Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-242/12-2/MR
z 29 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-242/12-2/MR
Data
2012.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nagrody
odliczenie podatku od towarów i usług
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług, które zostaną następnie przekazane przez Spółkę pracownikom w ramach Programu (po spełnieniu określonych kryteriów oceny działań pracownika)?
2. Czy wydanie przez Spółkę nagród pracownikom w ramach Programu podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług?



Wniosek ORD-IN 933 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność na terenie Polski w zakresie sprzedaży i serwisowania wysokowydajnych narzędzi do obróbki skrawaniem. Spółka zatrudnia wykwalifikowanych pracowników, przez co możliwe jest gwarantowanie klientom Spółki wysokiej jakości serwisu technicznego i handlowego. Obecnie Spółka zatrudnia 51 osób, w tym przedstawicieli techniczno-handlowych. W praktyce jej wyniki finansowe zależą w dużym stopniu m.in. od indywidualnych umiejętności i zaangażowania pracowników.

W celu stałego zwiększania efektywności i jakości pracy swoich pracowników, Spółka zamierza wdrożyć specjalny program motywacyjny dla pracowników Spółki (dalej: Program). W szczególności, zgodnie z założeniami, Program ma wpływać na:

  • motywowanie pracowników do osiągania wysokich wyników oraz świadczenia usług o wysokiej jakości dla klientów Spółki co bezpośrednio wpływa na zwiększenie poziomu obrotów,
  • zwiększanie poziomu sprzedaży co bezpośrednio przekłada się na przychody Spółki,
  • motywowanie do zdobywanie określonych kwalifikacji i podejmowania określonych prac,
  • promowanie określonych wzorców zachowań (np. innowacyjne pomysły, własna inicjatywa, dobre relacje z zespołem, dobre relacje z klientami, itp.), które mają obowiązywać w Spółce,
  • wprowadzenie atmosfery współzawodnictwa między pracownikami, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie wyższego poziomu obrotów,
  • zbudowanie i umocnienie przywiązania pracowników do Spółki jako pracodawcy oraz stworzenie optymalnych warunków pracy,
  • podtrzymywanie poczucia zadowolenia z pracy.

Zasady funkcjonowania Programu wynikać będą z Regulaminu Programu, który będzie obowiązywał wszystkich pracowników. W szczególności, zgodnie z Regulaminem w ramach Programu wyróżniający się pracownicy będą nagradzani przez Spółkę za spełnienie odpowiednich warunków/kryteriów określonych w Regulaminie (np. osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży, liczba odbytych spotkań, zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań, itp.). Nagrodami dla pracowników będą m.in.:

  • zabiegi i pobyt w salonie kosmetycznym/SPA,
  • bilety do kina, opery, teatru, na koncerty, festiwale i mecze,
  • kursy e-learningowe,
  • szkolenia,
  • kursy tańca,
  • weekendowe wyjazdy w bliskie regiony,
  • gra paintball, gokarty,
  • wstęp do parku linowego,
  • lot szybowcem,
  • lot motolotnią.

Jednocześnie, Regulamin wskazywać będzie jasno określone kryteria oceny pracowników (dla każdego działu i zespołu zostaną określone szczegółowe cele oraz warunki przyznawania nagród), zasady nagradzania (tj. okresy, za które przysługują nagrody, rodzaj nagród), osoby odpowiedzialne za wdrożenie Programu w Spółce i monitorowanie poziomu spełnienia wspomnianych kryteriów oraz wytypowanie pracowników, którym w poszczególnych okresach przysługują wspomniane nagrody za osiągnięcia. Program stanowić będzie element polityki kadrowej Spółki. Skierowany będzie do wszystkich pracowników Spółki (możliwość udziału w Programie przewidziana będzie dla dotychczasowych, jak i nowych pracowników). Pracownicy będą zobowiązani do zapoznania się z Regulaminem Programu, który wprowadza dodatkowy element wynagradzania pracowników.

Wydatki Spółki ponoszone w związku z realizacją Programu oraz zakupem nagród będą finansowane ze środków obrotowych Spółki (tj. nie z środków np. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych). Wartość nagród stanowi element wynagrodzenia pracownika, opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz będące podstawą do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług, które zostaną następnie przekazane przez Spółkę pracownikom w ramach Programu (po spełnieniu określonych kryteriów oceny działań pracownika)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabyciem usług, które następnie zostaną przekazane przez Spółkę pracownikom w ramach Programu jako nagrody (po spełnieniu określonych kryteriów oceny działań pracownika zgodnych z oczekiwaniami Spółki) Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży, jak również towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami (istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu opodatkowanego VAT). Zatem o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przekłada się bezpośrednio na uzyskanie obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz wpływa na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczynia się do generowania przez podatnika obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się np. koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej, itp.

Spółka wskazała, że w ramach Programu będzie ponosiła wydatki na zakup usług, które zostaną przeznaczone na nagrody dla pracowników wyróżniających się wysokimi wynikami w obszarach wskazanych w Regulaminie (uznanych przez Spółkę za istotne z perspektywy zwiększania efektywności i jakości pracy pracowników, a tym samym wpływających na wyniki finansowe Spółki). Wprowadzenie Programu ma na celu m.in.: zwiększenie poziomu sprzedaży poprzez motywowanie pracowników do osiągania wysokich wyników oraz świadczenia usług o wysokiej jakości, motywowanie pracowników do zdobywania określonych kwalifikacji i podejmowania określonych prac, promowanie określonych wzorców zachowań (np. innowacyjne pomysły, własna inicjatywa, dobre relacje z zespołem, itp.), wprowadzenie atmosfery współzawodnictwa między pracownikami, zbudowanie i umocnienie przywiązania pracowników do Spółki jako pracodawcy oraz stworzenie optymalnych warunków pracy. Tym samym Program ma przyczynić się do wzrostu sprzedaży realizowanej przez Spółkę, a więc do wzrostu obrotu podlegającego VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup nagród (usług) przekazywanych pracownikom w ramach Programu, z uwagi na ich związek z działalnością opodatkowaną VAT.

Na marginesie Spółka dodała, iż generalnie na gruncie przepisów o podatkach dochodowych przedmiotowe wydatki uznaje się za stanowiące koszty uzyskania przychodów, co dodatkowo świadczy o tym, że są one związane z działalnością gospodarczą (opodatkowaną) Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 ustawy, zostały wskazane sytuacje, w których podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

W prawie zarówno europejskim, jak i krajowym, zasada potrąceń podatku naliczonego stanowi wprost o związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z nią, w stopniu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług od podatku należnego. Innymi słowy, jeżeli nabywane towary lub usługi są przeznaczone do transakcji podlegających opodatkowaniu, podatnik będzie mieć prawo do odliczeń z podatku należnego do zapłaty.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winny pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność na terenie Polski w zakresie sprzedaży i serwisowania wysokowydajnych narzędzi do obróbki skrawaniem. Spółka zatrudnia wykwalifikowanych pracowników, przez co możliwe jest gwarantowanie klientom Spółki wysokiej jakości serwisu technicznego i handlowego. Obecnie Spółka zatrudnia 51 osób, w tym przedstawicieli techniczno-handlowych. W praktyce jej wyniki finansowe zależą w dużym stopniu m.in. od indywidualnych umiejętności i zaangażowania pracowników. W celu stałego zwiększania efektywności i jakości pracy swoich pracowników, Spółka zamierza wdrożyć specjalny program motywacyjny dla pracowników Spółki (dalej: Program). W szczególności, zgodnie z założeniami, Program ma wpływać na:

  • motywowanie pracowników do osiągania wysokich wyników oraz świadczenia usług o wysokiej jakości dla klientów Spółki co bezpośrednio wpływa na zwiększenie poziomu obrotów,
  • zwiększanie poziomu sprzedaży co bezpośrednio przekłada się na przychody Spółki,
  • motywowanie do zdobywanie określonych kwalifikacji i podejmowania określonych prac,
  • promowanie określonych wzorców zachowań (np. innowacyjne pomysły, własna inicjatywa, dobre relacje z zespołem, dobre relacje z klientami, itp.), które mają obowiązywać w Spółce,
  • wprowadzenie atmosfery współzawodnictwa między pracownikami, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie wyższego poziomu obrotów,
  • zbudowanie i umocnienie przywiązania pracowników do Spółki jako pracodawcy oraz stworzenie optymalnych warunków pracy,
  • podtrzymywanie poczucia zadowolenia z pracy.

Zasady funkcjonowania Programu wynikać będą z Regulaminu Programu, który będzie obowiązywał wszystkich pracowników. W szczególności, zgodnie z Regulaminem w ramach Programu wyróżniający się pracownicy będą nagradzani przez Spółkę za spełnienie odpowiednich warunków/kryteriów określonych w Regulaminie (np. osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży, liczba odbytych spotkań, zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań, itp.). Nagrodami dla pracowników będą m.in.: zabiegi i pobyt w salonie kosmetycznym/SPA, bilety do kina, opery, teatru, na koncerty, festiwale i mecze, kursy e-learningowe, szkolenia, kursy tańca, weekendowe wyjazdy w bliskie regiony, gra paintball, gokarty, wstęp do parku linowego, lot szybowcem, lot motolotnią. Regulamin wskazywać będzie jasno określone kryteria oceny pracowników (dla każdego działu i zespołu zostaną określone szczegółowe cele oraz warunki przyznawania nagród), zasady nagradzania (tj. okresy, za które przysługują nagrody, rodzaj nagród), osoby odpowiedzialne za wdrożenie Programu w Spółce i monitorowanie poziomu spełnienia wspomnianych kryteriów oraz wytypowanie pracowników, którym w poszczególnych okresach przysługują wspomniane nagrody za osiągnięcia. Program stanowić będzie element polityki kadrowej Spółki. Skierowany będzie do wszystkich pracowników Spółki (możliwość udziału w Programie przewidziana będzie dla dotychczasowych, jak i nowych pracowników). Pracownicy będą zobowiązani do zapoznania się z Regulaminem Programu, który wprowadza dodatkowy element wynagradzania pracowników. Wydatki Spółki ponoszone w związku z realizacją Programu oraz zakupem nagród będą finansowane ze środków obrotowych Spółki (tj. nie z środków np. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych). Wartość nagród stanowi element wynagrodzenia pracownika, opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz będące podstawą do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, Program ma przyczynić się do wzrostu realizowanej przez niego sprzedaży, a więc do wzrostu obrotu podlegającego VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w omawianej sprawie warunek, o którym mowa powyżej został spełniony, bowiem nabywane przez Spółkę usługi, które zostaną przekazane pracownikom w ramach Programu jako nagrody, mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, bowiem będą przyczyniać się do wzrostu sprzedaży realizowanej przez Spółkę, a więc do wzrostu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich zakupu.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług, które zostaną następnie przekazane przez Spółkę pracownikom w ramach Programu jako nagrody.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony w odrębnej interpretacji z dnia 29 maja 2012 r. nr ILPP2/443-242/12-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj