Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-71/07/CHYK
z 13 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-71/07/CHYK
Data
2007.04.13



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
pośrednictwo
siedziba
świadczenie usług


Pytanie podatnika
1.Czy miejscem świadczenia ww. opisanych usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę tj. czy dla ustalenia miejsca świadczenia usług “kupców europejskich” należy stosować zasadę sformułowaną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług?2.Czy w przypadku nabycia analogicznych usług tj. usług tzw. “kupców europejskich” z zagranicy Spółka ma obowiązek rozpoznawania importu usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 28.02.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej pytania pierwszego i drugiego

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na terytorium Polski na rzecz podmiotów zagranicznych usługi polegające na:

zbieraniu informacji o europejskim rynku dla określonych produktów i na tej podstawie opracowywanie programów mających na celu podnoszenie jakości produkcji oraz zwiększenie zysków poprzez zminimalizowanie wydatków ponoszonych przez kontrahentów z tytułu zakupu określonych produktów,

doradztwie przy opracowywaniu polityki cenowej dotyczącej zakupu wybranych produktów,

stałym monitorowaniu rynku zamówień,

doradztwie przy zarządzaniu zakupami określonych produktów na rynku europejskim,

doradztwie przy tworzeniu i organizacji kanałów zakupowych na rynku europejskim dla produktów nabywanych przez kontrahentów,

wyszukiwaniu podmiotów zajmujących się sprzedażą określonych produktów i doradztwo w ich wyborze,

negocjowaniu cen oraz warunków dostaw produktów nabywanych przez kontrahentów,

doradztwie w zakresie kontaktów ze sprzedawcami, rozwijanie, doskonalenie i rozszerzanie współpracy z dostawcami.

sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 74.84.14-00.00 “usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych”.

Usługi, o których mowa powyżej wykonywane są przez pracowników, którzy mogą mieć prawo do składania jak i przyjmowani w imieniu swoich kontrahentów prawnie wiążących oświadczeń. Faktura zgodnie z zawartą umową wystawiana jest na podmiot szwajcarski pełniący funkcję głównej spółki świadczącej tę usługę w ramach grupy a jednocześnie centrum rozliczeniowego w transakcjach odbywających się pomiędzy spółkami z grupy.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Strona zwróciła się z prośbą do tutejszego organu podatkowego z prośbą o zajęcie stanowiska w następujących kwestiach:

1.Czy miejscem świadczenia ww. opisanych usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę tj. czy dla ustalenia miejsca świadczenia usług “kupców europejskich” należy stosować zasadę sformułowaną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług?

2.Czy w przypadku nabycia analogicznych usług tj. usług tzw. “kupców europejskich” z zagranicy Spółka ma obowiązek rozpoznawania importu usług?

3.Czy jeżeli nastąpi taka zmiana warunków umowy przedstawionej w stanie faktycznym, która pozwoli na ustalenie, iż nabywcą usług świadczonych przez Spółkę w ramach umowy jest podatnik z państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska, lub stanie się możliwe jednoznaczne ustalenie miejsca dostawy towarów, w odniesieniu do których Spółka świadczy usługi “kupców europejskich”, w państwie członkowski UE innym niż Polska, wnioskodawca zobowiązany będzie ustalić miejsce świadczenia przedmiotowych usług w oparciu o regulacje art. 28 ust. 5 pkt. 2 lit. c oraz art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem podatnika w kwestii pytania pierwszego miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę tj. na terytorium Polski.

W zakresie własnego stanowiska odnośnie pytania drugiego podatnik twierdzi, iż w przypadku nabycia usług o analogicznym charakterze świadczonych przez inne spółki europejskie zgodnie z ich zakresem terytorialnym, za które Spóła otrzymuje fakturę wystawioną przez podmiot mający siedzibę w Szwajcarii, usługi te, stosownie do wniosków sformułowanych w punkcie 1, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż miejscem ich świadczenia jest kraj, gdzie ma siedzibę usługodawca. W związku z powyższym Spółka nie ma obowiązku wykazywania podatku należnego z tytułu importu usług oraz wystawiania faktury wewnętrznej.

ad. 1

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług n terytorium kraju,

2.eksport towarów,

3.import towarów,

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada terytorialności tj. miejsce opodatkowania świadczonych usług jest ściśle związane z miejscem ich świadczenia. O miejscu świadczenia usług rozstrzyga art. 27 ustawy. Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 -6 i art. 28 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, a w szczególności art. 27 ust. 1 miejscem świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.84.14-00.00 jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

ad. 2

Ustosunkowując się do treści wniosku w zakresie pytania drugiego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że importem usług, w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy jest świadczenie usług, z tytułu wykonywania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W przepisie tym określono, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Polski usługobiorca nie będzie jednak musiał odprowadzać podatku z tytułu importu usług, w sytuacji gdy podatek należny zostanie rozliczony przez usługodawcę na terytorium Polski, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 27 ust. 3 (usługi niematerialne) oraz art. 28 ust. 3, 4, 6, i 7 (usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów oraz usługi oraz usługi związane z rzeczowym majątkiem ruchomym), dla których podatnikiem jest usługobiorca (art. 17 ust. 2 ustawy). Należy podkreślić, iż stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy, w przypadku usług niematerialnych regulację art. 17 ust. 1 pkt 4 stosuje się jedynie w przypadku, gdy nabywcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15 mający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Należy przy tym podkreślić, iż na liście czynności podlegających opodatkowaniu zawartej w art. 5 ustawy o VAT wymienione jest odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, brak jest natomiast importu usług. Z powyższego wynika, że tylko usługi, które są świadczone na terytorium kraju podlegać będą opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Usługi, dla których miejscem świadczenia jest terytorium innego kraju niż Polska nie wywołują żadnych skutków podatkowych w zakresie polskiego podatku VAT.

Definicja importu usług dotyczy zarówno transakcji wewnątrzwspólnotowych, jak i transakcji z krajami trzecimi. Kluczowe znaczenie dla zaliczenia wykonanej usługi do importu usług ma ustalenie miejsce świadczenia, które jest zarazem miejscem opodatkowania danej transakcji. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż nabywane usługi “kupców europejskich” będą świadczone poza terytorium Polski.

Jednocześnie Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż odpowiedź w kwestii pozostałych pytań zostanie objęta odrębnymi postanowieniami.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b oraz art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj