Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415/13/07/MP
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415/13/07/MP
Data
2007.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
hipoteka
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy otrzymane środki są w całości zwolnione z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wg stanu na 1 stycznia 2007r.), czy też otrzymane środki są zwolnione z podatku dochodowego tylko w części przeznaczonej na inwestycje w środki trwałe tj. w kwocie 162.913,59 zł (art. 14 ust.2 pkt 2 cyt. ustawy o pdof). Jednocześnie Podatnik prosi o odpowiedź, czy koszty wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, ustanowienie hipoteki na prywatnym mieszkaniu jednego ze współwłaścicieli, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu i w którym momencie, czy w chwili ich poniesienia, czy po otrzymaniu środków ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami)postanawia wydać Podatnikowi pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie księgowania dofinansowania z Unii Europejskiej i Budżetu Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 29.01.2007r. o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę W grudniu 2006r. Spółka jawna podpisała umowę o dofinansowanie realizowanego projektu polegającego na adaptacji nieruchomości oraz zakupie wyposażenia. Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, działanie 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kwota dofinansowania wynosi łącznie 189.973,00 zł w tym: 135.695,00 zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a 54.278,00 zł ze środków budżetu Państwa. Obydwie te kwoty w sumie stanowią 49 % wydatków ogólnie poniesionych przez Spółkę na realizację tego projektu tj. kwoty 387.700,00 zł i są formą refundacji. Spółka nie otrzymała jeszcze środków, ich wypłata jest uzależniona od kilku czynników określonych w umowie. Kwotę 387.700,00 zł (netto) w tym środki z dofinansowania, Spółka dzieli na potrzeby podatkowe na dwa przeznaczenia: - 321.576,73 zł – inwestycja w środek trwały ( prace przy przebudowie budynku będącego własnością Spółki) – dofinansowanie 49% tj. 157.572,59 zł, - 10.900,00 zł - zakup serwera stanowiącego odrębny środek trwały – dofinansowanie 49 % tj. 5.341,00 zł, - 55.223,27 zł – inwestycja w wyposażenie ( każde o wartości mniejszej niż 3.500,00 zł) m.in. biurka, komputery, narzędzia serwisowe – dofinansowanie 49 % tj. 27.059,41zł. Zakup wyposażenia Spółka zaksięgowała w koszty uzyskania przychodu w grudniu 2006r., w miesiącu dokonania zakupów. Również przebudowa budynku zakończyła się w grudniu 2006r. i w tym miesiącu zwiększona została wartość środka trwałego. Z każdej z ww. kwot Spółka oblicza 49 % wartości tj. wysokość dofinansowania dla poszczególnych kategorii kosztów.

Przedmiot interpretacji Podatnik zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy otrzymane środki są w całości zwolnione z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wg stanu na 1 stycznia 2007r.), czy też otrzymane środki są zwolnione z podatku dochodowego tylko w części przeznaczonej na inwestycje w środki trwałe tj. w kwocie 162.913,59 zł (art. 14 ust.2 pkt 2 cyt. ustawy o pdof). Jednocześnie Podatnik prosi o odpowiedź, czy koszty wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, ustanowienie hipoteki na prywatnym mieszkaniu jednego ze współwłaścicieli, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu i w którym momencie, czy w chwili ich poniesienia, czy po otrzymaniu środków ?

Stanowisko WnioskodawcyJako własne stanowisko Podatnik przedstawia pogląd, iż środki otrzymane w formie dotacji na zakup środków trwałych w kwocie 162.913,39 zł zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku dochodowego. Od dnia wpływu dotacji na rachunek firmy, należy zmniejszyć odpisy amortyzacyjne na kolejne miesiące, pomniejszając procentowo o taki procent jaki wynosi wartość dofinansowania w całej inwestycji. Natomiast wydatki poniesione na zakup wyposażenia Podatnik zaksięgował w koszty uzyskania przychodu w miesiącu poniesienia, natomiast w miesiącu w którym wpłynie dotacja - należy od kwoty 27.059,41 zł ( kwota dofinansowania zakupu wyposażenia) odprowadzić 19 % podatek. Zdaniem Podatnika koszty wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, powinny być zaksięgowane w koszty uzyskania przychodu już w momencie poniesienia (ponieważ zabezpieczenie dotyczy całego projektu również zakupu wyposażenia) proporcjonalnie do udziału dotacji na zakup wyposażenia w ogólnej kwocie dotacji (tj. ok. 14,24 %)..

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyGeneralną zasadą wynikającą z regulacji prawnej zawartej w przepisie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) jest objecie obowiązkiem opodatkowania podatkiem dochodowym wszelkiego rodzaju dochodów uzyskanych przez podatnika. Jednocześnie przepis przewiduje wyjątki od tej zasady, wynikające z uregulowań zawartych w treści przepisów art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wspomniane przepisy art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają zwolnienia przedmiotowe objęte katalogiem zamkniętym, w tym art. 21 ust. 1 pkt 46 zgodnie z którym zwalnia się od podatku dochodowego dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zmianami) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza – środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Programy, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi zatem ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie korzysta ze zwolnienia także pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych. Pomocy w części finansowanej ze środków budżetu nie można uznać za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych. Oznacza to, że otrzymane przez podatnika środki finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i art. 21 ust. 1 pkt 47c tej ustawy.Organ podatkowy nie znalazł w tej sytuacji podstawy do zwolnienia od podatku dochodowego dotacji o której mowa w zapytaniu, na podstawie katalogu zwolnień zawartego w art. 21 wyżej cytowanej ustawy. W tej sytuacji, otrzymana przez Stronę dotacja – za wyjątkiem dotacji na zakup środka trwałego, stanowi przychód w rozumieniu przepisów art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy stanowiących, iż : przychodami z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Stosownie do art. 14 ust. 1 i 1c cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód powstanie w momencie otrzymania dotacji.W myśl postanowień art. 23 ust. 1 pkt 45 wspomnianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Dokonany w jakiejkolwiek formie, a więc w tym również w formie dotacji – zwrot nakładów poniesionych w związku z zakupem środka trwałego, powoduje, iż wartość odpisów od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 22d ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. W miesiącu, w którym wpłynie dotacja, jako dofinansowanie zakupu tegoż wyposażenia należy odprowadzić 19 % podatek od tej kwoty. W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Podatnik ma prawo odliczenia od przychodów wszelkich kosztów nie wymienionych w art. 23 ustawy, pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W ciężar kosztów podatnik ma prawo zaliczyć ponoszone wydatki, które z punktu widzenia logiki, celowości i obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane na osiągnięcie realnego przychodu. Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Natomiast w myśl art. 22g ust. 4, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.Do kosztów wytworzenia środka trwałego nie zalicza się m.in. pozostałych kosztów operacyjnych. W myśl art. 3 pkt 32 ustawy z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości, pod pojęciem pozostałych kosztów operacyjnych rozumie się koszty związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności koszty wymienione od lit. a do lit. g tego punktu. Pod lit. g wymieniono koszty związane z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, w tym także środków pieniężnych na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych. W związku z powyższym, wydatki na ustanowienie hipoteki na nieruchomości w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie realizowanego projektu polegającego na adaptacji nieruchomości, winny być zaliczone do kosztu wytworzenia tego środka trwałego. Natomiast koszty zakupu wyposażenia winny być zaksięgowane w koszty uzyskania przychodu w momencie poniesienia proporcjonalnie do udziału dotacji na zakup wyposażenia w ogólnej kwocie dotacji. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj