Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
E2/436-2/07
z 27 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
E2/436-2/07
Data
2007.04.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
przepisy przejściowe
spadkobiercy
stosowanie przepisów
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Czy spadkobiercom osoby zmarłej w 2006 r. przysługuje zwolnienie przewidziane w art. 4a ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn ?
Tożsamy z
145728, 146814
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać za nieprawidłowe Pana stanowisko dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 222, poz. 1629). Uzasadnienie Zgodnie z treścią art. 14a cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym. W piśmie z dnia 10 lutego 2007 r. przedstawił Pan następujący stan faktyczny: Pana zdaniem, wymienionym wyżej spadkobiercom przysługuje zwolnienie przewidziane w art. 4a ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn na podstawie dwóch uregulowań prawnych: Stwierdza Pan, że za słusznością tego stanowiska przemawiają następujące motywy: Z uwagi na powyższe uważa Pan, że ww. spadkobiercom przysługuje zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, bowiem obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstał wówczas, gdy przepis ten obowiązywał. Oceniając przedstawiony stan faktyczny, organ podatkowy uznaje Pana stanowisko za nieprawidłowe w świetle obowiązujących przepisów podatkowych. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 222, poz. 1629), zawierającego przepisy przejściowe, do nabycia rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie powyższej ustawy. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że nowe regulacje dotyczą spadków nabytych po dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy, tj. po 1 stycznia 2007 r. W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym, nabycie spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawczyni, tj. 1.07.2006 r., zgodnie z art. 924 k.c., który stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy i art. 925 k.c., według którego spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Tak więc, nowy przepis art. 4a ust. 1 cyt. ustawy o podatku od spadków i darowizn nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie. Ponadto, w opisanej przez Pana sytuacji nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, ponieważ spadkobiercy nie złożyli dotąd wniosku do sądu o wydanie orzeczenia stwierdzającego nabycie praw do spadku a zgodnie z art. 6 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od spadków o darowizn obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje z chwilą uprawomocnienia się takiego orzeczenia. Za błędne uznaje się też Pana stanowisko w kwestii interpretacji art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, który stanowi, że przepis art. 4 ust. 4 ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 16 listopada 2006 r., ma zastosowanie również do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło po dniu 12 maja 2006 r. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. z ulg podatkowych, określonych w art. 4 i art. 16 ustawy o podatku od spadków darowizn, mogli korzystać wyłącznie nabywcy posiadający obywatelstwo polskie lub miejsce stałego pobytu na terytorium Polski (art. 4 ust. 4 i art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Przepis art. 4 ust. 4 ustawy w nowym brzmieniu umożliwia korzystanie z ulg i zwolnień, o których mowa w tej ustawie także nabywcom posiadającym obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub mającym miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa, co w konsekwencji zapewnia zgodność przepisów polskich z prawem Unii Europejskiej w tej kwestii. Jeżeli nabycie majątku nastąpiło w okresie od 13 maja do 31 grudnia 2006 r., osoby te mogą skorzystać z ulg wyłącznie w zakresie art. 4 ust. 1 i art 16 ww. ustawy, gdyż przepisy przejściowe nie dotyczą art. 4a ustawy. W okresie od dnia 13 maja 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. na podstawie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od spadków i darowizn od niektórych podatników (Dz.U. Nr 73, poz. 506) zapewniono równe traktowanie obywateli państw członkowskich UE (EOG), przez zaniechanie poboru podatku od spadków i darowizn od podatników posiadających obywatelstwo jednego z ww. państw członkowskich Unii Europejskiej (EOG) mających miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa, z tytułu nabycia przez nich rzeczy lub praw majątkowych, określonych w art 4 ust 1 oraz art 16 ustawy. Przepis przejściowy art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej pozwala na skorzystanie z ulg podatkowych (wyłącznie tych, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 16 ustawy i w zakresie, w jakim one obowiązywały do 31 grudnia 2006 r.) tym obywatelom państw EOG, którzy nabyli majątek w okresie od 13 maja 2005 r. do 31 grudnia 2006 r., a nie objęły ich przepisy ww. rozporządzenia. Oznacza to, że przepisy przejściowe jedynie rozszerzyły z moca wsteczną zakres podmiotowy zwolnień i ulg podatkowych. Powyższej interpretacji udziela się w oparciu o stan faktyczny opisany w Pana piśmie i zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej wydania. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika lub płatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 336 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.