Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubinie
PDI-415/1/8/9/SP/3/07
z 19 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI-415/1/8/9/SP/3/07
Data
2007.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Lubinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
spółka jawna
udział w spółce jawnej
ustąpienie wspólnika
złożenie deklaracji


Pytanie podatnika
We wniosku zwrócono się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej sprawie: Spółka Jawna "XXX" uchwałą wspólników z dnia 01.06.2006 r. podjęła decyzję o zmianie w składzie osobowym spółki, tj.: że wspólnik 1 i wspólnik 2 przenoszą swoje udziały na rzecz wspólnika 3 i wspólnika 4. Złożony został wniosek do KRS. W dniu 10.06.2006 r. wspólnicy postanowili, że do czasu wydania postanowienia przez Sąd o zmianach w KRS PIT-5 będzie przedkładany w Urzędzie Skarbowym. W dniu 12.12.2006 r. Sąd wydał postanowienie o zmianie w KRS zgodnie z wnioskiem. W związku z tym złożono zapytanie czy: 1) rok 2006 rozliczany jest przez wszystkich wspólników – złożenie PIT-5 jest prawidłowe,2) dokonać korekty od dnia podjęcia uchwały.


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubinie stwierdza, że stanowisko - przedstawione w piśmie z dnia 03.01.2007 r. – data wpływu 04.01.2007 r., uzupełnione pismem z dnia 31.01.2007 r. - data wpływu 01.02.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej składania deklaracji PIT-5 za 2006 rok przez występujących ze spółki wspólników, do czasu wydania przez Sąd postanowienia o zmianach w KRS, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E
W dniu 04.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubinie wpłynęło pismo o zajęcie stanowiska w przedstawionej w nim sprawie.
Pismem z dnia 15.01.2007 r. organ podatkowy wezwał do sprecyzowania zapytania oraz do usunięcia braków. Sprecyzowanie zapytania odnośnie wydania pisemnej interpretacji oraz uzupełnienie braków nastąpiło w dniu 01.02.2007 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
We wniosku zwrócono się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej sprawie: Spółka Jawna "XXX" uchwałą wspólników z dnia 01.06.2006 r. podjęła decyzję o zmianie w składzie osobowym spółki, tj.: że wspólnik 1 i wspólnik 2 przenoszą swoje udziały na rzecz wspólnika 3 i wspólnika 4 i złożony został wniosek do KRS. W dniu 10.06.2006 r. wspólnicy postanowili, że do czasu wydania postanowienia przez Sąd o zmianach w KRS PIT-5 będzie przedkładany w Urzędzie Skarbowym. W dniu 12.12.2006 r. Sąd wydał postanowienie o zmianie w KRS zgodnie z wnioskiem. W związku z tym składa Pan zapytanie czy:
- rok 2006 rozliczany jest przez wszystkich wspólników – złożenie PIT-5 jest prawidłowe,
- dokonać korekty od dnia podjęcia uchwały.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, iż rozliczenie za rok 2006 powinno być dokonane przez czterech wspólników, bowiem tylko postanowienie Sądu ma charakter konstytutywny.
W świetle postanowień art. 4 § 1 pkt 1 i art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 94 poz. 1037 ze zm.) spółka jawna jest spółką osobową, tym samym dochody z udziału w takiej spółce opodatkowane są zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 2 tej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl natomiast art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe, a powyższe zasady stosuje się odpowiednio do:
1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.
Opodatkowaniu podlegają więc nie dochody spółki jawnej, lecz dochód osiągany przez każdego ze wspólników, do którego ustalenia stosować należy reguły przewidziane w cyt. wyż. ustawie z dnia 26.07.1991 r.
Z pisma wynika, iż skład osobowy spółki jawnej oraz proporcje udziałów uległy zmianie z dniem 01.06.2006 r. W związku z tym ustalając dochód do opodatkowania wspólników spółki należy uwzględnić zmianę proporcji udziałów od dnia zmiany umowy spółki.
W związku z powyższym każdy ze wspólników powinien dokonać korekt miesięcznych deklaracji na zaliczkę na podatek dochodowy złożonych od dnia podjęcia uchwały o zmianie w składzie osobowym spółki, tj. za okres czerwiec – listopad 2006 r.
Ponadto tut. Organ informuje, że dla wspólnika występującego ze spółki jawnej wiązać się to będzie z całkowitym wygaśnięciem źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a dla celów podatku dochodowego zdarzenie takie uznaje się za likwidację działalności gospodarczej w tej spółce.
W takim przypadku podatnik zobligowany jest do powiadomienia o fakcie likwidacji działalności gospodarczej naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorstwa. W zawiadomieniu należy określić datę likwidacji działalności. Zatem, w myśl art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r. cyt. wyż., na występującym ze spółki jawnej podatniku ciąży obowiązek ustalenia i uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego.
Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. na dzień likwidacji działalności konieczne jest sporządzenie spisu pozostałych na ten dzień towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półfabrykatów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością nie będących środkami trwałymi i dokonanie ich wyceny według cen zakupu. Dochód do opodatkowania ustala się przy zastosowaniu do wartości remanentu likwidacyjnego takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił – w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:
1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży.
3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółką handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego nie wynika, aby występujący ze spółki jawnej wspólnik 1 i wspólnik 2 zamierzali kontynuować dalej działalność gospodarczą. Zatem w ich przypadku następuje całkowite wygaśnięcie źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które dla celów podatku dochodowego jest równoznaczne z likwidacją działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, stosownie do art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych, ww. osoby powinny ustalić podatek dochodowy w formie ryczałtu w wysokości 10% dochodu, ustalonego zgodnie z art. 24 ust. 3. Płatność tego podatku wymagana była w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej.
Mając powyższe na uwadze tut. Organ stwierdza, iż przedstawione stanowisko w zapytaniu jest nieprawidłowe.
Nadmienia się, iż w zeznaniach rocznych za rok 2006 wszyscy wspólnicy spółki jawnej obowiązani są do wykazania przychodów, kosztów oraz dochodów stosownie do posiadanych udziałów z uwzględnieniem zmian w składzie osobowym spółki.
Ponadto informuje się, że od dnia 01.01.2007 r. nie ma obowiązku składania miesięcznych deklaracji na zaliczki podatku dochodowego (PIT-5).
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. wyż., niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj