Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kole
PP/443-5/07
z 28 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-5/07
Data
2007.05.28



Autor
Urząd Skarbowy w Kole


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych


Pytanie podatnika
- czy od kwot wpłacanych przez uczestników (pracownicy, członkowie ich rodzin, emeryci oraz inne osoby) należy naliczyć podatek od towarów i usług ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie :- art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity : Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.),- art.5 ust.1 pkt 1, art.7 ust.1 i 2, art.8 ust.1 i 2, art.15, art.29 ust.1,art.86 ust.1, art.88 ust.1 i 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT. organ podatkowyudziela interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 21.03.2007r.oceniając stanowisko strony jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 26.03.2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kole wszczął postępowanie podatkowe w trybie art. 165 § 1 i § 3 w/w. ustawy Ordynacja podatkowa. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Urząd dokonuje zakupu biletów do kina, teatru, opłaca uczestnictwo w zajęciach sportowych, organizuje wycieczki itp. Wydatki te finansowane są w dużej części ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a w niewielkiej pokrywają uczestnicy korzystający z w/w usług.Na tle powyższych okoliczności faktycznych strona formułuje własne stanowisko, z którego wynika, że kwoty wpłacane przez pracowników, członków ich rodzin, emerytów i inne osoby nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ zgodnie z art. 2 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 04.03.1994 r. /Dz. U. z 1996r., Nr 70 poz. 335/ o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku.Z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm./ wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, natomiast art. 8 ust. 2 w/w ustawy mówi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste m.in. pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.Ponieważ art.88 ust. 1 ustawy o VAT zabrania obniżenia kwoty podatku należnego od nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym / art. 16 ust.1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków pracodawcy na działalność socjalną / strona uważa, że kwoty wpłacane przez uczestników nie podlegają podatkowi VAT i należy je traktować jako zwrot poniesionych wydatków. Kwoty te zasilają konto funduszu socjalnego.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego powołane w sentencji postanowienia.Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący ; Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów, o której mowa w w/w art.5 ust.1 pkt 1 cyt. ustawy rozumie się, zgodnie z przepisem art.7 ust.1 w/w ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również w myśl art.7 ust.2 pkt 1 cyt. ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art.8 ust.1 w/w ustawy VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art.8 ust.2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami,w całości lub części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Biorąc powyższe pod uwagę uznanie nieodpłatnego przekazania pracownikom towarów lub świadczenia na ich rzecz usług za czynność opodatkowaną uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:1) braku związku przekazanych towarów lub świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem ; 2) prawem podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami lub usługami, w całości lub części. Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast przepis art. 88 ust.1 pkt 2 cytowanej na wstępie ustawy VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym , z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Wobec powyższego - nieodpłatne przekazanie przez pracodawcę (lub sfinansowane w całości z ZFŚS) na potrzeby osobiste pracowników lub ich domowników towarów lub usług nie związanych z prowadzoną działalnością, przy nabyciu których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczania podatku nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak - stosownie do art. 88 ust.3 pkt 3 w/w ustawy - przepis ust.1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art.7 ust.2 i art.8 ust.2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza możliwość opodatkowania w/w czynności oraz przyznaje podatnikowi w takiej sytuacji prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez pracodawcę (lub sfinansowanymi z ZFŚS) na potrzeby osobiste pracowników lub ich domowników towarów lub usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

Przekazanie pracownikom towarów lub świadczenie usług za częściową odpłatnością stanowi natomiast - zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług - czynność podlegającą opodatkowaniu, w części, która opłacana jest przez pracownika. Podstawa opodatkowania została zdefiniowana przez ustawodawcę w art.29 ustawy VAT. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu podstawą jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zaś kwota należna obejmuje całość świadczenia nabywcy. W przypadku częściowej odpłatności za towar lub usługę podstawę opodatkowania stanowi kwota świadczenia jaką uiszcza pracownik. Gdy świadczenie jest częściowo odpłatne - czynność ta podlega opodatkowaniu do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika, a podatnikowi - przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na ogólnych zasadach, tj. w części, w jakiej związany jest z czynnością opodatkowaną. Prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur stwierdzających zakup w/w usług będzie przysługiwało w takiej części w jakiej dotyczy sprzedaży opodatkowanej. Bowiem art.86 ust.1 ustawy VAT stanowi, iż w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120, ust.17 i 19 oraz art.124. Jeżeli jednak opodatkowane zostanie całe świadczenie to analogicznie jak w sytuacji omówionej powyżej - odliczenia podatku można dokonać w całości. Przedmiotowa interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez stronę.Naczelnik Urzędu Skarbowego nie informuje o zmianie stanu prawnego.Do czasu zmiany lub uchylenia przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast tut. organ podatkowy i organ kontroli podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj