Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP/005-8/07
z 28 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/005-8/07
Data
2007.05.28



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
miejsce świadczenia usług
treść faktury
usługi pośrednictwa pracy
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju czynności polegające na wyszukiwaniu, na podstawie zawartej umowy, osób do pracy na terytorium Niemiec w zakresie usług opiekuńczych oraz ogólnobudowlanych, z uwagi na okoliczność, iż miejscem ich świadczenia jest terytorium Niemiec - zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 28.02.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania świadczonych usług dostarczania personelu w miejscu siedziby nabywcy – na terytorium Niemiec. Za nieprawidłowe uznaje stanowisko dotyczące sposobu wystawiania faktur VAT za świadczone usługi.

UZASADNIENIE

Jak wynika z treści złożonego pisma w prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani usługi pośrednika działającego na rzecz firmy niemieckiej, którego zadaniem jest wyszukiwanie, na podstawie zawartej umowy, osób do pracy na terytorium Niemiec w zakresie usług opiekuńczych oraz ogólnobudowlanych.
Według stanowiska Pani wyrażonego w uzupełnieniu wniosku z dnia 09.05.2007 r. (data wpływu: 10.05.2007 r.) prowadzona działalność została sklasyfikowana jako PKWiU 74.50.1, tj. usługi w zakresie pośrednictwa pracy.

Za świadczoną usługę otrzymuje Pani prowizję uzależnioną od ilości wysłanych osób. Kierując się przepisem art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, traktuje świadczone przez siebie usługi jako nie podlegające opodatkowaniu na terytorium kraju. Pani zdaniem jest to usługa dostarczania personelu, wymieniona w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, i jako taka podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy tej usługi, tj. na terytorium Niemiec.
Ponadto ma Pani wątpliwości dotyczące wystawiania faktury VAT za świadczone usługi, tj. czy ujmować na fakturze wyłącznie swoją prowizję, czy również otrzymywane na rachunek bankowy należności za pracę delegowanych osób, które niezwłocznie po otrzymaniu przekazuje tym osobom. Jak wynika z pisma, na wystawianych fakturach wymienia Pani swoją prowizję oraz należność dla pracujących osób, wskazując jako stawkę opodatkowania – nie podlega opodatkowaniu.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie analizując powyższe stanowisko Podatnika stwierdza, co następuje:

Naczelnik tutejszego Urzędu nie może zgodzić się z zajętym przez Panią stanowiskiem, iż miejsce świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy jest określone na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), albowiem w tym punkcie zostały wymienione usługi „dostarczania (oddelegowania) personelu”, a to nie jest tożsame ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa pracy. Podziela jednak Pani pogląd, iż przedmiotowa usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3 ustawy - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane - z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl art. 28 ust. 6 ww. ustawy w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedłożonego pisma wynika, iż świadczone przez Panią usługi pośrednictwa, polegające na znajdowaniu osób do pracy, są bezpośrednio związane z wykonywaną przez te osoby pracą na terytorium Niemiec. W związku z tym miejsce świadczenia usług pośrednictwa reguluje art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto w swoim pismie wyjaśnia Pani, iż firma na rzecz której wykonywane są usługi pośrednictwa jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zatem posiada numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby tego podatku na terytorium Niemiec.
W związku z powyższym miejsce świadczenia wykonywanej przez Panią usługi określić należy na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b lub art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z Pani pisma wynika także, iż na wystawianych dla firmy niemieckiej fakturach VAT ujmuje Pani swoją prowizję oraz wpływające na Pani rachunek bankowy należności dla oddelegowanych do pracy osób, wskazując jako stawkę opodatkowania – nie podlega opodatkowaniu.
Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu, na fakturach VAT winna być wykazana jedynie kwota prowizji, tj. kwota należności za faktycznie świadczone na podstawie zawartej umowy usługi.

Zasady wystawiania faktur VAT określone zostały w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), gdzie w § 9 określone zostały elementy, jakie winna zawierać faktura.

Zgodnie z § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia powyższy przepis stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 27 ust. 2 cytowanego rozporządzenia.
W myśl § 27 ust. 4 ww. rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zatem wystawiana przez Panią faktura VAT, oprócz elementów określonych w § 9, winna zawierać także numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi – stosownie do cytowanego wyżej § 27 ust. 4 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj