Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-3/07/MC
z 2 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-3/07/MC
Data
2007.04.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dostawa towarów
eksport towarów
prowizje
stawka preferencyjna
umowa agencyjna


Pytanie podatnika
Czy stosując art. 2 pkt 8 oraz art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami i podpisując w konsekwencji umowy agencyjne z dostawcami towarów na eksport, można zastosować stawkę VAT 0% dla producentów towarów i dla eksportera ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 22 stycznia 2007r. (data wpływu 24 stycznia 2007r.), uzupełnionym w dniu 09 marca 2007r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w przedmiocie możliwości zastosowania 0% stawki VAT z tytułu dostaw eksportowych – uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - „stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem firmy handlowej X, która zajmuje się m.in. eksportem do Rosji towarów zakupionych przez odbiorcę w około 50 polskich fabrykach. Importerem po stronie rosyjskiej jest duży dom handlowy.

Zakres działania firmy obejmuje szeroki pakiet czynności usługowych, świadczonych na rzecz wyżej wymienionych fabryk, obejmujący:

- akwizycję polskich towarów na rynku rosyjskim;

- obsługę klientów rosyjskich poprzez prezentację wzorów oferowanych przez polskich producentów;

- organizację transportu towarów do odbiorców;

- dokonywanie czynności odpraw celnych;

- monitorowanie i realizację płatności na rzecz polskich fabryk za wyeksportowany towar.

Do dnia 1 maja 2004r. relacje ekonomiczne pomiędzy podmiotami polskimi a firmą wnioskodawcy regulowały umowy o komisie w eksporcie. Ponieważ ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT uchyliła tę możliwość wprowadzając w art. 83 ust. 1 pkt 21b inną konstrukcję prawną – opracowana została umowa agencyjna.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż zmiana przepisów prawa w Federacji Rosyjskiej umożliwiła rewizję kontraktu z partnerem rosyjskim, który był przedmiotem wcześniejszej oceny organu podatkowego.

W związku z tym pyta Pan, czy stosując art. 2 pkt 8 oraz art. 83 ust. 1 pkt 21 lit b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami i podpisując w konsekwencji umowy agencyjne z dostawcami towarów na eksport, można zastosować stawkę VAT 0% dla producentów towarów i dla eksportera firmy X.

W opinii Wnioskodawcy spełnione są wszelkie warunki określone przez ustawę z dnia 11 marca 2004r o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami, w sprawie stosowania stawki 0% dla eksportu towarów, tj.:

- zgodnie z art. 2 pkt 8 lit. a działalność określona umową agencyjną dotyczy eksportu towarów na rzecz dostawców;

- zgodnie z art.83 ust.1 pkt 21 lit. b stawkę 0% dla eksportu stosuje się dla usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej, dotyczących towarów eksportowanych.

Do wniosku załączony został projekt umowy nazwanej umową agencyjną pomiędzy Przedsiębiorstwem Y (Zleceniodawca) a firmą X reprezentowanym przez wnioskodawcę (Agent), projekt pełnomocnictwa oraz aneks do kontraktu nr PL-5 zawartego pomiędzy X, Polska, a Sp. z o.o. z Kaliningradu.

W uzupełnieniu wniosku, w piśmie z 09 marca 2007r. wyjaśnił Pan (wobec pewnych nieścisłości) , iż obowiązuje go kontrakt z partnerem rosyjskim nr PL-5 z dnia 23 kwietnia 2001r. zmieniony aneksem z dnia 12 stycznia 2007r., określający relacje między producentami krajowymi (dostawcami), firmą X - agentem, a odbiorcą zagranicznym - firmą z Kaliningradu.

Odnosząc się do zaprezentowanego przez Podatnika stanowiska tutejszy Organ stwierdza co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, stosownie do regulacji art. 8 ustawy, przez świadczenie usług – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 10 sierpnia 2006r. - przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniami.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy – w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a, stawka podatku wynosi 0%, przy spełnieniu warunków określonych w ust. 6 i 7.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit b ustawy- stawkę podatku w wysokości 0% - stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem, świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy o VAT – opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawa o VAT nie zawiera uregulowań określających zakres usług związanych bezpośrednio z eksportem, o których stanowi art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b.

Wobec powyższego dla oceny prawa Strony do korzystania z 0% stawki VAT w oparciu o regulacje art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b – niezbędna jest analiza przedstawionych dokumentów tj. projektu umowy agencyjnej oraz postanowień obowiązującego kontraktu z podmiotem rosyjskim (po wprowadzeniu zmian).

Cechy charakterystyczne umowy agencyjnej zawierają art. 758 - 764 ustawy z dnia 09 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U Nr 16, poz. 93 ze zmianami).

Zgodnie z art. 758 wymienionej ustawy przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Z załączonego projektu umowy agencyjnej wynika, iż firma X określana jest mianem „Agenta”, a kontrahent - „Zleceniodawcy”.

Z zapisu § 1 wynika, że przedmiotem umowy jest stałe pośredniczenie przez agenta w zawieraniu i realizacji transakcji. Na mocy § 2 zakres przyznanego przedstawicielstwa obejmuje zawieranie i realizację w imieniu zleceniodawcy i na jego rzecz umów sprzedaży eksportowej i pośredniczenie przy tej sprzedaży, wyszukiwanie nabywców, marketing oraz przyjmowanie zamówień na wyroby zleceniodawcy.

Wynagrodzeniem Agenta – zgodnie z § 9 ust. 2 umowy – jest różnica pomiędzy wartością towarów określoną wg cen sprzedaży kontrahentowi zagranicznemu, a wartością tych towarów wynegocjowaną przez Agenta ze Zleceniodawcą.

Zasadę działania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy potwierdzają także inne postanowienia przedstawionej umowy, tj. zleceniodawca udziela agentowi pełnomocnictwa do zawierania umów, odbierania oświadczeń woli osób trzecich ze skutkiem dla zleceniodawcy. Ponadto agent posiada upoważnienie do zawarcia umowy w imieniu zleceniodawcy z kontrahentem zagranicznym po uzyskaniu zgody zleceniodawcy na piśmie w formie potwierdzonego przez zleceniodawcę zamówienia eksportowego złożonego przez agenta oraz zobowiązuje się do załatwiania w imieniu zleceniodawcy wszelkich niezbędnych formalności związanych z wywozem towarów poza granice Unii Europejskiej.

Załączony wraz z powyższą umową projekt pełnomocnictwa zawiera również sformułowanie, potwierdzające upoważnienie dla X do zawierania i realizacji w imieniu firmy i na jej rzecz umów sprzedaży eksportowej i pośredniczenia przy tej sprzedaży.

Wyłączna analiza postanowień projektu umowy agencyjnej (który z punktu widzenia cywilistycznego posiada wady formalne) pozwalałaby na uznanie, iż Wnioskodawca jako agent świadczy usługi o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy.

Na kwalifikację prawnopodatkową wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności wpływają jednak również postanowienia umowy dot. współpracy z podmiotem rosyjskim (tj. treść kontraktu nr PL-5 z 23 kwietnia 2001 wraz z aneksem z dnia 12 stycznia 2007r.)

Analiza kontraktu nr PL-5 z dnia 23 kwietnia 2001r. wraz z aneksem z 12 stycznia 2007 r. – w ocenie tutejszego Organu – nie potwierdza jednoznacznie roli wnioskodawcy jako przedstawiciela – agenta o jakiej mowa w projekcie umowy agencyjnej.

W pierwszym zdaniu kontraktu z dnia 23 kwietnia 2001r. w roli sprzedającego występuje firma X reprezentowane przez Dyrektora.

Natomiast w kolejnym zdaniu przedmiotowego kontraktu (po zmianach wprowadzonych aneksem z dnia 12 stycznia 2007r.) X działa jako Przedstawiciel grupy Producentów.

Podmioty należące do grupy producentów nie są w żaden sposób bliżej określone mimo, iż projekt umowy agencyjnej zakłada istnienie stosunku zobowiązaniowego między X a konkretnym przedsiębiorstwem.

Zastrzeżenia budzi również pkt 4 aneksu, zgodnie z którym „zapłata za jakościowy towar dokonywana jest na rachunek bankowy Sprzedającego lub Przedstawiciela ...” - porównanie zdania pierwszego i drugiego kontraktu rodzi wniosek, iż określenia „Sprzedający” i Przedstawiciel” odnoszą się do tego samego podmiotu (X).

Ponadto z uwagi na brak zmian w punktach 2,5-9 kontraktu, w których firma X nadal występuje w roli sprzedającego – sam kontrakt jest wewnętrznie niespójny.

Reasumując, wobec treści postanowień kontraktu z firmą rosyjską (przy uwzględnieniu zmian wprowadzonych aneksem z dnia 12 stycznia 2007r.) i projektu umowy agencyjnej - w ocenie tutejszego Organu – nie można uznać iż Wnioskodawca świadczy (świadczyć będzie) usługi o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o VAT.

W związku z powyższym – zdaniem tut. Organu – w rozumieniu ustawy o VAT będzie Pan eksporterem, uprawnionym przy spełnieniu ustawowych warunków, do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj