Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR2/443-1/07/JPC
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR2/443-1/07/JPC
Data
2007.03.27



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawca usług
działalność gospodarcza
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
oddelegowanie personelu
personel
prawo do odliczenia
siedziba firmy
świadczenie usług
terytorium państwa trzeciego


Pytanie podatnika
Czy świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty usługi polegające na udostępnianiu za wynagrodzeniem personelu Spółki stanowi usługę dostarczania (oddelegowania) personelu, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług i czy w związku z tym usługa ta nie będzie opodatkowana podatkiem VAT w Polsce oraz czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą usługą ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługę oddelegowania wykwalifikowanych pracowników (Menedżera i Administratora ds. Eksportu) do wykonywania zadań wskazanych przez V, która jest osobą prawną prowadząca działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby, tj. poza terytorium Wspólnoty. Świadczenie usług będzie odbywać się na podstawie zawartej pomiędzy kontrahentami umowy.

Osoby fizyczne, które będą przez Spółkę oddelegowane, są zatrudnione w niej na podstawie umów o pracę, w związku z czym wszelkie obowiązki pracownicze określone w polskim prawie, w tym także obowiązek wypłaty wynagrodzenia za wykonywaną pracę, będą spoczywać na Spółce.

Pracownicy oddelegowani przez Spółkę do wykonywania zadań zleconych przez V będą pracować pod kontrolą i kierownictwem V oraz w miejscu wyznaczonym przez V stosownie do potrzeb określonego zadania, przy czym co do zasady miejscem pracy będzie siedziba Spółki. Oznacza to, iż Spółka nie będzie zobowiązana do wykonania zadania, które będą wykonywać oddelegowani pracownicy oraz nie będzie ponosiła odpowiedzialności ani ryzyka wynikającego z niewykonania lub niewłaściwego wykonania powierzonych pracownikom zadań. Zakres świadczonych przez Spółkę usług ograniczony będzie wyłącznie do dostarczenia odpowiednio wykwalifikowanego personelu i tylko za to Spółka będzie ponosiła odpowiedzialność. Natomiast zakres ten nie będzie obejmował wykonania konkretnych zadań, które będą wykonywane przez oddelegowany personel pod kierownictwem V

Ponadto Spółka wskazuje, iż otrzymała z Urzędu Statystycznego w Łodzi opinię statystyczną, zgodnie z którą usługa na rzecz V została zakwalifikowana do kategorii 74.50.2 „Usługi udostępniania pracowników/Usługi pozyskiwania personelu” w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z pytaniem: Czy świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty usługi polegające na udostępnianiu za wynagrodzeniem personelu Spółki stanowi usługę dostarczania (oddelegowania) personelu, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług i czy w związku z tym usługa ta nie będzie opodatkowana podatkiem VAT w Polsce oraz czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą usługą?

Określając własne stanowisko w sprawie Spółka zauważa, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji dostarczenia (oddelegowania) personelu. Dlatego też, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia, należy pomocniczo stosować inne źródła jak słownik języka polskiego, interpretacje prawa podatkowego oraz klasyfikacje pomocnicze. Zdaniem Spółki biorąc powyższe pod uwagę, za przesłanki uznania danej usługi jako usług dostarczania personelu należy przyjąć:

a) zatrudnienie pracowników dostarczanych przez podmiot delegujący,

b) wypłacanie wynagrodzenia ze stosunku pracy pracownikom przez podmiot delegujący,

c) pozostawanie pracowników w trakcie oddelegowania pod kontrolą i nadzorem podmiotu przyjmującego pracowników.

Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi spełniają wyżej wymienione przesłanki i stanowią usługę dostarczania (oddelegowania) personelu, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT.

Ponadto Podatnik stoi na stanowisku, iż przedmiotowa usługa nie będzie opodatkowana VAT na terenie Polski, gdyż miejscem świadczenia tej usługi nie będzie terytorium kraju a miejsce gdzie odbiorca usługi posiada swoją siedzibę.

Tym samym zdaniem Podatnika, Spółka na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą usługą.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz załączoną klasyfikację statystyczną dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, Naczelnik tut. Urzędu podziela stanowisko Strony, że wymienione we wniosku usługi polegające na udostępnianiu za wynagrodzeniem personelu Spółki stanowi usługę dostarczania (oddelegowania) personelu, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, że dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W myśl natomiast art. 27 ust. 3 pkt 1 w związku z ust. 4 pkt 5 w przypadku usług dostarczania (oddelegowania) personelu świadczonych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przez terytorium państwa trzeciego, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT, rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku usługi dostarczania (oddelegowania) personelu świadczone na rzecz kontrahenta mającego siedzibę poza terytorium wspólnoty, czyli na terytorium państwa trzeciego, będą opodatkowane w kraju, w którym kontrahent ten (nabywca usługi) posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl natomiast art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Wskazać należy, że usługi dostarczania (oddelegowania) personelu nie zostały wymienione w ustawie ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem gdyby miejscem opodatkowania przedmiotowych usług było terytorium kraju, Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tą usługą. Tym samym Stronie, na podstawie wyżej cytowanego art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczeniem usługi oddelegowania personelu, o ile Spółka będzie posiadała dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Reasumując w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, wykonywane przez Stronę czynności polegające na udostępnianiu za wynagrodzeniem personelu stanowią usługę dostarczania (oddelegowania) personelu, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT. W związku z faktem, iż usługi te świadczone są na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty (na terytorium państwa trzeciego), nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Ponadto Spółce przysługuje, na podstawie wyżej cytowanego art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczeniem przedmiotowych usługi.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT, obowiązek wystawiania faktur określony w ust. 1 tego przepisu istnieje również w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku o charakterze podobnym do podatku od wartości dodanej. W myśl natomiast § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego, o ile dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku o charakterze podobnym do podatku od wartości dodanej.W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj