Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/423-1/07
z 17 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/423-1/07
Data
2007.04.17
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz pomocowy
fundusz unijny
pomoc publiczna
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
1) Czy realizacja "Pilotażowego Programu Leader +" finansowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004-2006" jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych ?
2) Czy dochody uzyskane z tego tytułu - pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych oraz z krajowych środków publicznych, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005, Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.03.2007r. (data wpływu do tut. Organu – 13.03.2007 r.), uzupełnionego w dniu 05.04.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego dochodu z tytułu realizacji „Pilotażowego Programu Leader +”, finansowanego, w oparciu o Umowę nr L/02/044/2006 zawartą z Fundacją Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006” oraz Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006”, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 12.03.2007 r., uzupełnionego w dniu 05.04.2007 r. o kserokopię Umowy nr L/02/044/2006 o dofinansowanie projektu, wynika, że Stowarzyszenie na podstawie Umowy z dnia 29 stycznia 2007 r. zawartej z Fundacją Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, realizuje, w ramach „Pilotażowego Programu Leader +”, którego założeniem jest pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i zaangażowanie ich w tworzenie koncepcji rozwoju danego terenu, projekt „Wspólnie działamy – nasze piękne Pogórze rozwijamy”, mający na celu: promocję obszarów wiejskich, mobilizację ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów, wsparcie działalności LGD na rzecz realizacji strategii rozwoju obszarów wiejskich oraz upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach aktywizujących ludność na obszarach wiejskich. „Pilotażowy Program Leader +” jest Działaniem 2.7. Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego i Rozwój Obszarów Wiejskich”. Na realizację projektu Podatnik otrzymuje dofinansowanie, polegające na przekazaniu mu krajowych środków publicznych, w wysokości nieprzekraczającej 20% planowanych kosztów kwalifikowanych, oraz na zwrocie poniesionych przez niego kosztów kwalifikowanych, w wysokości nieprzekraczającej 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych wykazanych we wniosku o płatność. Z właściwym wnioskiem Stowarzyszenie występuje do Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA - po realizacji całości lub poszczególnych etapów realizacji projektu - przedstawiając wymagane załączniki, w szczególności dowody dokonanych płatności. FAPA ocenia przedłożony wniosek pod względem jego kompletności i prawidłowości oraz zgodności realizacji projektu z Umową o dofinansowanie projektu. Płatności środków pomocowych dokonuje natomiast Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - na podstawie autoryzacji FAPA. Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy realizacja projektu jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Zdaniem Podatnika na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochody z tego tytułu w całości przeznaczone na realizację zadań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Stwierdzając, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, tut. Organ oparł się na następującym stanie prawnym: Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządów, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Jeżeli natomiast chodzi o środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych, to ich status prawny regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) Zwykle pomoc ta jest finansowana w części ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych UE, a w części z krajowych środków budżetowych. Pomoc Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 realizowana jest za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). W ramach poszczególnych programów realizowane są priorytety operacyjne obejmujące kilka działań. Jednym z tych Programów jest SPO „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego i Rozwój Obszarów Wiejskich”, którego Działaniem 2.7. jest „Pilotażowy Program Leader +”.Instytucją wdrażającą to Działanie – odpowiedzialną za jego realizację, a równocześnie beneficjentem końcowym pomocy, jest Fundacja Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, a Projektodawcą i równocześnie bezpośrednio korzystającym z pomocy jest Podatnik, któremu zlecono wykonanie określonych w umowie świadczeń (Projektu) - w ramach tego Działania. Tak więc pomoc, jaką otrzymuje Podatnik, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego Projektu. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pomoc ta jednak będzie dla Stowarzyszenia „obojętna” podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Otrzymane przez Podatnika środki pomocowe stanowią jego przychody, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Również ewentualne dochody uzyskane przez Podatnika w ramach realizacji przedmiotowego Projektu będą zwolnione z podatku dochodowego, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie bowiem jest osobą prawną, której celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna oraz działalność w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy - nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.