Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-008/2007/CJ
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-008/2007/CJ
Data
2007.03.14



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
paliwo silnikowe


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika : Jak należy interpretować zapis § 13 ust. 4, zdanie drugie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec , a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego ( Dz. U. nr 35/2004, poz. 312 z późn. zmianami): „ W przypadku składów magazynowych, w których magazynowane są paliwa silnikowe, oleje opałowe, oleje smarowe i gaz, średnioroczny okres składowania w danym magazynie wynosi minimum 2 dni”1.Czy do obliczenia średniorocznego okresu magazynowania paliw silnikowych należy brać pod uwagę wszystkie paliwa silnikowe wyprodukowane lub przetworzone przez samą Spółkę i te, które zostały wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot2.Jeżeli do obliczenia średniorocznego okresu magazynowania paliw silnikowych należy brać pod uwagę wyłącznie te, które zostały wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot to czy należy dokonać ich rozróżnienia ze względu na to kto jest ich właścicielem, tj. wyroby wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot będące własnością samej Spółki oraz wyroby pozostające własnością innych niż Sp. z o.o. podmiotów. W przypadku, gdy takie rozróżnienie jest zasadne , to które z tych wyrobów (a więc będące własnością Spółki czy będące własnością innych podmiotów) należy brać pod uwagę do obliczenia średniorocznego okresu magazynowania paliw silnikowych3.W jaki sposób należy liczyć okres magazynowania konkretnej dostawy paliw silnikowych jeżeli wyroby zostają przyjęte do magazynu jednego dnia a wydane z niego następnego dnia. Czy słusznym jest pogląd, iż okres magazynowania w takim przypadku wynosi dwa dni.4.Czy średnioroczny okres magazynowania paliw silnikowych można potraktować jako średnią obliczaną w ten sposób, iż będzie ona ilorazem sumy okresu magazynowania poszczególnych dostaw i liczby dostaw wyrobów przyjętych w danym roku do składu.5.Jeżeli wyroby przyjęte do składu jako jedna dostawa są następnie wydawane partiami przez dłuższy okres czasu to jak liczyć okres ich magazynowania. Czy w takim przypadku przyjąć można, że okres ich magazynowania to średnia ważona liczona w następujący sposób: założenie: partia wyrobu przyjęta na skład 1 stycznia to 100 jednostek. 2 stycznia wydano 40 jednostek, 6 stycznia wydano 60 jednostek. Okres magazynowania tej partii wyrobów zatem:<( 40 jedn*2 dni ) + (60 jedn.*6 dni)>/100 jednostek = 4,4 dnia.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika bez nr z dnia 14.12.2006 r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 15.12.2006 r.),

postanawiamocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, za:1.prawidłowe- w zakresie ustalenia, których wyrobów akcyzowych zharmonizowanych magazynowanie w składzie podatkowym magazynowym uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków określonych w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.) oraz w zakresie sposobu obliczania średniorocznego okresu magazynowania 2.nieprawidłowe – w zakresie sposobu obliczania terminu magazynowania poszczególnych dostaw wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego.

uzasadnienie

I. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: Podatnik, Sp. z o.o., na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach prowadzi skład podatkowy. W ramach prowadzonej działalności Spółka magazynuje wyroby akcyzowe paliwa silnikowe, wśród których znaleźć się mogą również wyroby wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot. Wyroby te mogą stanowić zarówno własność Sp. z o.o. jak i innych podmiotów. II. Stanowisko Podatnika: Biorąc pod treść § 13 rozporządzenia w sprawie zezwoleń...oraz faktu jego umiejscowienia w rozdziale 3 . zatytułowanym: „ Szczegółowe warunki dla podmiotu magazynującego w składzie podatkowym wyroby akcyzowe zharmonizowane, wyprodukowane i przetworzone przez inny podmiot, niż skład podatkowy” do obliczania średniorocznego okresu magazynowania paliw silnikowych należy brać pod uwagę tylko te spośród nich, które zostały wytworzone lub wyprodukowane przez inny podmiot. Jednocześnie, zdaniem Spółki, nie ma znaczenia własność wyrobów ( czy są własnością Spółki, czy innego podmiotu). Jedynym kryterium, o którym mowa w ustawie i rozporządzeniu jest rozstrzygnięcie kto wytworzył lub wyprodukował te wyroby.Ze względu na brak w § 13 rozporządzenia sposobu obliczania ilości dni niezbędnych do magazynowania wyrobów w magazynie akcyzowym, zdaniem Spółki, wprowadzenie wyrobu do magazynu jednego dnia i wyprowadzenie następnego dnia oznacza, iż były one tam magazynowane przez dwa dni.Zdaniem Spółki należy stosować podany powyżej w pytaniach nr 4 i 5 sposób obliczania średniorocznego okresu magazynowania wyrobów. IV. Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Odpowiadając na Państwa „pytanie w sprawie stosowania przepisów o podatku akcyzowym” zawarte we wniosku bez nr z dnia 18.10.2006 r. (wpływ do Urzędu Celnego dnia 20.10.2006 r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), informuję co następuje : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy „Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą” oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy”. Odpowiedź na pytanie 1 i 2 Ustawa o podatku akcyzowym określa m.in. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą. Poniżej wymieniono przepisy prawa regulujące sprzedaż wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym z zawieszoną akcyzą: Pojęcie składu podatkowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w myśl którego skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.Rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym określa natomiast art. 30 ust. 1 ww. ustawy, w świetle którego, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.Stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług; 3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe; 4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; 5) złoży zabezpieczenie akcyzowe; 6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. Natomiast ust. 2 pkt. 1 ww. artykułu dodaje, iż podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, poza warunkami określonymi w ust.1, obowiązany jest dodatkowo spełnić warunki w zakresie minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.Przepis § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.) stanowi, co następuje:1. „ W przypadku podmiotu prowadzącego działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia jest: 1) dla wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość obrotu w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 700 mln zł;1a) dla napojów alkoholowych - minimalna wysokość obrotu w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 100 mln zł; 2) dla paliw silnikowych, olejów opałowych - pojemność magazynowa co najmniej na poziomie 5.000 m3; 2a) dla olejów smarowych – minimalna wysokość obrotów w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 20 mln zł. 3) dla gazu - pojemność magazynowa co najmniej na poziomie 500 m3.2. Wysokość obrotu, o której mowa w ust. 1 pkt 1, powinna być wyliczona na podstawie ceny sprzedaży, pomniejszonej o podatek od towarów i usług.3. W przypadku napojów alkoholowych , wyrobów tytoniowych i olejów smarowych podmiot, o którym mowa w ust. 1, rozpoczynający działalność złoży oświadczenie, w którym zadeklaruje osiągnięcie w danym roku minimalnej wysokości obrotu, w podziale na kolejne miesiące. Nieosiągnięcie deklarowanych obrotów w okresie trzech pierwszych miesięcy działalności powoduje cofnięcie zezwolenia.4. Minimalny okres magazynowania przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wynosi 5 dni, licząc od daty przyjęcia wyrobów do składu. W przypadku składów magazynowych, w których magazynowane są paliwa silnikowe, oleje opałowe, oleje smarowe i gaz, średnioroczny okres składowania w danym magazynie wynosi minimum 2 dni.Z treści przytoczonych powyżej przepisów wynika, że dodatkowe warunki odnośnie minimalnej wysokości obrotu oraz średnioroczny okres przechowywania w magazynie paliw dotyczą tylko wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wytworzonych lub wyprodukowanych przez inny, niż prowadzący skład podatkowy magazynowy, podmiot gospodarczy. Ww. przepisy nie rozstrzygają kwestii własności wyrobów. Nie ma , wobec powyższego, znaczenia, czy prowadzący skład podatkowy magazynowy jest właścicielem magazynowych wyrobów akcyzowych. Jedynym kryterium, które ma w niniejszej sytuacji zastosowanie jest fakt wyprodukowania lub wytworzenia magazynowanych wyrobów przez inny niż prowadzący skład podatkowy podmiot. Odpowiedź na pytanie 3 Cytowane powyżej przepisy ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzenia wykonawczego nie rozstrzygają kwestii sposobu obliczania okresu magazynowania konkretnej dostawy paliw. W związku z powyższym, w celu ustalenia sposobu obliczenia terminów, należy odnieść się do zapisów zawartych w ustawie z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity –Dz. U. nr 8/2005 poz. 60 z późn. zmianami). Art. 2 § 1Ordynacji podatkowej stanowi:„ Przepisy ustawy stosuje się do: 1) podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe; 2) (uchylony); 3) opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych; 4) spraw z zakresu prawa podatkowego innych niż wymienione w pkt 1, należących do właściwości organów podatkowych.§ 2. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, przepisy działu III stosuje się również do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, do których ustalenia lub określenia uprawnione są inne niż wymienione w § 1 pkt 1 organy.§ 3. Organom, o których mowa w § 2, przysługują uprawnienia organów podatkowych.§ 4. Przepisów ustawy nie stosuje się do świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz do opłat za usługi, do których stosuje się przepisy o cenach.”Sposób obliczania terminów został podany w art. 12 ww. ustawy: cyt.Art. 12. § 1. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.§ 2. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu.§ 3. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.§ 4. Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.§ 5. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.§ 6. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało: 1) wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej; 2) nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym; 3) złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku; 4) złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego; 5) złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego. Zważywszy na fakt, iż ustawa o podatku akcyzowym i przepisy wykonawcze do tej ustawy stanowią prawo podatkowe, mając na uwadze cytowany powyżej przepis art. 2 Ordynacji podatkowej, należy stwierdzić, że w przypadku braku szczegółowych rozstrzygnięć w ustawie o podatku akcyzowym i przepisach wykonawczych dotyczących obliczania terminów ( w przypadku magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym magazynowym) należy stosować przepisy zawarte w ustawie – Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym w przypadku obliczania terminu w dniach do obliczenia tego terminu nie należy brać pod uwagę dnia, w którym nastąpiło zdarzenie ( w tym przypadku dostawa do magazynu akcyzowego). Termin ten upływa z końcem ostatniego dnia, który jest brany pod uwagę. W sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę do terminu dwudniowego nie wlicza się dnia dostawy wyrobu do magazynu. Termin ten upływa z końcem drugiego dnia po dniu dostawy, np. dostawa w pierwszym dniu miesiąca – upływ terminu dwudniowego z końcem 3 dnia miesiąca.Odpowiedź na pytania 4 i 5. Naczelnik Urzędu Celnego podziela stanowisko Spółki odnośnie sposobu obliczania średniorocznego okresu magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym polegający na ustaleniu okresu magazynowania poszczególnych dostaw przyjętych na skład a następnie podzieleniu tak otrzymanej liczby przez liczbę takich dostaw. W przypadku kiedy wyroby przyjęte do składu jako jedna dostawa są następnie wydawane partiami przez dłuższy okres czasu to obliczenia średniorocznego okresu magazynowania wymaga najpierw obliczenia okresu magazynowania wyrobów z danej dostawy. Okres ich magazynowania to średnia ważona obliczona na zasadach określonych przez Spółkę powyżej w pytaniu nr 5. Zastrzeżenie do pytania nr 4 i 5 – przy obliczaniu okresu magazynowania poszczególnych dostaw i poszczególnych partii dostaw należy wziąć pod uwagę sposób obliczania terminów podany w cytowanym powyżej art. 12 ustawy – Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym założenie do obliczenia średniej ważonej podane w pytaniu 5 powinno przedstawiać się następująco: partia wyrobu przyjęta na skład 1 stycznia to 100 jednostek. 2 stycznia wydano 40 jednostek, 6 stycznia wydano 60 jednostek. Okres magazynowania tej partii wyrobów zatem:<( 40 jedn*1 dzień ) + (60 jedn.*5 dni)>/100 jednostek = 3,6 dnia. Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez Sp. z o.o. jest:1.prawidłowe- w zakresie ustalenia, których wyrobów akcyzowych zharmonizowanych magazynowanie w składzie podatkowym magazynowym uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków określonych w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.) oraz w zakresie sposobu obliczania średniorocznego okresu magazynowania 2.nieprawidłowe – w zakresie sposobu obliczania terminu magazynowania poszczególnych dostaw wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym.Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj