Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-412/12/BD
z 20 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-412/12/BD
Data
2012.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
płatnik
posiłki
przychód
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy z tytułu przekazania nieodpłatnych świadczeń (posiłków) dla uczestników posiedzeń u członków rady społecznej oraz rady budowy powstanie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 20 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania członkom rady społecznej i członkom rady budowy nieodpłatnych świadczeń w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania członkom rady społecznej i członkom rady budowy nieodpłatnych świadczeń w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie).

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 28 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-412/12/BD wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 48 ustawy o działalności leczniczej - jako organ opiniodawczy i doradczy - została powołana przez organ tworzący rada społeczna. Posiedzenia rady społecznej są organizowane w zależności od potrzeb realizując zapisy art. 48 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej. Niektórzy członkowie rady uczestniczący w posiedzeniach przyjeżdżają z miejscowości oddalonych od siedziby Wnioskodawcy nawet o 400 km. W związku z tym podczas posiedzeń kierownictwo Wnioskodawcy oraz członkowie rady społecznej są częstowani kawą, herbatą i ciastkami. Dyrektor Wnioskodawcy chciałby jednak, aby w sytuacjach, kiedy posiedzenia z uwagi na złożoność spraw przedłużą się do godzin obiadowych, zaprosić członków rady na obiad lub inny ciepły posiłek. Na terenie Wnioskodawcy funkcjonuje stołówka, gdzie przygotowywane są posiłki dla pacjentów i przygotowanie w danym dniu kilku dodatkowych porcji nie stanowi żadnego problemu. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku rady budowy składającej się z kierownictwa Wnioskodawcy oraz inspektorów, którzy z ramienia organu tworzącego sprawują nadzór nad prawidłową realizacją inwestycji budowlanych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Posiedzenia Rady budowy trwają niekiedy do późnych godzin popołudniowych i w takich przypadkach Dyrektor Wnioskodawcy również chciałby zapewnić uczestnikom możliwość skorzystania z ciepłego posiłku lub całego obiadu. Koszt tzw. „wsadu do kotła” w przypadku obiadu przygotowanego przez stołówkę wynosi 7,00 zł.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż organem tworzącym Wnioskodawcę jest Minister Obrony Narodowej, którego na podstawie pełnomocnictwa Ministra Obrony Narodowej reprezentuje Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia - Szef Służby Zdrowia WP. Organ tworzący powołuje radę społeczną zgodnie z art. 48 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej zaś radę budowy powołuje Szef Rejonowego Zarządu Infrastruktury, który na podstawie zawartej umowy pełni funkcję inwestora zastępczego przy realizacji robót budowlanych w ramach zadań inwestycyjnych. Rejonowy Zarząd Infrastruktury sprawuje jednocześnie trwały zarząd nad nieruchomościami Wnioskodawcy.

Rada społeczna działa na zlecenie organu władzy tj. organu tworzącego jakim jest Minister Obrony Narodowej zgodnie z art. 48 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej zaś Rady budowy są powoływane przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury, który jest jednostką organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącą organ administracji państwowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy z tytułu przekazania nieodpłatnych świadczeń (posiłków) dla uczestników posiedzeń u członków rady społecznej oraz rady budowy powstanie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, po analizie przepisów oraz interpretacji zawartych w literaturze fachowej spotkania z radą społeczną jak i radą budowy nie są związane z reprezentacją czy przedstawicielstwem Wnioskodawcy. Reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności. W powyższym przypadku posiedzenia rady społecznej są konieczne w bieżącej działalności Wnioskodawcy i wiążą się z realizacją postanowień ustawy o działalności leczniczej. Podobnie jest w przypadku rady budowy, której zadaniem jest nadzorowanie prowadzonych przez Wnioskodawcę inwestycji. Nie można tu zatem mówić o jakimkolwiek reprezentowaniu Wnioskodawcy na zewnątrz. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, zaproszenie na obiad członków rady społecznej czy budowy, w skład których wchodzi kierownictwo Wnioskodawcy oraz osoby powołane przez organ tworzący (m.in. z izby lekarskiej i pielęgniarskiej) nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu przekazania nieodpłatnych świadczeń na rzecz tych osób w formie posiłków.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania członkom rady społecznej i członkom rady budowy nieodpłatnych świadczeń w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie).

W pozostałym zakresie, tj. podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 11 ust. 2a powołanej ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Stosownie do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 48 ustawy o działalności leczniczej - jako organ opiniodawczy i doradczy - została powołana przez organ tworzący rada społeczna. Posiedzenia rady społecznej są organizowane w zależności od potrzeb realizując zapisy art. 48 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej. Niektórzy członkowie rady uczestniczący w posiedzeniach przyjeżdżają z miejscowości oddalonych od siedziby Wnioskodawcy nawet o 400 km. W związku z tym podczas posiedzeń kierownictwo Wnioskodawcy oraz członkowie rady społecznej są częstowani kawą, herbatą i ciastkami. Dyrektor Wnioskodawcy chciałby jednak, aby w sytuacjach, kiedy posiedzenia z uwagi na złożoność spraw przedłużą się do godzin obiadowych, zaprosić członków rady na obiad lub inny ciepły posiłek. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku rady budowy składającej się z kierownictwa Wnioskodawcy oraz inspektorów, którzy z ramienia organu tworzącego sprawują nadzór nad prawidłową realizacją inwestycji budowlanych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Posiedzenia Rady budowy trwają niekiedy do późnych godzin popołudniowych i w takich przypadkach Dyrektor Wnioskodawcy również chciałby zapewnić uczestnikom możliwość skorzystania z ciepłego posiłku lub całego obiadu. Koszt tzw. „wsadu do kotła” w przypadku obiadu przygotowanego przez stołówkę wynosi 7,00 zł. Organem tworzącym Wnioskodawcę jest Minister Obrony Narodowej, którego na podstawie pełnomocnictwa Ministra Obrony Narodowej reprezentuje Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia - Szef Służby Zdrowia WP. Organ tworzący powołuje radę społeczną zgodnie z art. 48 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej zaś radę budowy powołuje Szef Rejonowego Zarządu Infrastruktury, który na podstawie zawartej umowy pełni funkcję inwestora zastępczego przy realizacji robót budowlanych w ramach zadań inwestycyjnych. Rejonowy Zarząd Infrastruktury sprawuje jednocześnie trwały zarząd nad nieruchomościami Wnioskodawcy. Rada społeczna działa na zlecenie organu władzy tj. organu tworzącego jakim jest Minister Obrony Narodowej zgodnie z art. 48 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej zaś Rady budowy są powoływane przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury, który jest jednostką organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącą organ administracji państwowej.

Przenosząc wskazane przepisy prawa podatkowego na grunt przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż po stronie członków rady społecznej jak i członków rady budowy, którzy wezmą udział w posiedzeniach i skorzystają z nieodpłatnego świadczenia zapewnionego przez Wnioskodawcę w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż ustawodawca w art. 21 ww. ustawy nie wskazał zwolnienia przedmiotowego, pod które podlegałyby otrzymane przez członków ww. rad świadczenia nieodpłatne w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie).

W związku z powyższym, iż rada społeczna działa na zlecenie organu władzy jakim jest Minister Obrony Narodowej zaś rada budowy powołana jest przez jednostkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącą organ administracji państwowej, powstały po stronie członków ww. rad przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia w postaci - ustalonej wartości - poczęstunku (kawy, ciasta, obiadu czy ciepłego dania) winien być zaliczony do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa ww. art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przepis art. 41 ust. 7 cyt. ustawy stanowi, że jeżeli przedmiotem:

  1. wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,
  2. świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,
  3. świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18

-nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Reasumując, skoro ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zwalnia od podatku wartości nieodpłatnych świadczeń w postaci poczęstunku (kawa, ciasto, obiad czy ciepłe danie) z tytułu uczestnictwa członków ww. rad w zorganizowanych posiedzeniach, to Wnioskodawca jako płatnik winien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości tychże świadczeń, z uwzględnieniem dyspozycji powołanego art. 41 ust. 1 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym będzie miał obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11. Wskazany sposób poboru zaliczki i obowiązek wystawienia informacji PIT-11 będzie dotyczył przychodów otrzymanych przez wszystkich członków rad zarówno członków rady społecznej jak i członków rady budowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj