Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-751/06/KUP
z 14 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-751/06/KUP
Data
2006.12.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów


Słowa kluczowe
kontrahenci
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
obrót
sprzedaż towarów
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
transakcja łańcuchowa (szeregowa)
tranzyt


Pytanie podatnika
Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta przed dopuszczeniem tych towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej pozostaje poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług.


Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki z dnia 14 września 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 14 września 2006 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w przedmiocie opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów przed dopuszczeniem tych towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej, w przypadku gdy odbiorca organizuje transport

postanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedłożonym wniosku wynika, iż Spółka nabywa od holenderskiego podatnika VAT sprowadzone z Japonii towary, które następnie odsprzedaje ostatecznemu nabywcy mającemu siedzibę i zarejestrowanemu dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. Towary wydawane są bezpośrednio z magazynu w Holandii do ostatecznego odbiorcy w Polsce, zgodnie z formułami handlowymi INCOTERMS 2000 EXW Holandia oraz FOB Holandia.

Import towarów (dopuszczenie do obrotu na terytorium Unii Europejskiej) dokonywany jest w Polsce przez polskiego kontrahenta Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę, natomiast wcześniej (od momentu fizycznego wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej) towary znajdują się pod celną procedurą tranzytu.

Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta przed dopuszczeniem tych towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej pozostaje poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z w/w przepisu, regulującego zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynika, iż rozstrzygające znaczenie dla określenia zakresu i sposobu opodatkowania przedmiotowej transakcji ma ustalenie miejsca dostawy. W powyższym przypadku podatkowane podatkiem od towarów i usług są czynności, które zostaną wykonane na terytorium kraju bądź z mocy przepisów prawa za takie zostaną uznane. Przy czym przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - art. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przepisach art. 7 ust. 8 i art. 22 ust. 1 - 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług uregulowano w sposób szczególny zasady dotyczące określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów w przypadku transakcji łańcuchowych, tj. transakcji, w których występuje kilka podmiotów zawierających transakcje dotyczące jednego towaru, przy czym towar trafia bezpośrednio od pierwszego do ostatniego podmiotu w łańcuchu.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka nabywa towary od holenderskiego podatnika VAT, które następnie odsprzedaje ostatecznemu nabywcy mającemu siedzibę i zarejestrowanemu dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. Towary trafiają bezpośrednio z Holandii do ostatecznego odbiorcy w Polsce na warunkach dostawy EXW Holandia oraz FOB Holandia.

Zgodnie z zasadami określonymi przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu w formie “Międzynarodowych Reguł Wykładni Terminów Handlowych” INCOTERMS 2000, powyższe formuły oznaczają odpowiednio:

EXW (ex works) - sprzedawca oddaje towar do dyspozycji kupującego w oznaczonym punkcie wydania (np. we własnym magazynie) natomiast nabywca organizuje transport i ponosi wszelkie koszty z tym związane;

FOB (fee on board) - sprzedawca dostarcza towar do określonego miejsca załadunku (statku), wyznaczonego przez kupującego. Kupujący ponosi odpowiedzialność za towar oraz jest odpowiedzialny za pozostałą część transportu od chwili przekroczenia linii nadburcia statku.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej transakcji biorą udział trzy podmioty, przy czym pierwszy z nich, tj. podmiot z Holandii, wydał towar bezpośrednio ostatniemu nabywcy (tj. kontrahentowi Spółki), to mimo iż ww. towar nie trafia do drugiego w kolejności podmiotu (tj. Wnioskodawcy), uznaje się zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy, iż dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. W przypadku wyżej opisanej transakcji (zwanej transakcją łańcuchową) w świetle art. 7 ust. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług występują więc dwie dostawy:

  • dostawa pomiędzy podmiotem z Holandii a Wnioskodawcą,
  • dostawa pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem Spółki w Polsce - ostatecznym odbiorcą.

Jak wynika natomiast z art. 22 ust. 2 w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

Natomiast w myśl zapisu w art. 22 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  • poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  • następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Jak wynika z analizy przywołanych przepisów, w przypadku transakcji łańcuchowej, w której bierze udział kilka podmiotów w ten sposób, iż pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie.

W przedstawionym stanie faktycznym trzech kontrahentów dokonuje transakcji polegającej na dostawie tego samego towaru w ten sposób, że towar trafia bezpośrednio od pierwszego do ostatniego podmiotu w łańcuchu, tj. kontrahenta Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, iż to właśnie on realizuje transport towarów (w ramach formuł INCOTERMS 2000 EXW Holandia oraz FOB Holandia) - transport ten zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy jest przyporządkowany dostawie na jego rzecz. W takim przypadku miejscem świadczenia (opodatkowania), z uwagi na wyżej cytowany art. 22 ust. 3, będzie miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu, tj. terytorium Holandii.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego informuje, iż kwestie dotyczące pozosta­łych pytań zawartych we wniosku zostały ujęte w odrębnych postanowieniach.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b oraz art. 14c ww. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj