowiska w sprawie, a także w oparciu o obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.
W myśl art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawa opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Art. 119 ust. 2 ustawy, stanowi , iż przez marże , o której mowa w ust. 1 , rozumie się różnicę pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składniki świadczonej usługi turystycznej, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
W myśl art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z ust. 3 ww. art. powyższy przepis stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 106 ust. 4, wynika, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1 - 3, nie mają obowiązku wystawienia faktur. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
W myśl § 14 ust. 1 i 2 z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 978) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
Biorąc pod uwagę powyższe zapisy należy stwierdzić, iż przepisy prawa podatkowego, regulujące zasady wystawiania faktur VAT w przypadku otrzymania zaliczki na poczet świadczonej usługi, wobec braku przepisów szczegółowych, wyłączających ich zastosowanie, regulują również zasady wystawiania faktur w odniesieniu do zaliczek otrzymanych na poczet usług turystycznych. Ponadto wskazać należy, iż w odniesieniu do treści takich faktur, zastosowanie mają regulacje szczególne dotyczące "faktur VAT marża". W przypadku zatem, gdy nabywcami są osoby fizyczne, jest on zobowiązany do wystawienia na ich żądanie faktury VAT marża, natomiast w przypadku pozostałych kontrahentów którzy wpłaca zaliczkę , bądź dokonają przedpłaty, ma obowiązek wystawić fakturę na zasadach ogólnych. Powyższe "faktury VAT marża " dokumentujące otrzymanie zaliczki na poczet usługi turystycznej, powinny zawierać dane, o których mowa w § 9 ust. 8 pkt 2 powołanego rozporządzenia. Tak wystawiona faktura zawierać będzie jedynie kwotę otrzymanej zaliczki brutto, bez wskazania kwoty i stawki podatku.
Ponadto nadmienić należy, że powołany wyżej przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy ( ... ), został wydany na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art 19 ust. 22 ustawy, upoważniającej Ministra Finansów do określenia późniejszych niż w ustawie terminów powstania obowiązku podatkowego, stanowi przepis szczegółowy w odniesieniu do przepisu art. 19 ust. 11 ustawy, który stanowi, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jego otrzymania w tej części - wyłączając tym samym jego zastosowanie dla podatników rozliczających się z tytułu świadczonych usług turystycznych za pomocą marży.
Zatem, dla podatnika rozliczającego się z tytułu usług turystycznych za pomocą marży, obowiązek podatkowy z tytułu tych usług powstaje po określeniu należnej podatnikowi marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
Uwzględniając powyższe otrzymanie zaliczki przy usługach turystycznych, z tytułu której wystawiona zostanie faktura dokumentująca jej otrzymanie, nie będzie wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Reasumując uznać należy, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik w przypadku otrzymania części lub całości zapłaty za usługę ma obowiązek wystawienia faktury dla osób prowadzących działalność gospodarczą, natomiast dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest obowiązany do wystawienia faktury na ich żądanie. Przy czym sam fakt wystawienia faktury w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury - na zasadach marży, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, ponieważ obowiązek powstaje z chwilą ustalenia marży nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.