Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/423-1/07
z 17 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/423-1/07
Data
2007.04.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz pomocowy
fundusz unijny
pomoc publiczna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1) Czy realizacja "Pilotażowego Programu Leader +" finansowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004-2006" jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych ?
2) Czy dochody uzyskane z tego tytułu - pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych oraz z krajowych środków publicznych, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005, Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.03.2007r. (data wpływu do tut. Organu – 13.03.2007 r.), uzupełnionego w dniu 05.04.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego dochodu z tytułu realizacji „Pilotażowego Programu Leader +”, finansowanego, w oparciu o Umowę nr L/02/044/2006 zawartą z Fundacją Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006” oraz Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006”, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 12.03.2007 r., uzupełnionego w dniu 05.04.2007 r. o kserokopię Umowy nr L/02/044/2006 o dofinansowanie projektu, wynika, że Stowarzyszenie na podstawie Umowy z dnia 29 stycznia 2007 r. zawartej z Fundacją Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, realizuje, w ramach „Pilotażowego Programu Leader +”, którego założeniem jest pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i zaangażowanie ich w tworzenie koncepcji rozwoju danego terenu, projekt „Wspólnie działamy – nasze piękne Pogórze rozwijamy”, mający na celu: promocję obszarów wiejskich, mobilizację ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów, wsparcie działalności LGD na rzecz realizacji strategii rozwoju obszarów wiejskich oraz upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach aktywizujących ludność na obszarach wiejskich. „Pilotażowy Program Leader +” jest Działaniem 2.7. Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego i Rozwój Obszarów Wiejskich”.

Na realizację projektu Podatnik otrzymuje dofinansowanie, polegające na przekazaniu mu krajowych środków publicznych, w wysokości nieprzekraczającej 20% planowanych kosztów kwalifikowanych, oraz na zwrocie poniesionych przez niego kosztów kwalifikowanych, w wysokości nieprzekraczającej 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych wykazanych we wniosku o płatność. Z właściwym wnioskiem Stowarzyszenie występuje do Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA - po realizacji całości lub poszczególnych etapów realizacji projektu - przedstawiając wymagane załączniki, w szczególności dowody dokonanych płatności. FAPA ocenia przedłożony wniosek pod względem jego kompletności i prawidłowości oraz zgodności realizacji projektu z Umową o dofinansowanie projektu. Płatności środków pomocowych dokonuje natomiast Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - na podstawie autoryzacji FAPA.

Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy realizacja projektu jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Zdaniem Podatnika na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochody z tego tytułu w całości przeznaczone na realizację zadań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stwierdzając, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, tut. Organ oparł się na następującym stanie prawnym:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządów, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Zwolnienie to obejmuje więc otrzymane środki pomocowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy. Odnosi się ono tym samym do środków pochodzących z funduszy przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE).

Jeżeli natomiast chodzi o środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych, to ich status prawny regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.)

Zwykle pomoc ta jest finansowana w części ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych UE, a w części z krajowych środków budżetowych.

Pomoc Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 realizowana jest za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). W ramach poszczególnych programów realizowane są priorytety operacyjne obejmujące kilka działań. Jednym z tych Programów jest SPO „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego i Rozwój Obszarów Wiejskich”, którego Działaniem 2.7. jest „Pilotażowy Program Leader +”.Instytucją wdrażającą to Działanie – odpowiedzialną za jego realizację, a równocześnie beneficjentem końcowym pomocy, jest Fundacja Programów dla Rolnictwa FAPA z siedzibą w Warszawie, a Projektodawcą i równocześnie bezpośrednio korzystającym z pomocy jest Podatnik, któremu zlecono wykonanie określonych w umowie świadczeń (Projektu) - w ramach tego Działania.

Tak więc pomoc, jaką otrzymuje Podatnik, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego Projektu. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Również pomoc w części sfinansowanej z budżetu nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ nie może być ona uznana za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art.106 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, a tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) podlegają zwolnieniu. Oznacza to, że otrzymane przez Podatnika środki pochodzące z funduszy strukturalnych współfinansowanych krajowymi środkami publicznymi nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 17 ust. 1 pkt 23, jak i art. 17 ust.1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pomoc ta jednak będzie dla Stowarzyszenia „obojętna” podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Otrzymane przez Podatnika środki pomocowe stanowią jego przychody, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
W przypadku natomiast przeznaczenia pomocy na inwestycje, wydatki na te przedsięwzięcia nie są kosztami podatkowymi, zaś otrzymane środki pomocowe na ten cel (jako zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz współfinansujących krajowych środków publicznych) nie będą przychodami podatkowymi (art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów podatków (art. 16 ust. 1 pkt 48 w/w ustawy).

Również ewentualne dochody uzyskane przez Podatnika w ramach realizacji przedmiotowego Projektu będą zwolnione z podatku dochodowego, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie bowiem jest osobą prawną, której celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna oraz działalność w zakresie ochrony środowiska.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 12.04.2007r., uzupełnionym w dniu 05.04.2007r. jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy - nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj