Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-6/07/SZU
z 1 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-6/07/SZU
Data
2007.02.01



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
opodatkowanie
produkcja
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Pytanie podatnika
Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie towarów na opisanych wyżej warunkach nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż odbiorcy nie uzyskują prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 21.12.2006r. (data wpływu do tutejszego urzędu 28.12.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka produkuje i dystrybuuje słodycze. W celu wsparcia sprzedaży Strona wstawia do sklepów tzw. materiały POS, których zadaniem jest zapewnienie estetycznego wyglądu ekspozycji:

#61485; stojaki okazjonalne podłogowe – wykonane z papieru; ustawiane w miejscach natężenia ruchu konsumentów, w celu ekspozycji produktów nie mieszczących się na półce,

#61485; stojaczki okazjonalne na ladę – wykonane z papieru, ustawiane przy kasach lub półkach w celu ekspozycji produktów impulsowych,

#61485; krawaty – wykonane z plastiku, dzięki zaczepom ułatwiają dostęp do produktu, chronią przez uszkodzeniem produktu,

#61485; amfiteatry na czekolady oraz szybki do amfiteatrów – wykonane z plastiku, służą właściwemu ułożeniu czekolad, zapobiegają łamaniu produktów,

#61485; tarki na czekolady – umieszczane na półkach tam, gdzie tabliczki czekolady nie są wyeksponowane w amfiteatrach,

#61485; podesty uniwersalne, stojaki na Ptasie Mleczko, stojaki na Produkty Czeko – wykonane z plastiku, umieszczane poza sekcją słodyczy, w miejscach dużego ruchu, zapewniają właściwą ekspozycję produktów, które nie mieszczą się na półkach i ułatwiają do nich dostęp,

#61485; amfiteatry na bombonierki i Ptasie Mleczko – wykonane z metalu, zabezpieczają produkty przez wypadaniem z półki,

#61485; druciane eurohaki i druciaki na batony, wafle i cukierki impulsowe – metalowe, umieszczane przy kasach w celu ekspozycji małych produktów opakowanych w torebki, lub drobnych słodyczy,

#61485; stojaki na produkty impulsowe i stojaki uniwersalne, również z monitorem LCD – plastikowe i metalowe, umieszczane w miejscach największego natężenia ruchu, poza sekcją słodyczy, kreują wizerunek nowoczesnej marki,

#61485; standy degustacyjne dla hostess – ustawiane przy głównej ekspozycji obok produktów przeznaczonych do degustacji, ułatwiają poczęstunek,

#61485; materiały o charakterze nieekspozycyjnym – plakaty, szturmówki, wobblery, stopery przestrzenne, taśmy promocyjne, plansze do stojaka uniwersalnego, wkładki do amfiteatrów, listew półkowych i stojaków, cenówki, listwy blokujące na półkę, owijki paletowe, naklejki, bandery rollpic – komunikują aktualne promocje, zwiększają widoczność produktów.

Opisanej powyżej materiały POS umieszczane są w sklepach przez przedstawicieli handlowych Spółki. Na podstawie uzgodnień ze sklepami, materiały te są umieszczane zwykle na okres promocji danej kategorii produktów, a często pozostają w sklepie dłużej.

Przedmiotowe materiały cały czas pozostają własnością Wnioskodawcy. Sklepy nie mogą korzystać z tych materiałów w dowolny sposób, lecz mają one służyć ekspozycji lub reklamie wyłącznie towarów produkowanych lub rozprowadzanych przez Stronę. Jeżeli sklep wykorzystałby materiały w sposób sprzeczny z ustaleniami, np. do ekspozycji produktów innych firm, Spółka ma w każdej chwili prawo zabrać należące do niej nieprawidłowo wykorzystywane materiały POS. Przedstawiciele handlowi kontrolują czy materiały POS są rozmieszczone i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, sprawdzają stopień ich zużycia oraz wymieniają te, które wskutek zużycia lub dezaktualizacji nie spełniają już swoich funkcji. Zasady lokalizacji materiałów POS oraz sposób ułożenia w nich produktów określone są w tzw. Standardach Kanałowych Spółki. Po zakończeniu promocji lub w razie zużycia materiałów POS w stopniu uniemożliwiającym dalszą ekspozycję, Spółka poprzez przedstawicieli handlowych usuwa te materiały ze sklepów lub zobowiązuje użytkowników do usunięcia i zniszczenia. Spółka przez cały czas zachowuje kontrolę nad materiałami POS wstawianymi do sklepów, nie prowadzi jednak szczegółowej ewidencji tych materiałów.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy konieczności opodatkowania od dnia 1 maja 2004r. czynności polegającej na udostępnianiu punktom sprzedaży opisanych materiałów POS, w świetle art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ustawy o VAT. Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie towarów na opisanych wyżej warunkach nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż odbiorcy nie uzyskują prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pomimo, iż materiały znajdują się fizycznie w sklepach, to Spółka zachowuje w stosunku do nich pełnię uprawnień właścicielskich. W przedmiotowej sytuacji nie zachodzi „przekazanie towarów”, o którym mowa w art. 7 ust. 2, ponieważ w przypadku przekazania beneficjentem tej czynności jest osoba obdarowana. W stosunku do materiałów POS ma miejsce jedynie udostępnienie, które poprzez polepszenie ekspozycji skutkuje zwiększeniem sprzedaży produktów Spółki.

Podatnik wskazuje również, iż materiały o charakterze nieekspozycyjnym stanowiłyby drukowane materiały o charakterze reklamowym i informacyjnym w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r., jednak przepis ten nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ umieszczenie tych materiałów w punktach sprzedaży nie stanowi dostawy towarów z uwagi na brak przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei wg przepisu art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...);
    2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z brzmienia art. 7 ust. 1 i 2 można wnioskować, że nieodpłatne przekazanie towarów stanowi dostawę tylko wtedy, gdy powoduje przeniesienie prawa do rozporządzania wydanymi towarami jak właściciel. Powyższe twierdzenie uzasadnia analiza słownikowej definicji użytego w treści art. 7 ust. 2 wyrazu „przekazanie”. Otóż „przekazywać” oznacza dawać coś komuś do dalszego dysponowania, z kolei „dysponować” to rozporządzać czymś wg własnego uznania (Popularny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, 2000r.) Z powyższego zestawienia wynika, że pod pojęciem „przekazanie” należy rozumieć wydanie czegoś komuś do dalszego rozporządzania wg własnego uznania.

Mając na uwadze treść przepisów art. 7 ust. 1 i 2, w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a także słownikową definicję wyrazu „przekazanie”, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje, że nieodpłatne przekazanie materiałów POS wyłącznie do używania zgodnie z określonymi warunkami, bez przeniesienia na odbiorcę prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). Tak więc, w rozumieniu powołanego przepisu, wydanie rzeczy bez przeniesienia na odbiorcę prawa do rozporządzania nimi, również będzie świadczeniem usług. Jednak zgodnie z treścią art. 8 ust. 2, nieodpłatna usługa podlega opodatkowaniu tylko, jeśli nie ma związku z działalnością przedsiębiorstwa. Przekazanie materiałów POS ma taki związek, nie podlega więc opodatkowaniu jak usługa.

Z uwagi na fakt, iż do przedmiotu zapytania nie ma zastosowania art. 7 ust. 2, również przepis art. 7 ust. 3 nie dotyczy materiałów POS, których przekazanie nie zostało uznane za dostawę podlegającą opodatkowaniu. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj