Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-27/06
z 15 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-27/06
Data
2006.11.15



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
1. Czy Podatnik w przypadku sprzedaży olejów smarowych i olejów opałowych wytwarzanych z oleju silnikowego XXX klasyfikowanego do PKWiU 23.20.18-02.30 zakupionego od Agencji Rezerw Materiałowych, od którego akcyza została zapłacona, może na zasadzie § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r., po spełnieniu warunków, o których mowa w § 9 tego rozporządzenia, obniżyć kwotę należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy sprzedaży przedmiotowego oleju XXX przeznaczonego do wytwarzania tych wyrobów.2. Czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1 Spółka może w bieżącej deklaracji podatkowej AKC-3 dokonać odliczenia podatku akcyzowego zawartego w zakupionych od ARM-u wyrobach akcyzowych zharmonizowanych?
Tożsamy z
3816, 127732


Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z 8 sierpnia 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 16 sierpnia 2006 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowiska nie są prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.
Z ww. pisma wynika, iż Spółka w 1997 r. dokonała na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych sprzedaży oleju silnikowego XXX o kodzie PKWiU 23.20.18-02.30. Jak zaznacza w przedmiotowym piśmie podatnik, sprzedaż ta została udokumentowana fakturami VAT nr 42398 i 42402, od których Spółka zapłaciła należny podatek akcyzowy, który został ujęty w deklaracji podatku akcyzowego AKC-1 za miesiąc grudzień 1997r.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka w 2004 r. odkupiła od ARM-u przedmiotowy wyrób, który w okresie długotrwałego przechowywania w zbiornikach utracił pierwotne właściwości jak barwa i zapach, które uniemożliwiają jego dalszą odsprzedaż w formie nieprzerobionej. W związku z powyższym, Spółka zużywa go do produkcji olejów smarowych o kodzie PKWiU 23.20.18 oraz do produkcji olejów opałowych o kodzie PKWiU 23.20.17.

Podatnik zwrócił się do tut. organu z następującymi pytaniami:
1. Czy Podatnik w przypadku sprzedaży olejów smarowych i olejów opałowych wytwarzanych z oleju silnikowego XXX klasyfikowanego do PKWiU 23.20.18-02.30 zakupionego od Agencji Rezerw Materiałowych, od którego akcyza została zapłacona, może na zasadzie § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r., po spełnieniu warunków, o których mowa w § 9 tego rozporządzenia, obniżyć kwotę należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy sprzedaży przedmiotowego oleju XXX przeznaczonego do wytwarzania tych wyrobów.
2. Czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1 Spółka może w bieżącej deklaracji podatkowej AKC-3 dokonać odliczenia podatku akcyzowego zawartego w zakupionych od ARM-u wyrobach akcyzowych zharmonizowanych?

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 ze zmianami), w przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów smarowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 5-9 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz deprasacji olejów napędowych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów lub o akcyzę zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.
W przypadku zużycia w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do wytwarzania preparatów smarowych wymienionych w poz. 12-14 załącznika nr 1 do ustawy, podatnik może obniżyć kwotę akcyzy należnej o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie surowców zużytych do wyprodukowania tych wyrobów.

Z kolei przepis § 9 w/w rozporządzenia wskazuje, iż w przypadkach określonych w rozporządzeniu, podatnik może obniżyć należną akcyzę o zapłaconą akcyzę, pod warunkiem że:
1) nabyte wyroby podlegały obowiązkowi podatkowemu i nie były zwolnione od akcyzy;
2) podatnik posiada dowód, że zapłacił kwotę akcyzy wynikającą z faktur i z faktur korygujących, a w przypadku dokumentów celnych - kwotę akcyzy wynikającą z tych dokumentów;
3) podatnik nie otrzymał zwrotu akcyzy na podstawie odrębnych przepisów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub w sprawie zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę w/w przepisy oraz fakt zakwalifikowania w złożonym przez Spółkę wniosku oleju silnikowego XXX do kodu PKWiU 23.20-18-02.30 - czyli jako produkt rafinacji ropy naftowej zgodnie z poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawartym w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym - Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym obniżenie kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy sprzedaży przedmiotowego oleju nie jest możliwe w obowiązującym stanie prawnym.

Zdaniem tut. Organu, w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym należy wyróżnić dwa niezależne od siebie zdarzenia podatkowe, a mianowicie - jak wynika z wniosku Spółki -pierwotną sprzedaż przedmiotowego oleju silnikowego dokonaną na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych w 1997r. oraz jego ponowny zakup od tegoż kontrahenta w 2004r.

W przypadku tego oleju klasyfikowanego przez Spółkę do kodu PKWiU 23.20-18-02.30 ewentualne obniżenie kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie (a nie jak w piśmie Spółki - przy sprzedaży), mogłoby nastąpić w oparciu o przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 ze zmianami), przy zachowaniu m.in. warunków określonym w § 9 tegoż rozporządzenia. Jednym z warunków tego przepisu jest posiadanie dowodu zapłaty akcyzy wynikającej z faktury.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie § 9 ust. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798 ze zmianami), na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku w tym podatku, jest obowiązany określić w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.
Oznacza to, iż wyłącznie podatnik podatku akcyzowego (nie zwolniony od tego podatku), jest jedynym podmiotem mającym umocowanie prawne do wyszczególnienia na fakturze kwoty zapłaconego podatku akcyzowego. To z kolei pozwala nabywcy wyrobów akcyzowych, posiadającemu fakturę VAT z określoną na tej fakturze kwotą podatku akcyzowego, obniżyć kwotę akcyzy należnej o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu komponentów zużywanych do wyprodukowania tych wyrobów.

Reasumując, z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika by Spółka była w posiadaniu faktury VAT z wyszczególnioną zapłaconą kwotą akcyzy, a akcyza została zapłacona przez Spółkę od wcześniejszej czynności, tj. sprzedaży. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego – kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie. Zatem Spółka nie ma prawa do dokonania obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy sprzedaży przedmiotowego oleju.

W przedmiotowym wniosku Spółka zwróciła się do tut. Organu z dwoma pytaniami, przy czym odpowiedź na pytanie drugie postawione przez podatnika, tj. czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1 Spółka może w bieżącej deklaracji podatkowej AKC-3 dokonać odliczenia podatku akcyzowego zawartego w zakupionych od ARM-u wyrobach akcyzowych zharmonizowanych? – wynika bezpośrednio z zajętego w niniejszym piśmie stanowiska organu odnośnie pytania pierwszego postawionego we wniosku. W konsekwencji nie jest również prawidłowe stanowisko podatnika w części dot. pytania drugiego.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy obowiązującego prawa należało stwierdzić jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj