Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4060-18/07
z 2 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4060-18/07
Data
2007.05.02



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
płatnik
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
Czy w przypadku sprzedaży przez pracowników spółki akcji nabytych nieodpłatnie w ramach programu LTSG (prawo do nieodpłatnego nabycia akcji - "przydział"), spółka będzie zobowiązana do sporządzenia PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych?


W dniu 08.02.2007r. wpłynął do organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 27.02.2007r., z uwagi na wezwanie organu podatkowego, Wnioskodawca uzupełnił niniejszy wniosek.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, podnosi się, iż obecnie w Spółce funkcjonują dwa programy motywacyjne dla wybranych pracowników Wnioskującej, mające na celu stworzenie dodatkowej motywacji, która ma zapewnić Spółce warunki dla długoterminowego wzrostu wyników finansowych oraz związanie pracowników z Wnioskującą.

W niniejszym postanowieniu przedstawiony zostanie projekt Long Term Stock Grant Program (dalej program LTSG).

Program LTSG polega na uzyskaniu przez uczestniczących w nim pracowników prawa do nieodpłatnego nabycia akcji firmy X (podmiotu należącego do grupy X), przyznanego w formie „przydziału”. Uzyskanie takiego prawa uzależnione jest od zajmowanego w Spółce stanowiska, które zgodnie z hierarchią struktury organizacyjnej obowiązującej w Spółce zostało zaklasyfikowane do poziomu 9 i wyżej, natomiast ilość akcji jaką ma otrzymać uczestnik programu LTSG na podstawie nabytego prawa uzależniona jest od wyników finansowych osiągniętych przez grupę X w ciągu 5 lat w oparciu o całkowity zwrot do akcjonariuszy, mierzony w porównaniu z podmiotami konkurencyjnymi. W zależności od kształtowania się pięcioletnich wyników finansowych grupy X na tle konkurencji „przydział” pracownika uczestniczącego w programie LTSG, stanowiący prawo do nabycia akcji, zostaje pomnożony przez wartość, która będzie mieścić się w przedziale od 0% do 200%. W konsekwencji pracownik może dostać odpowiednio większą liczbę akcji niż pierwotnie mu przyznano w momencie otrzymania „przydziału” lub nie otrzymać ich wcale. „Przydział” może być zrealizowany w formie nieodpłatnego nabycia akcji firmy X przez uczestnika programu LTSG, które uprzednio zostały skupione z rynku przez firmę X (poprzez zakup własnych akcji), a następnie przekazane pracownikom Spółki. Jednocześnie Spółka jest obciążana kosztami uczestnictwa Swoich pracowników w programie LTSG. Spółka podkreśla przy tym, iż realizacja „przydziału”, tj. praw wynikających z uczestnictwa w programie LTSG zostanie przeprowadzona po raz pierwszy w 2007r.

Wnioskodawca wskazuje również, iż „przydział” uzyskany przez uczestnika programu LTSG dokonany jest w oparciu o uchwałę podjętą przez akcjonariuszy firmy X, która precyzuje, że otrzymującymi „przydział” są osoby zajmujące stanowiska w strukturze organizacyjnej Spółki, która jest tożsama ze strukturą obowiązująca w grupie, na poziomie 9 i wyżej.

Spółka podkreśla, iż „przydział” uzyskany w ramach programu LTSG jest niezbywalny, ale może podlegać dziedziczeniu.

Wartości „przydziału”, tj. ilość akcji jaką zobowiązuje się firma X przekazać danemu pracownikowi w określonym w przyszłości momencie (odpowiednio zmodyfikowaną o wartość wyników firmy X na tle konkurencji) jest określona w regulacjach obowiązujących w grupie X dla osób zaszeregowanych na poziomie 9 i wyżej. Zasady dotyczące przyznawania akcji w ramach programu LTSG zostały uregulowane odpowiednią uchwałą podjętą przez akcjonariuszy firmę X i obowiązują także Spółkę.

Otrzymanie „przydziału” jest jedynie obietnicą przekazania w przyszłości akcji firmy X. Przykładowo w 2006r. pracownik dostaje obietnicę („przydział”) otrzymania nieodpłatnie w przyszłości (tj. zasadniczo po pięciu latach) określonej liczby akcji (w zależności od wyników finansowych uzyskanych przez firmę X na tle konkurencji). Natomiast przekazanie fizycznie pracownikowi akcji (o ile spełnione są warunki do ich przekazania) następuje dopiero w przyszłości.

W zakresie możliwości dziedziczenia Spółka wyjaśnia, że jeżeli pomiędzy dniem otrzymania obietnicy, a dniem fizycznego nieodpłatnego otrzymania akcji pracownik umrze, prawo do otrzymania akcji przechodzi na jego prawnych spadkobierców. W konsekwencji, w oznaczonym terminie akcje zostaną nieodpłatnie przekazane jego spadkobiercy.

Niezbywalność „przydziału” polega na tym, że pracownik nie może go swobodnie zbyć, w tym w formie sprzedaży, darowizny lub w innej podobnej formie i uzyskać z tego tytułu przysporzenia majątkowego. Jedyną formą realizacji „przydziału” jest uzyskanie na jego podstawie w przyszłości nieodpłatnie akcji firmy X.

„Przydziały” nie są przedmiotem żadnego regulowanego, bądź nieregulowanego obrotu (w tym giełdowego), tj. nie występuje żaden formalny, bądź nieformalny rynek, na którym można byłoby nabyć, bądź zbyć przedmiotowe „przydziały” (jak to ma miejsce np. w przypadku praw poboru notowanych na giełdzie).

Pracownik Spółki otrzymuje akcje Firmy X. Ekonomiczny i efektywny koszt związany z nieodpłatnym przekazaniem akcji obciąża Spółkę, która jest zobowiązana do zwrotu na rzecz firmy X wartości akcji przekazywanych Jej pracownikom. Akcje są skupowane przez firmę X i następnie przekazywane nieodpłatnie pracownikom Spółki w momencie realizacji „przydziału”. Jednakże Spółka jest zobowiązana zwrócić firmie X wartość akcji przekazanych Jej pracownikom. Spółka w żadnym momencie nie otrzymuje ani nie skupuje akcji firmy X. Są one bezpośrednio przekazywane przez firmę X na rzecz danego uprawnionego pracownika, a więc Spółka „nie obejmuje akcji firmy X w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia firmy X”. Spółka jest jedynie zobowiązana do zwrotu na rzecz firmy X kosztów zakupionych przez nią akcji, a przekazanych pracownikom Spółki.

Spółka jest zobowiązana do zwrotu na rzecz firmy X wartości akcji otrzymanych przez Jej pracowników, w konsekwencji to Spółka będzie ponosiła ekonomiczny koszt przyznania Jej pracownikom akcji w ramach programu LTSG.

Nie istnieje inna forma realizacji „przydziału”, niż forma nieodpłatnego nabycia akcji.

Wniosek złożony przez Spółkę dotyczy tylko pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umów o pracę.

Akcje firmy X, otrzymywane przez pracowników Wnioskującej, są akcjami notowanymi na amerykańskiej giełdzie papierów wartościowych. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, powinny one zostać uznane za papiery wartościowe w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W wyniku realizacji „przydziału” pracownik faktycznie otrzymuje akcje firmy X i będzie mógł nimi swobodnie dysponować, w tym zbyć na amerykańskiej giełdzie lub podarować je lub też zatrzymać.

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego, Spółka złożyła zapytanie, czy w przypadku uznania, iż sprzedaż akcji nabytych w ramach programu LTSG stanowi dochód z kapitałów pieniężnych, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu organowi podatkowemu PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych?

Zdaniem Spółki, sprzedaż akcji w rozumieniu przepisów art. 3 pkt la ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi sprzedaż papierów wartościowych, a tym samym przychody uzyskane z takiego zbycia stanowią, w myśl art. 17 pkt 6a (winno być art.17 ust. 1 pkt 6 lit. a – dopisek organu podatkowego) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu z zastosowaniem liniowej stawki w wysokości 19%. Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkowej, podstawą opodatkowania przy sprzedaży akcji jest dochód stanowiący różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. l pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. W związku z faktem, iż akcje zostały nabyte nieodpłatnie, tj. pracownik uczestniczący w programie LTSG w momencie realizacji „przydziału”, tj. realizacji prawa wynikającego z tego programu nie poniósł żadnych kosztów bezpośrednich związanych z nabyciem tych akcji, przy kalkulacji podstawy opodatkowania dana osoba biorąca udział w programie LTSG nie będzie mogła pomniejszyć uzyskanego przychodu z tytułu realizacji transakcji sprzedaży akcji o koszty uzyskania przychodów, określone jako wydatki poniesione w związku z ich nabyciem, aczkolwiek przychód uzyskany ze sprzedaży akcji będzie mógł zostać pomniejszony o koszty sprzedaży i nabycia tych akcji, w tym np. opłaty maklerskie, koszty prowizji, itp.

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż pisma urzędów skarbowych odnoszące się także do omawianej kwestii (np. pismo Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1471/PDF/415/31/06/PP, pismo Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany o sygn. 1432/PDL/415/96/05, pismo Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie o sygn. D-¬1/415/3/3/2006, pismo Urzędu Skarbowego w Wołominie o sygn. 1442/DP-II/415-1ll/MG/06) wskazuje, iż w przypadku uczestnictwa w programach motywacyjnych, których zasady są podobne do programu LTSG, przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez pracownika akcji i powinien być traktowany jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Mając na uwadze fakt, iż zbycie akcji stanowi zbycie papierów wartościowych Spółka wskazuje na przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby prawne są zobowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać imienne informacje dotyczące, między innymi wysokości dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uzyskanego przez podatnika (informacja PIT-8C).

W opinii Spółki, we wskazanym powyżej terminie Wnioskująca nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji w odniesieniu do pracowników Spółki uczestniczących w programie LTSG, którzy dokonali sprzedaży uprzednio nabytych nieodpłatnie akcji. Powyższe wynika z faktu, że Spółka nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników (bowiem akcje będą zbywane przez poszczególne osoby za pośrednictwem najprawdopodobniej zagranicznego biura maklerskiego na rzecz nabywcy giełdowego). Stanowisko to pośrednio potwierdza Ministerstwo Finansów w swoim piśmie z 18 marca 2004r. (nr PB5/RD-033-2-106/04) w sprawie opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, w którym Minister odnosi obowiązek wypełniania i składania informacji PIT 8-C wyłącznie do biur maklerskich.

Ustosunkowując się do wniosku złożonego przez Spółkę, tutejszy organ podatkowy tytułem wstępu pragnie wskazać, że z uwagi na to, iż realizacja „przydziałów” uzyskanych przez pracowników Wnioskującej zostanie przeprowadzona po raz pierwszy w 2007r., co jednocześnie oznacza, iż ewentualna sprzedaż akcji otrzymanych przez pracowników Spółki również może nastąpić w 2007r., a jednocześnie z uwagi na okoliczność, iż nie sposób wypowiadać się co do stanu prawnego dotyczącego lat przyszłych, gdyż nie jest on znany, odpowiedzi udziela się w oparciu o regulacje ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w stanie prawnym obowiązującym w 2007r.

Jednocześnie informuje się Wnioskującą, iż w niniejszym postanowieniu organ podatkowy odniesie się wyłącznie do stanowiska dotyczącego obowiązku sporządzenia i przesłania właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C przez Spółkę w przypadku sprzedaży akcji nabytych przez pracowników Spółki w ramach programu LTSG. Z kolei pozostałe kwestie poruszane we wniosku, dotyczące programu LTSG tj. odnoszące się do przyznania „przydziału” i jego realizacji oraz dotyczące programu SOP zostaną przedstawione w odrębnie wydanych postanowieniach. Z tego też powodu, organ podatkowy w niniejszym postanowieniu nie odniesie się do zdania Wnioskującej, iż cyt. „przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez pracownika akcji (...).”

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Natomiast, jak wynika z regulacji art. 5a pkt 13, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Spółki, w wyniku realizacji „przydziału”, dysponować będą papierami wartościowymi (akcjami firmy X), o których mowa w powyżej przywołanej ustawie o obrocie instrumentami finansowymi w art. 3 pkt 1. Z wniosku Spółki wynika również, iż Wnioskująca nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu akcji – skupu własnych akcji z rynku dokonuje firma X, ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników, natomiast akcje firmy X będą zbywane przez poszczególne osoby za pośrednictwem najprawdopodobniej zagranicznego biura maklerskiego na rzecz nabywcy giełdowego. Zatem osoby pracujące u Wnioskującej będą sprzedawać należące do nich papiery wartościowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

    a) odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
    b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W regulacji art. 30b ust. 1 ustawodawca stwierdza, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Stosownie do regulacji art. 30b ust. 6 ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Z przytoczonych powyżej regulacji art. 17 oraz art. 30b ustawy podatkowej, wynika iż ustawodawca dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, zalicza do przychodów z kapitałów pieniężnych. Jednocześnie z cytowanych powyżej regulacji wynika, iż odpłatne zbycie przez niektórych pracowników papierów wartościowych nabytych w drodze realizacji „przydziału”, ustawodawca nakazuje opodatkować w drodze „samoopodatkowania się” podatnika, czyli w tym wypadku pracownika Wnioskującej. Zatem w przypadku odpłatnego zbycia akcji przez pracownika Spółki, nie będą Wnioskującej dotyczyły obowiązki płatnicze polegające na obliczeniu, pobraniu od podatnika i wpłaceniu organowi podatkowemu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W regulacji art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca stwierdza, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Informacjami o których stanowi niniejszy przepis są druki PIT-8C - informacja o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku. Jak wynika z wniosku złożonego przez Spółkę, nie będzie Ona uczestniczyła w transakcjach sprzedaży akcji posiadanych przez zatrudnione u Spółki osoby. Wnioskująca może jedynie przypuszczać, że akcje będą zbywane przez poszczególne osoby za pośrednictwem zagranicznego biura maklerskiego. Spółka zatem z formalnego punktu widzenia nie będzie w posiadaniu informacji dotyczących osiągniętych przez Jej pracowników dochodów (przychodów i kosztów uzyskania tych przychodów) z tytułów, o których stanowi przepis art. 30b ust. 2 ustawy. Z tego też względu nie można Wnioskującej obciążyć obowiązkiem wynikającym z regulacji art. 39 ust. 3 ustawy, tj. obowiązkiem wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku ... (PIT-8C). Również z tego powodu, organ podatkowy nie odnosi się do wypowiedzi Wnioskującej dotyczących sposobu obliczenia dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przez Jej pracowników w ramach programu LTSG.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy nadmienia, iż nie dokonuje analizy i nie komentuje interpretacji prawa podatkowego wydanych przez inne organy podatkowe, na które to pisma Spółka powołuje się uzasadniając własne stanowisko w sprawie, gdyż są to pisma wydane w indywidualnych sprawach odrębnych podmiotów i należy je rozpatrywać w odniesieniu do stanu faktycznego występującego w tych konkretnych przypadkach.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj