Interpretacja Urzędu Celnego w Przemyślu
401000-PA-911-1/06/1
z 14 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
401000-PA-911-1/06/1
Data
2006.11.14



Autor
Urząd Celny w Przemyślu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
biokomponent
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy produkcja i sprzedaż estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych,spełniających wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem jakości, jakobiokomponentu do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych jest zwolniona z podatku akcyzowego.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony – pismo z dnia 24 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu – 31 sierpnia 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu postanawia:
uznać stanowisko przedstawione przez stronę za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31.08.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Firmy XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX X XXXXX XXXX X X.X., XXXXXXX XXX X, XX-XXX XXXXXX o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

XXXXXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXXX XXXXXXXX XXXX., wpisana pod nr KRS XXXXXX, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zajmuje się produkcją wyrobu pod nazwą estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (biokomponenty) o symbolu PKWiU 24.66.48-90.30. Przedmiotowy wyrób posiada świadectwo jakości nr XXXXX z dnia 30.03.2006 r. wydane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie. Wyrób spełnia wymagania zawarte w Załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. Nr 218, poz. 1845). Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (biokomponenty) wytwarzane są z odnawialnych źródeł energii tj. biomasy nasion oleistych rzepaku i tłuszczów zwierzęcych. Produkowany wyrób jako estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (biokomponenty), przeznaczony jest do sprzedaży w celu użycia jako biokomponent produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Nie jest natomiast przeznaczony do sprzedaży przez Spółkę jako samoistne paliwo. Ponadto, Spółka informuje, iż w związku z uruchomieniem produkcji wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, podjęte zostały m.in. następujące czynności przygotowawcze w celu spełnienia wymogów ustawowych:
- Spółka dokonała zgłoszenia i uzyskała wpis do rejestru Przedsiębiorców Wytwarzających i Magazynujących Biokomponenty;
- Spółka uzyskała świadectwo jakości, wydane przez akredytowane laboratorium.

Pismem z dnia 7 września 2006 r. Spółka poinformowała tut. organ podatkowy, że w sprawie, której dotyczy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Podatnik stoi na stanowisku, że produkcja i sprzedaż wyrobu: estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wg klasyfikacji PKWiU 24.66.48-90.30, spełniającego wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem jakości nr XX/2006, jako biokomponent do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych jest zwolniona z podatku akcyzowego w oparciu o następujące, obowiązujące przepisy prawa. Produkowany przez Spółkę wyrób – estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych zaliczony jest do biokomponentów w oparciu o art. 2 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 w/w ustawy, do obrotu można wprowadzić wyłącznie biokomponenty spełniające wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem wydanym przez akredytowane jednostki certyfikujące. Spółka posiada stosowne świadectwo wydane w oparciu o cyt. powyżej przepisy, a tym samym wprowadzanie do obrotu gospodarczego, produkowanego przez Spółkę wyrobu, jest zgodne z przepisami ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. W oparciu a § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), zwolnione od akcyzy są biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, które zostały wyprodukowane z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. Nr 218, poz. 1845). Zdaniem Spółki produkcja i sprzedaż wyrobu – estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, spełniającego wymagania jakościowe i będącego biokomponentem przeznaczonym do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, jest zwolniona z podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm. ), użyte określenia oznaczają:
1) biokomponenty to – ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe,
2) ester to – estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów,
3) bioetanol to – odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów
4) paliwa ciekłe:
a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie do 5 % bioetanolu oraz do 15 % eterów, stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b) olej napędowy zawierający do 5% estrów stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
5) biopaliwa ciekłe
a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b) estry, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
c) olej napędowy, zawierający powyżej 5 % estrów, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.
Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.
W myśl tego przepisu do paliw silnikowych i olejów opałowych, poza wyrobami wymienionymi w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, zalicza się również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia biokomponentu – ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych (na cele napędowe lub opałowe albo cele inne niż napędowe lub opałowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów akcyzowych. Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych przeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu akcyzą i jako wyroby akcyzowe zharmonizowane muszą być produkowane w składzie podatkowym, niezależnie np. od tego, czy produkowane są na własne potrzeby, do celów badawczych, czy na sprzedaż.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.
Zatem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Z powyższego wynika, że biokomponenty są zwolnione z akcyzy, jednakże zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;
2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust.3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.
Z tak skonstruowanego zapisu § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) wynika, iż wyprodukowane biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych będą zwolnione z podatku akcyzowego po spełnieniu warunków wymienionych w tym paragrafie między innymi, że ich produkcja będzie odbywać się w składzie podatkowym, w którym zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a wyprowadzenie ze składu podatkowego odbywać się będzie również w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.
W myśl wyżej wskazanych przepisów prawa, stwierdzić należy, iż zwolnione od podatku akcyzowego są biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, co w swoim piśmie zaznaczyła Strona. Jednakże, powyższe zwolnienie znajduje zastosowanie jedynie w przypadkach spełniających wymogi zawarte w §12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj