Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1/4151/9/2007
z 23 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4151/9/2007
Data
2007.04.23


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
środek trwały
środki pomocowe
wyposażenie


Pytanie podatnika
dot. „jednorazowej dotacji inwestycyjnej” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art.14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b (w związku z art.14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), art. 22 ust.1, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 21.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 16.11.2006 r. znak: US.I-1.415/8/2006 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 09.10.2006 r.), dotyczące „jednorazowej dotacji inwestycyjnej” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, uznaje:

  • za prawidłowe w odniesieniu do środka trwałego,
  • za nieprawidłowe w odniesieniu do wyposażenia (nie zaliczanego do środków trwałych).

Pismem z dnia 29.08.2006 r. Pani B. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pani B. otrzymała bezzwrotną jednorazową dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 09.10.2006 r.) Strona podała, że otrzymane środki finansowe przeznaczyła na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie gabinetu, w tym urządzenia medycznego (Body Detox), które objęła ewidencją środków trwałych.

Zdaniem Podatniczki „otrzymane środki nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) i nie należy ich ujmować w książce przychodów i rozchodów. Jednocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia nie są kosztem uzyskania przychodów i również nie są ewidencjonowane w książce przychodów i rozchodów”. W związku z powyższym, Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej o zajęcie stanowiska w sprawie.

W rozstrzygnięciu postanowienia z dnia 16.112006 r. (znak: US.I-1.415/8/2006) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Pani B. jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał zaś, że:

  • „otrzymane środki na zakup urządzenia stanowiącego środek trwały (Body Detox) nie będą zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej i nie będą ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jednakże, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy o podatku dochodowym, odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z otrzymanego wsparcia nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i tym samym ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów”,
  • „natomiast środki przeznaczone na zakup wyposażenia gabinetu będą zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej i ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a jednocześnie – zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatki te będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionego pismem z dnia 09.10.2006r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 16.11.2006 r. znak: US.I-1.415/8/2006, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 – 2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy:

  • Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych,
  • ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 – 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Z przepisów tych wynika, iż otrzymana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego niniejszej sprawy stwierdzić należy, że otrzymane w 2006 r. przez Panią B. środki Europejskiego Funduszu Społecznego współfinansowanego krajowymi środkami publicznymi – nie pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych – ze środków bezzwrotnej pomocy. A zatem nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 26 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto zaznaczyć należy, że ta część środków, która w ramach współfinansowania pochodzi z budżetu państwa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. (z dniem 01.01.2004 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy został uchylony, niemniej jednak na mocy art. 14 zdanie pierwsze ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm. – zawarte w nim zwolnienie miało zastosowanie do dnia 31 grudnia 2006 r.). Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegały tylko dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Na taki charakter uzyskanych środków nie wskazuje Wnioskodawczyni w pismach z dnia 29.08.2006r. i z dnia 09.10.2006 r.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż otrzymane przez Panią B. środki finansowe w części, w jakiej zostały przeznaczone na zakup:

  • środka trwałego nie stanową przychodu z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), równocześnie wydatki na jego zakup sfinansowane tymi środkami - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy - nie stanowią kosztu uzyskania przychodów (przepis ten stanowi bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części; wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d tej ustawy, oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy, bez względu na czas ich poniesienia). Tym samym zdarzenia te nie będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  • wyposażenia stanowi przychód z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), równocześnie wydatki na jego zakup sfinansowane tym przychodem będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy (przepis ten stanowi bowiem, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy). Tym samym zdarzenia te będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zaznaczyć należy, że skutki podatkowe dla Podatniczki będą w tym wypadku neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków pomocowych zostaną zrównoważone wydatkami na zakup wyposażenia, stanowiącymi koszty uzyskania przychodów.

Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Podatniczki, iż otrzymane środki nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; równocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia nie są kosztem uzyskania przychodów, i również nie są ewidencjonowane w księdze przychodów i rozchodów – należy zatem uznać za prawidłowe wyłącznie w odniesieniu do środka trwałego, natomiast za nieprawidłowe w odniesieniu do wyposażenia (nie zaliczanego do środków trwałych).

W tym stanie sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 16.11.2006 r. znak: US.I-1.415/8/2006, w którego rozstrzygnięciu ww. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe w całości stanowisko Podatniczki zawarte we wniosku z dnia 29.08.2006 r. – rażąco narusza prawo.

W myśl art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj