Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście
ZD/415-21/07
z 14 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/415-21/07
Data
2007.06.14



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Korekty związane ze zwrotem świadczeń


Słowa kluczowe
emerytura
kompensata
służba wojskowa
świadczenie nienależne
żołnierze


Pytanie podatnika
Czy Wojewódzki Sztab Wojskowy z naliczonego uposażenia wypłaconego w 2007r. za okres od 2003 do 2007 może dokonać kompensaty świadczeń wypłacanych przez Wojskowe Biuro Emerytalne przez okres 12 miesięcy na podstawie art. 95 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) oraz świadczeń emerytalnych w sytuacji gdy zwolnienie żołnierza zawodowego ze służby wojskowej okazało się nieskuteczne (wadliwe)?
Tożsamy z
128952


Wnioskiem z dnia 21.05.2007r. Płatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania obowiązujących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że żołnierz pełniący zawodową służbę wojskową decyzją przełożonych został z niej zwolniony w dniu 31.03.2003r.. W 2003 roku ww. wypłacono świadczenia finansowe: odprawę ze służby wojskowej, ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odszkodowanie z tytułu skróconego okresu wypowiedzenia. Potrącony podatek został odprowadzony do tut. organu podatkowego w 2003 roku.

W 2007r. Dowódca Wojsk Lądowych stwierdził nieważność wydanej decyzji w sprawie wypowiedzenia stosunku służbowego i zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. W związku ze stwierdzeniem nieważności ww. decyzji przywrócono stan prawny sprzed wydania wadliwej decyzji, czyli nie nastąpiło skuteczne zwolnienie z zawodowej służby wojskowej. Tym samym nie zaistniały przesłanki określone w art. 17 i 18 ustawy z dnia 17 grudnia 1970r. o uposażeniu żołnierzy (Dz. U. z 2002, Nr 76, poz. 693 z późn. zm.) i brak było podstaw prawnych do wypłaty należności związanych ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej (odprawa, ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odszkodowanie z tytułu skróconego okresu wypowiedzenia). Ww. świadczenia stały się zatem świadczeniami nienależnymi i Płatnik zamierza dokonać ich potrącenia od kwot należnego uposażenia za lata 2003-2007. Płatnik, w oparciu o pismo Departamentu Kadr MON, zamierza także dokonać potrącenia należności wypłaconych przez WBE na podstawie art. 95 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.), od której WBE pobrało zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym Płatnik zadał pytanie czy z naliczonego uposażenia wypłaconego w 2007r. za okres od 2003 do 2007 może dokonać kompensaty świadczeń wypłacanych przez WBE tj. należności wypłacanych przez okres 12 miesięcy na podstawie art. 95 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) oraz świadczeń emerytalnych ?

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście stwierdza, co następuje:

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 12 w/cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (...) bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona (...).

Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Poza tym, stosownie do art. 41b ustawy, jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustaleniu wysokości podatku (zaliczki) płatnicy, o których mowa w art, 31, 33, 35, i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem.

W świetle powyższych unormowań Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście wyjaśnia, iż c/w art. 41b ustawy ma zastosowanie tylko do dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 27 ustawy, a więc przy zastosowaniu skali podatkowej. Zatem będzie on miał zastosowanie w przypadku zwrotu płatnikowi przez podatnika należności pieniężnych, które pobrał w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej, o których mowa w art. 95 pkt 2-6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. nr 179, poz. 1750 ze zm.), tj. np. ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, ekwiwalent za przejazd raz w roku, gratyfikacja urlopowa itd.

Zatem, jeżeli podatnik dokona zwrotu nienależnie pobranych świadczeń łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką), które uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustaleniu wysokości podatku (zaliczki), Płatnik odejmie od dochodu kwotę dokonanych zwrotów – potrąceń, łącznie z pobranym podatkiem, zaś podatnik będzie mógł składając roczne zeznanie podatkowe za rok 2006 skorzystać z uprawnień określonych w w/c art. 26 ust. 1 pkr 5 ustawy. Regulacja ta umożliwia podatnikowi odzyskanie kwoty podatku, jaką zapłacił od następnie zwróconego świadczenia.

Przepis art. 41b w/w ustawy nie będzie miał natomiast zastosowania w odniesieniu do uposażenia należnego żołnierzowi przez okres 12 miesięcy po zwolnieniu ze służby, wypłaconego przez WBE. Uposażenie to nie zwiększało bowiem dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 i nie wypłacił go żaden z płatników wskazanych w w/w przepisie. Uposażenie to podlegało natomiast regulacjom przepisów art. 30 ust. 1 pkt 4a (do 31. 12 2003 r. - art. 30 ust. 1 pkt 4), ust. 3 i ust. 8 oraz art. 41 ust. 4, art. 42 i art. 45 ust. 3 pkt 1 ustawy. A więc dochody z uposażenia wypłaconego przez WBE nie były łączone z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 i nie były ujmowane w rocznym zeznaniu podatkowym.

Jednakże w celu uzyskania zwrotu zryczałtowanego podatku dochodowego od przedmiotowego rozliczenia, żołnierz powinien dokonać zwrotu nienależnego uposażenia do WBE, następnie w celu odzyskania uiszczonego (potrąconego przez WBE) zryczałtowanego podatku, podatnik, na podstawie art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa powinien wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku z uwagi na fakt nienależnego zapłacenia w/w podatku.

Podkreślić także należy, iż c/w art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych miałby zastosowanie do świadczeń emerytalnych wypłacanych przez WBE, jednakże tylko w sytuacji, gdy „kompensacji” dokonałby płatnik, którym był WBE i tylko z dochodami wypłacanymi przez WBE.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście stwierdza, iż stanowisko WSzW, iż można dokonać „kompensaty” uposażenia i innych należności pieniężnych wypłaconych w związku z pełnieniem służby wojskowej wraz z pobranym od tych wypłat podatkiem i nienależnego uposażenia wypłaconego żołnierzowi przez okres 12 miesięcy po zwolnieniu ze służby oraz świadczenia emerytalnego i należnych od nich podatków jest niesłuszne. Wypłaty w/w należności dokonało bowiem dwóch płatników w oparciu o odrębne regulacje podatkowe, które takiej „kompensaty”- zaliczenia nie przewidują.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj