Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PD-2/415/0006/05
z 7 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/415/0006/05
Data
2006.04.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
prowadzenie ewidencji
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku 2005 całość odpisu na ZFŚS, mimo iż na koniec roku kwota 18.000,00 zł nie znajdowała się na rachunku bankowym wyodrębnionym dla ZFŚS.


POSTANOWIENIE

Na podstawie

art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. nr 8 poz.60 z późn. zm.),po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.01.2006r Pana X, wspólnika Sp.J. Y o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie prawidłowości ewidencjonowania jako koszt uzyskania przychodów odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

stwierdzam że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994r o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996r. Nr 70 poz.335 z późn. zm.) tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Odpis na ZFŚS za rok 2005 został w całości przekazany na wyodrębniony rachunek bankowy w 2005r.

Dnia 30 grudnia 2005r obliczono wysokość odpisu na ZFŚS za 2005r w oparciu o rzeczywistą liczbę zatrudnionych i okazało się że wpłacona kwota jest wyższa od kwoty odpisu W związku z powyższym dokonano korekty odpisu za rok 2005 a środki pieniężne z wyodrębnionego rachunku ZFŚS w kwocie 153,90 zł wpłacono na rachunek podstawowy. Tego samego dnia omyłkowo dokonano przelewu środków w wysokości 18.000,00 zł tytułem zapłaty za świadczone usługi z wyodrębnionego rachunku bankowego ZFŚS.W wyniku tej pomyłki na dzień 31.12.2005r kwota 18.000,00 zł nie znajdowała się na wyodrębnionym rachunku bankowym ZFŚS a w dniu 03.01.2006r środki pieniężne w wysokości 18.000,00 zł zostały ponownie wpłacone na wyodrębnione konto ZFŚS.

W związku z powyższym powstała wątpliwość czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku 2005 całość odpisu na ZFŚS, mimo iż na koniec roku kwota 18.000,00 zł nie znajdowała się na rachunku bankowym wyodrębnionym dla ZFŚS.

Zgodnie z przedłożonym wnioskiem wspólników zaistnienie pomyłki na przełomie roku nie zmienia faktu, iż odpis na ZFŚS za 2005r został w całości przekazany na wyodrębnione konto bankowe w 2005r.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

W ustawie z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r nr 14 poz.176 z późn. zm.) kwestie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów reguluje art.22.

Zgodnie z treścią art.22 ust.1 cyt. ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.

W myśl art.23 ust.1 pkt 7 lit.b nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wprowadziła ustawa z dnia 4 marca 1994r o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996r nr 70 poz.335 z późn. zm) Zgodnie z art.3 ust.1 tej ustawy Fundusz tworzą z zastrzeżeniem ust.2 pracodawcy zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Fundusz w myśl postanowień art.5 ust.1 i art.6 ust.1 tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych a odpisy i zwiększenia obciążają koszty działalności pracodawcy.

Stosownie do treści art.6 ust.2 w/cyt. ustawy równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art.5 13 i 14 na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 30 września tego roku z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów o których mowa w art.5 ust.1-3.

W świetle w/cyt. przepisu art.23 ust.1 pkt.7 lit.b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodów uznawane są odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych pod warunkiem przekazania środków pieniężnych stanowiących równowartość tych odpisów na rachunek Funduszu.

Ze złożonego wniosku wynika, iż środki na rachunek Funduszu przekazano w 2005r Brak na koncie Funduszu w dniu 31 grudnia 2005r kwoty 18.000,00 zł na skutek pomyłki pracownika zdaniem tut. organu podatkowego nie ma wpływu na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na Fundusz jeżeli zostały naliczone i przekazane na rachunek Funduszu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj