Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/423-0291/06
z 12 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BI/423-0291/06
Data
2007.03.12
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pracownik
świadczenia zdrowotne
Pytanie podatnika
Czy koszty jakimi będzie obciążona Spólka przez klinikę medyczną za świadczenie usług medycznych w szerokim zakresie będą kosztami uzyskania przychodów?
Decyzja Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) – po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 15 lutego 2007r. nr BI/423-0291/06 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 28 września 2006r. nr I-2/423-0011/06 wydanego dla Spółki z o.o., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego
Uzasadnienie Pismem z dnia 7 sierpnia 2006r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza podpisać umowę z Kliniką Medyczną o świadczenie usług medycznych w szerokim zakresie na rzecz pracowników. W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy ponoszone wydatki z tego tytułu będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Zdaniem Podatnika umowa o świadczenie usług medycznych pozwoli w większym stopniu zabezpieczyć kondycję zdrowotną pracownika, co przyczyni się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży i zmniejszy wysokość kosztów chorobowych. W związku z tym uważa, że ponoszone wydatki z tego tytułu będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Postanowieniem z dnia 28 września 2006r. nr I-2/423-0011/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia, powołując się na art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że koszt zakupu dla pracowników usług medycznych, które nie są przewidziane przepisami prawa pracy nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 14b § 5pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2006r. możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników regulował art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z jego treścią nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień wydania postanowienia z dnia 28.09.2006r. przepisy prawa Dyrektor Izby Skarbowej uznaje za prawidłowe stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w odniesieniu do przedmiotowych wydatków poniesionych do dnia 31.12.2006r. Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń zdrowotnych finansowanych przez pracodawcę na rzecz pracowników podlegała ograniczeniom , o których mowa w przywołanym przepisie. Jednakże z dniem 1 stycznia 2007r. na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 11 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) skreślono przepis art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z dnia 15.02.1992r. Konsekwencją dokonanej zmiany jest wyłączenie przedmiotowego wydatku z katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że wydatek na świadczenia medyczne ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników stanowić będzie koszt uzyskania przychodów przy łącznym spełnieniu warunków, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego treścią kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Biorąc powyższe po uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej – postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 28 września 2006r. nr I-2/423-0011/06 |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.