Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-9105-13/2006/ZK
z 19 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-9105-13/2006/ZK
Data
2006.12.19



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatnik podatku akcyzowego
podmiot zagraniczny
rejestracja


Pytanie podatnika
Czy czynności podjęte w Polsce przez firmę z siedzibą za granicą, wiążą się z obwiązkiem zarejestrowania firmy zagranicznej dla potrzeb podatku akcyzowego na terytorium Polski?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 6 kwietnia 2006 r., złożonym w Urzędzie Celnym I w Warszawie (data wpływu: 11.04.2006 r.) oraz mając na uwadze postanowienie Ministra Finansów z dnia 21 września 2006 roku, uznającego za właściwego do rozpatrzenia wniosku Strony o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 maja 2006 r. do Urzędu Celnego I w Łodzi wpłynął wniosek pełnomocnika Spółki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Postanowieniem z dnia 21 września 2006 r. o znaku AE-VI-034/21/06/IR/1455 Minister Finansów, po rozstrzygnięciu sporu o właściwość uznał za właściwego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi. We wniosku pełnomocnik przedstawił następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym posiadającym siedzibę w Szwajcarii. W ramach planowanej na terytorium Polski działalności gospodarczej polegającej na nabywaniu wyrobów tytoniowych (tj. papierosów) oraz ich dalszej odsprzedaży Spółka będzie podejmować współpracę z polskim podmiotem (dalej: “producent” i “dystrybutor”). W ramach planowanej pomiędzy JTI i producentem/dystrybutorem współpracy będą podejmowane czynności według scenariuszy wskazanych poniżej.

Scenariusz 1 - producent będzie produkował papierosy z komponentów stanowiących jego własność, z których część zostanie najpierw kupiona od JTI; - wyprodukowane papierosy producent będzie sprzedawał JTI (cena za produkty finalne uwzględniać będzie koszty zakupionych przez producenta komponentów do produkcji do produkcji papierosów oraz koszt wynagrodzeń za produkcję); - nabyte od producenta papierosy JTI będzie sprzedawał polskiemu dystrybutorowi (obecnie ten sam podmiot prawny co producent).

Scenariusz 2 - JTI sprzeda na terytorium kraju papierosy, produkowane poza Polską, polskiemu dystrybutorowi. Papierosy te będą przemieszczane ze składu podatkowego położonego na terytorium Polski do składu podatkowego dystrybutora, który będzie dokonywał ich dalszej dystrybucji na terytorioum kraju. Jak podkreśla pełnomocnik Spółki, sprzedaż papierosów we wskazanych powyżej schematach przeprowadzenia transakcji każdorazowo odbywałaby się na terytorium składu podatkowego producenta/dystrybutora (tj. JTI wystawiałby faktury sprzedaży w momencie, gdy wyroby akcyzowe znajdowałyby się w składzie podatkowym producenta/dystrybutora).

We wszystkich powyżej wymienionych przypadkach producent/dystrubutor będzie dokonywał przemieszczenia papierosów ze swojego składu podatkowego do finalnych odbiorców (i) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub (i) w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Pytanie Spółki: Czy czynności, których podjęcie jest w chwili obecnej planowane przez Spółkę, wiążą się z obowiązkiem zarejestrowania JTI dla potrzeb podatku akcyzowego na terytorium Polski?

Stanowisko: Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawneoraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej “podatnikami”. Katalog czynności opodatkowanych został natomiast wymieniony w art. 4 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym, do których należą m.in. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizopwanych, wyprowdzenie przedmiotowych wyrobów poza teren składu podatkowego, czy ich sprzedaż na terytorium kraju. Podkreślenia wymaga jednak to, iż nie każdy podmiot dokonujący ich sprzedaży będzie posiadał status podatnika podatku akcyzowego z tytułu wykonania tych konkretnych czynności. Wynika to bowiem z samej istoty (natury) podatku akcyzowego oraz obowiązującyh przepisów prawa. Cechą podatku akcyzowego jest bowiem jednofazowy charakter opodatkowania. Oznacza to, iż podatek akcyzowy powinien być płacony na pierwszym etapie obrotu, który to etap nie jset objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy (tj. w sytuacji zaistnienia pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym). Konsekwentnie, każda następna czynność, której przedmiotem są wyroby akcyzowe nie powinna podlegać opodatkowaniu tym podatkiem, a podmioty dokonujące obrotu tymi wyrobami nie są podatnikami podatku akcyzowego. Zasada ta została wyrażona w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności opodatkowanych, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w przepisach ustawowych, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Z zasady jednofazowości podatku akcyzowego wynika więc, że podatnikiem tego podatku w określonym schemacie transakcji (na który może składać się niejednokrotnie wiele następujących po sobie czynności np. produkcja wyrobów akcyzowych, przemieszczenie ich w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, sprzedaż wyrobów akcyzowych, a następnie wyprowadzenie ich poza skład podatkowy) jest ten podmiot, który dokonał pierwszej opodatkowanej czynności, z którą to czynnością wiąże się obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie podmioty podejmujące czynności, które nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, z tytułu ich podejmowania, nie mogą być w świetle obowiązujących przepisów prawa traktowane jak podatnicy tego podatku.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Przepis art. 6 ustawy o podatku akcyzowym ustala ogólną zasadę powstania obowiązku podatkowego. Zasada ta ulega jednak zmianie na podstawie przepisów szczególnych np. w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, iż nabywane przez JTI i następnie sprzedawane producentowi/dystrybutorowi papierosy objęte będą w momencie ich sprzedaży procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Objęcie tych wyrobów przedmiotową procedurą wynika stąd, iż papierosy produkowane będą na terytorium Polski w składzie podatkowym producenta (produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może się odbywać wyłącznie w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy) lub papierosy przemieszczane będą ze składu podatkowego położonego poza terytorium Polski do składu podatkowego producenta/dystrybutora położonego w Polsce (przemieszczanie wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy). Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej we wskazanych powyżej przypadkach następuje zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W obu wskazanych powyżej przypadkach pierwsza czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym (tj. z którą wiąże się obowiązek zapłaty podatku akcyzowego) powstanie co do zasady, dopiero w momencie wyprowadzenia papierosów poza teren składu podatkowego producenta/dystrybutora, o ile wyprowadzenie to nastąpi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy opodatku akcyzowym, podmioty zamierzające dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym są zobowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą są zobowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą złożyć do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego zgłoszenie rejestracyjne. W rezultacie, obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego nie dotyczy tych podmiotów, które wykonują czynności, w stosunku do których obowiązek podatkowy nie powstanie. Przykładem takich czynności jest mająca miejsce w opisywanym stanie faktycznym sprzedaż przez Spólkę wyrobów akcyzowych, w sytuacji, gdy wyroby te objęte są w mommencie sprzedaży procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W sytuacji, gdy obowiązek podatkowy nie powstaje (co ma miejsce w każdym scenariuszu przedstawionego stanu faktycznego), czynność opodatkowana nie występuje, a więc nie powstaje obowiązek złożenia przez JTI zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego i składania deklaracji akcyzowych.

Odpowiedź: Zgodnie z treścią art. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29, poz. 257 ze zm.), użyte określenia oznaczają: pkt 2) wyroby akcyzowe zharmonizowane – paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy; pkt 12) skład podatkowy – miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów ustawy o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlegają: 1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;4) eksport i import wyrobów akcyzowych;5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również m.in. świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy.

Przepisy ogólne ustawy o podatku akcyzowym stanowią (art. 6 ust. 1), iż „Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej”. Wprowadzony do ustawy przepis art. 26 ust. 1 pkt. 1 stanowi, iż „pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym”. Powyższe uregulowanie, będące przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 6 ust. 1, pozwala na przesunięcie obowiązku podatkowego w akcyzie do momentu wydania wyrobów akcyzowych do konsumpcji, tj. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza system zawieszenia poboru akcyzy. Zatem w rozpatrywanym przypadku nie powstaje obowiązek podatkowy, związany ze sprzedażą wyrobów akcyzowych na terenie kraju, w postaci świadczenia usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy, dopóki przedmiotowe czynności są dokonywane na terenie składu podatkowego, tak jak w przedstawionym przez Stronę przypadku. Obowiązek podatkowy powstanie w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt. 2 ustawy „zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy opodatku akcyzowym podmioty zamierzające dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym są zobowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą złożyć do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego zgłoszenie rejestracyjne. Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, naczelnik urzędu celnego prowadzi rejestr podatników. Ust. 2 tego artykułu stanowi, iż na wniosek zainteresowanego właściwy naczelnik urzędu celnego jest obowiązany do wydania zaświadczenia stwierdzającego, że podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem.

Biorąc pod uwagę to, że w przedstawionych schematach zamierzonego działania Spółka JTI z siedzibą w Szwajcarii nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego, nie będzie ciążył na niej obopwiązek zarejestrowania dla potrzeb podatku akcyzowego.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan prawny wynikający z przepisów obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie: Stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5. Od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj