Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piasecznie
1418/ZT/T/443-8/07/SG
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1418/ZT/T/443-8/07/SG
Data
2007.03.27



Autor
Urząd Skarbowy w Piasecznie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
Chiny
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
W piśmie Spółka pyta czy opisane transakcje należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ?


Wnioskiem z dni 03.01.2007 r ( data wpływu do Urzędu Skarbowego w Piasecznie 25.01.2007 r ) Spółka z o.o YG zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług od towarów sprowadzanych z Chin i Wietnamu. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika , iż:Spółka nabywa towary z Chin i Wietnamu . Towary transportowane są drogą morską do Hamburga , gdzie ma miejsce odprawa celna . Towary do odprawy zgłasza upoważniona przez Spółkę niemiecka agencja celna . Następnie towar jest transportowany do Polski . Chiński lub Wietnamski dostawca wystawia fakturę na Spółkę . Spółka wystawia fakturę wewnętrzną według cen nabycia , w której nalicza podatek należny . Do podstawy opodatkowania Spółka wlicza wartość towaru , koszty frachtu i ubezpieczenie , jak również naliczone przez niemiecką agencję celną cło i inne koszty związane z obsługą celną nabytego towaru , objęte fakturą wystawioną przez niemiecką firmę logistyczną z Hamburga , ponadto koszty transportu towaru z Hamburga do magazynu Spółki . Przeprowadzone transakcje Spółka traktuje jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów , a naliczony na fakturze wewnętrznej podatek VAT ujmuje w deklaracjach VAT-7 jako podatek należny i równocześnie jako podatek naliczony.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie zauważa co następuje :Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt.3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą , opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. Import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju .

Przez import towarów zgodnie z przepisem art. 2 pkt. 7 ustawy rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 4 , rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami , które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy , nabywcę towarów lub na jego rzecz .Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia , z zastrzeżeniem ust. 6-9 .

Jak postanowiono w art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 4 , rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz , należących do tego podatnika , z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju , jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone , wydobyte , nabyte , w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów , albo zaimportowane , i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z powyższego wynika , iż w sytuacji , gdy podatnik zaimportuje towar , którego dopuszczenie do obrotu nastąpi w innym kraju członkowskim niż Polska to przetransportowanie towaru na terytorium Polski skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów .

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika , iż dopuszczenie do obrotu importowanego przez Spółkę towaru z Chin i Wietnamu następuje na terytorium Niemiec . Następnie towar zostaje przetransportowany do Polski . Przetransportowanie tego towaru na terytorium Polski zrodzi więc obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów .

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy kwota jaką nabywający jest obowiązany zapłacić . Podstawa opodatkowania obejmuje również : podatki , cła opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów z wyjątkiem podatku , wydatki dodatkowe , takie jak prowizje , koszty opakowania , transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia .

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi , o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art. 114 , art. 119 ust. 4 , art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 . Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt. 4 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust.3-7 kwota podatku należnego od importu usług , kwota podatku należnego od dostawy towarów , dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów .W świetle powyższego w przedstawionym stanie faktycznym postępowanie Spółki jest prawidłowe .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj